• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

روستای “هفت رنگو” جزیره قشم فرصتی مطلوب برای توسعه اکوتوریسم است

  • کد خبر : 82722
  • 27 دی 1401 - 17:56
روستای “هفت رنگو” جزیره قشم فرصتی مطلوب برای توسعه اکوتوریسم است
بام: دهیار روستای هفت رنگو جزیره قشم گفت: این روستای هدف گردشگری فرصتی مطلوب برای سرمایه گذاری توسط جامعه محلی برای دسترسی به معیشت پایدار و توسعه گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) در غرب بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است.

ابراهیم پاسبان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار بام، افزود: روستای هفت رنگو با واقع شدن در مرکز جزیره قشم و ایجاد دسترسی آسان به جنگل های حرا و ژئو پارک جهانی یونسکو (پارک زمین شناسی) سرزمین عجایب هفتگانه مکان مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه صنعت اکوتوریسم یا بوم گردی از سوی جامعه محلی و جزیره نشینان است.

وی با بیان اینکه امروزه توسعه گردشگری روستایی به منزله یکی از نمادهای ابراز هویت فرهنگی مورد توجه اغلب سیاست گذاران قرار گرفته است، گفت: برنامه ریزان نیز از گردشگری به عنوان بزرگ ترین ابزار رشد یاد کرده اند و در بسیاری از کشورهای جهان این صنعت به عنوان موتور محرکه اشتغال زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختارهای زیربنایی معرفی شده است.

دهیار روستای هفت رنگو جزیره قشم ادامه داد: سرمایه گذاری جامعه محلی و گسترش اکوتوریسم در این روستای هدف گردشگری که در گذشته به عنوان قطب تولید خرما در قشم سرزمین آب و آفتاب شناخته می شده است باعث توانمندسازی روستاییان و نیز خلق فرصت های شغلی جدید در ارتباط غیر قابل تفکیک با سایر بخش های اقتصادی در این روستا می شود.

پاسبان اضافه کرد: این روستا به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی، تنوع اقلیمی و توان مندی های لازم، طبیعت بکر و متنوع روستایی، صنایع دستی محلی، اقامت های بومگردی فعال، قایق سواری، پرنده نگری در جنگل های حرا، محصولات کشاورزی و دامداری و جاذبه های قابل عرضه فراوان در روستا، از موقعیت خوبی برای ایجاد گردشگری طبیعی روستایی برخوردار است.

وی توضیح داد: روستای هفت رنگو دارای ظرفیت های طبیعی، فرهنگی و مردم شناختی با ارزشی است که می تواند به گسترش گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) به ویژه زمین‌ گردشگری یا (ژئوتوریسم) بیانجامد و منابع در آمدی متفاوت و تازه ای را برای جامعه محلی این روستای زیبا ایجاد کند.

دهیار روستای هفت رنگو جزیره قشم با اشاره به اینکه امروزه گردشگری امید بخش ترین فعالیتی است که از آن به عنوان گذرگاه توسعه یاد می شود، اظهار کرد: گردشگری فراتر از یک فرایند اقتصادی و صنعتی، یک پدیده پویای اجتماعی است که اکثر اقوام و ملت ها را به یکدیگر نزدیک می کند، بر روابط مردم اثر می گذارد، معیارهای محیط زیستی را بهبود می بخشد، سنت های فرهنگی – محلی را ارتقا می دهد و منشا ایجاد آرامش، دوستی، هم فهمی و درک متقابل در میان انسان ها است.

هفت رنگو از روستاهای زیبای بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان است که در دهستان صلخ و در فاصله ۷۰ کیلومتری قشم و ۷۰ کیلومتری بندر باسعیدو این جزیره واقع شده است.

گلابتون دوزی، خوس دوزی، حصیر بافی، سبد بافی، ساخت اشیاء کاربردی با استفاده از سیس خرما، صنایع دستی دریایی، ساخت زینت آلات با صدف، تندیس های دریایی، برقع سازی، پارچه بافی و دست ساخته های چوبی برخی از صنایع دستی مردم این روستا است.

نام هفت رنگو بر گرفته از اسامی هفت گونه درخت نخل خرما از جمله «مصلی»، «آل مهتری»، «سلونی»، «شکری»، «برحی»، «خلاص» و «خنیزی» است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=82722

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.