• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
2
خلاء مدیران تاثیرگذار در ورزش؛

روی «ویلچر» هم می‌توان مدیریت کرد/ معیار انتخاب مدیر باید عوض شود

  • کد خبر : 4490
  • 14 آبان 1399 - 10:27
روی «ویلچر» هم می‌توان مدیریت کرد/ معیار انتخاب مدیر باید عوض شود
بام نیوز: کارشناس ورزش کشور با تاکید بر اینکه مدیریت یک امر چند وجهی است، گفت: ویژگی‌های مدیریتی باید در ذات افراد باشد به همین دلیل صرفا به خاطر دندانپزشک بودن یا قهرمان شدن نمی‌توان مدیر قوی هم شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز، کمبود بزرگ ورزش ایران از «مدیر مؤثر»، نبود تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب برای تربیت آنها و البته تبعاتی که این ضعف در بٌعد بین‌الملل و در تقابلات صهیونیستی – سعودی برای ورزش دارد موضوعی بود که خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «ورزشی که مدیران تأثیرگذار ندارد / جانشین پروری حلقه مفقوده» به آن پرداخت.

در این گزارش به این موضوع اشاره شد که پیش از این تربیت مدیران و در واقع همان جانشین پروری یکی از اهداف مورد توجه بود که به خاطر آن یک «آکادمی» ویژه هم راه اندازی شد اما تشکیل آن راه به جایی نبرد. بعد از آن سعید فائقی معاون سازمان تربیت بدنی وقت در گفتگویی با عنوان «نقش احمدی نژاد در کمبود مدیران تاثیرگذار ورزشی» این موضوع را تأیید و در مورد دلایل آن توضیح داد.

این مسئله یعنی «کمبود مدیران تأثیرگذار در ورزش» در گفتگوی تفصیلی با امیر حاج رضایی کارشناس و مفسر فوتبال و تحت عنوان «مدیر باید انشاء نویس باشد نه دیکته نویس / ورود سیاسیون به مدیریت ورزش لطمه زد» هم به چالش کشیده شد. وی با تاکید بر ضعف مدیریتی در ورزش و از جمله فوتبال، سیاست و ورود آن را از جمله عوامل تأثیرگذار در این زمینه عنوان کرد.

سید امیر حسینی دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک هم در گفتگویی با عنوان «ت عطیلی دبیرستان و انیستیتو ورزش تربیت مدیر را متوقف کرد» با تاکید بر نقش سیاسیون در کمرنگ شدن توجه به امر مدیریت ورزش از حسن غفوری فرد، محسن مهرعلیزاده، محمد علی آبادی، علی سعیدلو و محمد عباسی به عنوان مدیرانی که در دوره آنها توجه به موضوعات فرهنگی و آموزشی از جمله جانشین پروری و تربیت نیروی انسانی کمرنگ شد، یاد کرد.

موضوع «خلاء مدیران تاثیرگذار در ورزش» در گفتگوی تفصیلی با هوشنگ نصیرزاده کارشناس و مفسر فوتبال هم مورد بررسی قرار گرفت. وی در این گفتگو با تاکید بر اینکه مدیریت یک امر ذاتی است که کمتر به تحصیلات مربوط می‌شود، انتخاب مدیران از میان قهرمانان را رد کرد.

ضعف مدیریت مختص ورزش نیست
هوشنگ نصیرزاده در گفتگو با خبرنگار بام،  با تاکید بر اینکه ضعف مدیریت مشکل فراگیری است که به تمام حوزه‌ها تعمیم داده می‌شود و فقط مختص ورزش نیست، خاطرنشان کرد: در تمام حوزه‌ها بعضاً افرادی به عنوان مدیر منصوب می‌شوند که اصلاً شایسته جایگاه‌شان نیستند.

آقازاده‌هایی که مشاور می‌شوند
وی به فعالیت برخی افراد به عنوان مشاور اشاره کرد و ادامه داد: بعضاً افراد در حالی که کمتر از ۳۰ سال سن و سال دارند و فقط به این دلیل که فرزند یک شخصیت خاص هستند و به اصطلاح آقازاده به حساب می آیند، به عنوان مشاور منصوب می‌شوند. در کل وقتی یک فرد از حوزه‌های دیگر وارد حوزه غیر مرتبط می‌شود که حکم مشاور می‌گیرد. به همین دلیل است که گفته می‌شود مشاوران حکم چرخ پنجم را دارند چون اصلاً به کار نمی آیند.

تاثیر غربی بودن ورزش و مدیریت آن
این کارشناس حقوقی و داوری فوتبال در ادامه به موضوع اصلی این گفتگو یعنی «ضعف ورزش در مدیران تاثیرگذار» اشاره کرد و گفت: ورزش یک پدیده غربی است و به جز چوگان و کشتی، سایر رشته‌هایی که در ایران فعال هستند غربی به حساب می آیند. با این اوصاف اداره این رشته‌ها هم غربی است. این یکی از مواردی است که در نقش مدیریت ورزش و حتی تربیت آن در کشور تاثیر سو گذاشته است.

تاکید بر «ذاتی» بودن مدیریت
نصیرزاده اشاره‌ای هم به دانشکده‌های تربیت بدنی داشت و یادآور شد: تمرکز دانشکده‌های تربیت بدنی بیشتر بر روی امور فیزیولوژی و آسیب شناسی یا دیگر موارد است درحالیکه یک بخش مدیریت «ذاتی» است و قابل آموزش و یادگیری در دانشکده‌ها نیست. تا به حال کسی نتوانسته صرفاً با رفتن به دانشکده و تحصیلات عالی خود را به عنوان یک مدیر معرفی کند.

مدیریت ورزش سخت‌تر از مدیریت سیاسی و اقتصادی است
وی که خود از مدیران قدیمی ورزش و فوتبال به حساب می‌آید با بیان اینکه مدیریت در ورزش در اتاق شیشه‌ای انجام می‌شود، افزود: به همین دلیل است که رسانه‌ها به آسانی و به صورت گسترده مدیریت ورزشی را پوشش می‌دهند و همین مسئله مدیریت در ورزش را به مراتب سخت‌تر از مدیریت دیگر حوزه‌ها و حتی مدیریت سیاسی و اقتصادی کرده است.

اشتباهات مدیریت ورزش عیان‌تر از دیگر حوزه‌ها می‌شود
این کارشناس حقوقی ورزش تصریح کرد: آثار و نتایج فعالیت‌های ورزشی در ویترین به نمایش گذاشته می‌شود و به همین دلیل افکار عمومی به راحتی متوجه اشتباهات احتمالی مدیر می‌شوند. همین مسئله تبعات خود را دارد که در چگونگی مدیریت هم تاثیر می‌گذارد. در کل اینکه به صورت مجزا و قاطع نمی‌توان گفت که مدیریت در ورزش اشکال دارد. تمام حوزه‌های کشور به لحاظ مدیریتی اشکال دارند اما در ورزش به این دلایل بیشتر مشهود است.

ویژگی دیگر مدیر که قابل تدریس و یادگیری نیست
عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال کشور در ادامه این گفتگو با تعاریف متفاوت ارائه شده از مدیریت اشاره کرد و گفت: «انجام کار توسط دیگران»؛ این جدیدترین تعریفی است که از مدیریت آمده است. همین تعریف نشان می‌دهد شناخت افراد و انتخاب به جا و مناسب آنها یکی از ویژگی‌های مدیر است. مدیر باید توانایی تشخیص درست در این زمینه و شناخت افراد بر اساس قابلیت‌های آنها را داشته باشد، این ویژگی هم مانند ذاتی بودن قابل تدریس و یادگیری در دانشکده نیست.

نقد بر توجه به مدرک تحصیلی برای انتخاب مدیر
نصیرزاده به اشتباه بودن برخی معیارها برای انتخاب مدیر در ورزش ایران اشاره کرد و یادآور شد: به طور مثال در ایران توجه به «مدرک تحصیلی» یکی از معیارها و اهداف اشتباه در انتخاب مدیر است در حالی که مثلاً در آمریکا برای انتخاب رئیس بانک مرکزی آگهی زده می‌شود، در فیفا و در روند اصلاح اساسنامه هم اخیراً برای عضویت در هیات رئیسه بیشتر به تمایل افراد برای کار کردن توجه شده نه مدرک تحصیلی آنها.

وی در این زمینه از یک مثال جالب دیگر هم استفاده کرد و گفت: امروز کتب سعدی، حافظ و مولوی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود در حالی که اگر خود این افراد در قید حیات بودند اجازه تدریس نداشتند چون اصلاً دیپلم نداشتند.

معیارهای انتخاب مدیر در ورزش تغییر کند
«با توجه به همه این واقعیت‌ها پیشنهاد و راهکار شما برای پوشش ضعف مدیریتی در ورزش کشور چیست؟»، هوشنگ نصیرزاده در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر گفت: معیارهای انتخاب مدیر در ورزش کشور باید تغییر کند. همیشه افراد نشانه‌هایی از قابلیت‌های خود را بروز می‌دهند. باید این نشانه‌ها در افراد شناسایی و بزرگنمایی شود و برای استفاده از آنها برنامه ریزی شود.

افراد منتقد به کار گماشته شوند
این کارشناس حقوقی ورزش کشور با تاکید بر به کارگیری منتقدین در عرصه‌های مدیریتی تصریح کرد: افراد منتقد استانداردها را می‌شناسند و اشراف کاملی بر موضوعات دارند در حالی که در ورزش با افراد منتقد به شدت برخورد می‌شود. البته که حساب افراد منتقد با «تخریب چی ها» جداست. در کل حساب این دو دسته افراد از هم جداست. منتقدین واقعی می‌توانند گزینه‌هایی به جایی برای مدیریت باشند.

مدیر منتخب باید «مقبول» باشد
کارشناس داوری فوتبال ایران در بخش از صحبت‌های خود تصریح کرد: مهارت و قابلیت دو شرط اساسی برای انتخاب مدیر ورزشی باید باشد. علاوه بر این باید به فاکتور مقبولیت هم توجه شود. افرادی که به عنوان مدیر انتخاب می‌شوند اگر مقبول نباشند قطعاً در کار خود به مشکل می‌خورند. تجربه این موضوع را ثابت کرده و نباید آن را نادیده گرفت.

لیسانس گل آرایی و مدیریت!
وی در واکنش به اینکه «طبق آنچه مطرح کردید از نظر شما تحصیلات فاکتور تعیین کننده در مدیریت نیست»، خاطرنشان کرد: تحصیلات ادراک را بالا می‌برد اما شعور ورزشی و مدیریتی یک مسئله دیگر است. ببینید یک فرد اگر لیسانس «گل آرایی» هم بگیرد ادراکش نسبت به محیط افزایش پیدا می‌کند اما مشخص نیست با این ادراک بتوانی تصمیم خوبی بگیرید. نباید مدرک تحصیلی فاکتور اصلی باشد ضمن اینکه زمانی باید مدرک را مورد توجه قرارداد که مرتبط باشد نه اینکه یک دندانپزشک یا گردشگر را به عنوان مدیر ورزشی منصوب کرد و انتظار نتیجه گیری هم داشت.

پارتی بازی در انتخاب‌ها کنار گذاشته شود
نصیرزاده با اشاره به اینکه امروز معیارهای انتخاب مدیر در ورزش کشور چند وجهی است، گفت: ارتباط خوب از تعیین کننده ترین معیارهاست و اینکه به واسطه آن افراد ناشایست و ناکاربلد متصدی کرسی‌های مدیریتی می‌شوند. برای پرداختن به ضعف مدیریت ورزش باید این ایرادها و پارتی بازی‌ها را کنار گذاشت.

ورزشی‌ها به سختی مدیر خوبی می‌شوند
«مدیران ورزش صرفاً باید از میان اهالی ورزش باشند؟»، این پرسش دیگر خبرنگار مهر از هوشنگ نصیرزاده بود که در پاسخ به آن گفت: نه، اصلاً؛ من خودم ورزشی هستم اما واقعاً افراد ورزشی به سختی مدیری قوی می‌شوند. در ایتالیا افراد سیاسی و اقتصادی و در اسپانیا، انگلیس و آلمان افراد اقتصادی ریاست امور ورزشی را بر عهده می‌گیرند. در ایران هم تعداد ورزشی‌هایی که بتوانند مدیریت خوبی هم در این حوزه داشته باشند انگشت شمارند.

تلاش برای مدیر کردن قهرمانان بیهوده است
کارشناس ورزش کشور در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر تاکید کرد: تجربه نشان می‌دهد که کمتر می‌توان در میان ورزشکاران به دنبال مدیر بود با این حال همچنان موقع انتخابات یک فدراسیون به دنبال مطرح کردن یک چهره از آن رشته هستیم. تلاش برای مدیر کردن قهرمانان بیهوده است چرا که آنها با توانایی جسمانی قهرمان می‌شوند اما مدیریت به توانایی ذهنی نیاز دارد.

روی ویلچر هم می‌توان مدیریت کرد اگر قابلیت‌های لازم باشد
وی در این رابطه ادامه داد: افراد روی ویلچر هم می‌توانند مدیریت کنند به شرطی که قابلیت‌های لازم را داشته باشند و این قابلیت‌ها همان طور که گفتم بیشتر ذاتی است. در دنیا ضعف مدیریت در حوزه‌های فنی با تشکیل کمیته فنی پوشش داده می‌شود در ایران اما این کمیته هم جایگاهی ندارد. برای باشگاه‌ها مدیر غیر متخصص و ناکاربلد منصوب می‌کنند اما خبری هم از کمیته فنی نیست. اینها ضعف مدیریت در ورزش کشور است که باید پوشش داده شود.

حرف پایانی
کارشناس حقوقی ورزش با تاکید بر اینکه دلیل بی توجهی به کمیته فنی و تشکیلات آن در حوزه‌های مختلف ورزش نداشتن اعتقاد به کار گروهی در ورزش است، گفت: برای برطرف کردن ضعف مدیریت ورزش باید راه‌های اشتباهی که تا حالا طی شده را کنار گذاشت. به قابلیت‌ها و توانمندی ذاتی افراد توجه داشت نه اینکه فقط تحصیلات را ملاک قرار داد. رابطه‌ها را ندید گرفت و به منتقدین تو توجه داشت.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.