• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
3

سازمان هواشناسی کشور برای کهگیلویه و بویراحمد هشدار سطح نارنجی صادر کرد

  • کد خبر : 80873
  • 14 آذر 1401 - 15:18
سازمان هواشناسی کشور برای کهگیلویه و بویراحمد هشدار سطح نارنجی صادر کرد
بام: سازمان هواشناسی علاوه بر اعلام بارش‌ برف و باران برای امروز (دوشنبه) ، نسبت به سیلابی شدن بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد در ۲ روز آینده ،هشدار نارنجی صادر کرد.

به گزارش بام، سازمان هواشناسی همچنین از تشدید فعالیت سامانه بارشی از فردا (سه‌شنبه) تا روز چهارشنبه خبر داد که موجب گسترش بارش باران و برف، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف و در نقاط مستعد تگرگ می‌شود.

بر این اساس، هواشناسی برای روز سه‌شنبه در کهگیلویه و بویراحمد و استان های بوشهر، جنوب چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، نیمه شمالی و غربی فارس، جنوب و شرق خوزستان بارش باران شدید پیش بینی کرده است.

روز چهارشنبه نیز علاوه بر کهگیلویه و بویراحمد در استان های بوشهر و نیمه شمالی و غربی فارس همین شرایط آب و هوایی حاکم خواهد بود.

هواشناسی هشدار داده است که این شرایط آب و هوایی ، مسدود شدن محورهای ارتباطی روستاهای سردسیر، خسارت به زیرساخت‌ها به‌ویژه قطعی برق در روستاهای صعب العبور و سردسیر، اختلال در سفرهای بین شهری، آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تاخیر و احتمال لغو پرواز و خسارت به بخش کشاورزیرا در پی خواهد داشت.

سازمان هواشناسی به هموطنان توصیه کرده است که در روزهای اینده از سفرهای برون شهری پرهیز کنند ، کوه‌نوردان فعالیت کوهنوردی را تعطیل کنند ، عشایر در این مدت جابه جا نشوند ، ناوگان حمل و نقل و راهداریها در آمادگی به سر ببرند و دستگاه‌های امدادرسان امادگی خدمت رسانی داشته باشند.

بارش باران از یکشنبه شب در اغلب مناطق کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و همچنان ادامه دارد. بارندگی در مناطق مرتفع از جمله قلل دنا به صورت برف گزارش شده است.

مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان دنا گفت: بارش بیش از یک متری برف در بارندگی های اخیر و ریزش سنگ و کمبود ایمنی باعث شده گردنه بیژن در شمال شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا مسدود شود.

گردنه بیژن یکی از مناطق برف گیر و سخت گذر شهرستان دناست که به دلیل حجم زیاد بارش برف در آن در برخی مواقع تا مدت زیادی مسدود می شود.

جهانفکر افزود: پس از مساعد شدن وضعیت جوی نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده ای دنا نسبت به بازگشایی گردنه بیژن اقدام می کنند.

گردنه بیژن، منطقه ای سخت گذر در مسیر بین استانی روستای نورآباد از توابع پادنای سمیرم تا شهر سی سخت مرکز شهرستان دناست که بارش برف در آن در ایام سردِ سال به بیش از ۲ متر می رسد و موجب ریزش بهمن می شود.

طول این مسیر، از انتهای روستای نورآباد سمیرم تا سی سخت ۲۰ کیلومتر است که ۱۲ کیلومتر در حوزه استان اصفهان و هشت کیلومتر در حوزه راهداری کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد ، در سامانه بارشی جدید تا ساعت ۹ و ۳٠ دقیقه دوشنبه ۱۴ آذر، در سی سخت ۱۹.۴، دشت بز سادات محمودی ۱۹، گنجگون ۱۷ و ستنگان ۱۶ میلیمتر باران باریده است.

در وزگ ۱۶، یاسوج فرودگاه ۱۴.۳، تنگ سرخ ۱۳ و منصور خانی کاکان ۱۰ میلیمتر ، مارگون ۹، چیتاب ۸.۶، کریک ۸، پاتاوه ۸، امامزاده جعفر ۷.۸ و تل گاه ۷ میلیمتر ، بوستان ۷، باشت ۶، چرام ۶، دهدشت ۵.۸، قلعه رئیسی ۵.۵، دیل ۵.۵، دوگنبدان ۵.۴، ماهور باشت ۵، تنگ رواق ۵، دژسلیمان ۵، لنده ۴.۲، لیکک ۳.۴ و قلعه دختر ۱ میلیمتر بارش باران ثبت شده است.

بارش باران براساس اعلام سازمان هواشناسی تا روز پنجشنبه آتی در استان ادامه دارد.

تا پیش از بارندگی اخیر ،میزان بارندگی سال زراعی یاسوج ۳۱۹ میلی‌متر اعلام بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۶ میلی‌متر کاهش داشته است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=80873

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.