• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

رسم زیبای درختکاری را به نمایش تبدیل نکنیم

  • کد خبر : 71023
  • 04 اسفند 1400 - 20:45
رسم زیبای درختکاری را به نمایش تبدیل نکنیم
بام نیوز: در عدم ایجاد و تولید زباله (نه در نریختن آن) چقدر مسئولیم؟ آیا حاضریم از مصرف ظروف یکبار مصرف چشم پوشی کنیم؟ یا هنگام خرید از کیسه ی پلاستیکی کمتر استفاده کنیم؟

به گزارش بام نیوز، بی شک کاشت درخت و گیاهان، سنتی بسیار نیکو و منشاء حس زیبایی است. درخت می کاریم:

– برای تامین غذا

– ایجاد سرسبزی

– برای کاهش گرمایش زمین

– برای احیاء جنگل

– کاهش آلودگی هوا و کاهش فرسایش خاک

– جلوگیری از ریزگردها و جذب نزولات جوی

– برای تولید الوار

متاسفانه سالانه میلیون ها هکتار جنگل و درخت در ایران و جهان برای قاچاق چوب نابود می شود.

از چند نکته نباید غافل ماند:

۱. درختکاری بر مبنای اصول علمی، شرایط اقلیمی، میزان آب و رطوبت خاک، عدم استفاده از گونه های مهاجم، باشد. آیا چنین است؟ رشد درخت تابع روابط و شرایط پیچیده ی اکولوژیکی است. کاشت گونه های مهاجم و غیر بومی آسیب شان صدچندان است.

۲. احساس مسئولیت توسط مردم و مسئولین در جهت پاسداشت درختانی که داریم و حفاظت از منابع طبیعی. آیا چنین است؟ امروز جنگل ها را تخریب می کنیم و برای آیندگان درخت می کاریم.

پانزده اسفند درخت می کاریم و روز سیزده بدر درختان را قطع و در طبیعت آتش روشن می کنیم. آتش در طبیعت علاوه بر آتش سوزی، به شدت باعث تخریب پوشش گیاهی و کاهش مواد آلی خاک می‌شود.

۳. گاز متان ناشی از صنعت دامداری عامل شماره یک تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است. برای هر یک کیلو گوشت حداقل ۱۰ کیلو علوفه و دانه و بین ۵ تا ۲۰ هزار لیتر آب یعنی حدود ۱۰۴۲۸ گالن آب مصرف می‌شود. ۶۶۰ گالن آب برای تولید یک همبرگر و برای نیم کیلو سبزی ۲۵ گالن آب نیاز است.

آیا حاضریم مصرف گوشت خود را کمتر کنیم تا جنگل و زمین کمتری نابود شود؟ تولید گوشت گاو ۱۰ برابر تولید دیگر انواع گوشت به محیط زیست زیان می رساند. برای تولید یک کیلو گوشت گاو حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر آب مصرف و ۳۵ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تولید می شود.

شیوه تغذیه ما دیگر یک موضوع خصوصی و شخصی نیست، بلکه هر وعده غذایی که انتخاب می کنیم تاثیر بسیاری بر زندگی مردم سراسر جهان، محیط زیست، تنوع زیستی و وضعیت آب و هوایی می‌گذارد.

۴. عمده دکوراسیون منزل چوب است. آیا حاضریم برای تغییر دکوراسیون منزل یا محل کار مصرف گرایی را کمتر کنیم؟

۵. در مصرف انرژی چقدر مسئولیم؟ دولت و مردم در زمینه ایجاد راهکارهای عملی و علمی برای جایگزینی دوچرخه بجای خودرو اقدام کنیم.

۶. زندگی شرافتمندانه را جایگزین مافیای سوداگری ملک و زمین کنیم. این بلا هر روز زمین ها، کوه ها و جنگل های زیادی را قربانی می کند.

۷. احیای رود دره ها، رودخانه ها، قنوات و چشمه ها. نمی توان با قلع و قمع درختان، هرس بیجا و بی موقع به بهانه های مختلف، انواع پروژه ها مانند معدن کاوی، راهسازی، ویلاسازی و … به رویشگاه ها آسیب زد و در هفته درختکاری ژست درخت دوستی گرفت.

۸. معظل زباله را چقدر مدیریت می کنیم؟ انباشت زباله علاوه بر ایجاد منظره زشت محیطی، باعث آتش سوزی و تخلخل در ریشه زدایی درختان و گیاهان و فرسایش و تخریب خاک می‌شود.

در عدم ایجاد و تولید زباله (نه در نریختن آن) چقدر مسئولیم؟ آیا حاضریم از مصرف ظروف یکبار مصرف چشم پوشی کنیم؟ یا هنگام خرید از کیسه ی پلاستیکی کمتر استفاده کنیم؟

۹. گاهی در یک منطقه، یک بوته ی گون یا دُرمنه فوایدش بیشتر باشد. اگر کاشت درخت با تخریب خاک و زمین و پوشش گیاهی همراه باشد ارزشی ندارد. باغ گیاهشناسی کیو (معروف ترین و بزرگ ترین باغ گیاهشناسی جهان در لندن) ۱۰ شرط و قانون دارد. یکی از شرایط مهم آن این است که دست آوردهای خود را ارزشگذاری کنید. اگر ضررش بیش از سودش بود آن کار را انجام ندهید.

پیشاپیش هفته منابع طبیعی و روز درختکاری مبارک. همایش و سنت پسندیده ی درختکاری را به نمایش تبدیل نکنیم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=71023

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.