• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24592
1

سازمان جنگلها تاراج سبزیهای کوهها را متوقف کند

  • کد خبر : 34668
  • 17 فروردین 1400 - 23:50
سازمان جنگلها تاراج سبزیهای کوهها را متوقف کند
بام نیوز: بگذریم که بسیاری از گیاهان مانند سیرک و پیازک، اساساً ریشه کن میشوند. به علاوه، در فصل بهار خاک هنوز خیس است و ورود علفچینان به مرتع سبب کوبیده شدن خاک و در نتیجه موجب جلوگیری از رویش انبوهی از گیاهان میشود.

بار دیگر بهار رسید و چیدن بی رویه ی انواع گیاهان نورسته ی کوه و دشت آغاز شد. در حالی که تردیدی نیست هر بوته و علف نقش منحصربه فرد و جایگاه خاص خود را در حفظ خاک و غنای زیست بومها دارد، معلوم نیست که چرا و چگونه هزاران نفر در این فصل علف چینی میکنند و در هزاران مرکز به شکل علنی و بی هیچ مانع، به فروش این گیاهان اقدام میکنند! در سالهای اخیر، گروههای سازمان یافته ای اقدام به چیدن گیاهان خودرو میکنند، به طوری که گاه دیده میشود با گونی های بزرگ بر پشت قاطر و وانتهای بزرگ انواع سبزی را که از کوهها چیده اند، به شهر یا حاشیه ی جاده ها می آورند و به فروش می رسانند.
چیدن سبزیهای مانند انواع والک و سیرُک و کرفس کوهی،قارچ ، کغارک ، زمین را شخم میزنند برای بیرون آوردن کغارک و قارچ و فروش آن در بازار در بیشتر کوهستانها نسل آنها را به آستانه ی انقراض کشانده است.
بیشتر برداشت کنندگان سبزی هنگام تذکر طبیعت دوستان میگویند که ما علفها را ریشه کن نمی کنیم، یا می گویند که فقط اندکی برای مصرف شخصی می چینیم.
این ادعاها، به فرض درست بودن ،توجیه مناسبی برای این عمل نیست. چرا که چیدن برگ و ساقه ی گیاهان عملکرد طبیعی گیاه را به شدت مختل میسازد و غالباً مانع رسیدن آن به وضعیت گلدهی یا بذرافشانی به میزان مناسب میشود.
بگذریم که بسیاری از گیاهان مانند سیرک و پیازک، اساساً ریشه کن میشوند. به علاوه، در فصل بهار خاک هنوز خیس است و ورود علفچینان به مرتع سبب کوبیده شدن خاک و در نتیجه موجب جلوگیری از رویش انبوهی از گیاهان میشود. کوهها و دشتهای کشور ما، زیر فشار سهمگین دامهای اضافه هستند و همه جا خاک در معرض فرسایش شدید و پوشش گیاهی در تنش جانفرسا است.
چیدن سبزی و گیاهان دارویی، آن هم در فصلی که چرای دام به خاطر فرصت دادن به گلدهی گیاهان ممنوع است، فشار مضاعفی را بر زمین وارد میسازد. از اینرو لازم است:
سازمان جنگلها و مراتع ،در مورد اهمیت حفاظت از گیاهان اطلاع رسانی کند و چیدنِ بی ضابطه ی آنها را ممنوع سازد.
خرید و فروش این گیاهان، با همکاری اداره های منابع طبیعی و شهرداریها و نیروی انتظامی ممنوع شود.
فعالان محیط زیست و کوهنوردان، به کسانی که اقدام به چیدن گیاهان میکنند، تذکر دهند.
مردم از چیدن و خریدن این گیاهان خودداری کنند.

فراموش نکنیم که پایداری سرزمین و حفظ منابع آب و خاک، وابسته به حفظ پوشش گیاهی است؛
هریک از ما مسوولیت اجتماعی داریم که از تخریب طبیعت کشورمان جلوگیری کنیم

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=34668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.