• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24581
3

سایه شوم “سیمرغ” بر کوهستان “پرآو” کرمانشاه

  • کد خبر : 79131
  • 28 شهریور 1401 - 20:14
سایه شوم “سیمرغ” بر کوهستان “پرآو” کرمانشاه

یوسف سورنی نیا در گفت و گو با بام، بااشاره به افزایش تردد به کوهستان پرآو در چندسال اخیر، اظهار کرد: متاسفانه این افزایش تردد کوهنوردان باعث آسیب به محیط زیست این کوهستان زیبا شده است. وی ادامه داد: حجم زباله در این کوهستان بویژه در اطراف پناهگاه پرآو زیاد شده و چهره ای ناخوشایند […]

یوسف سورنی نیا در گفت و گو با بام، بااشاره به افزایش تردد به کوهستان پرآو در چندسال اخیر، اظهار کرد: متاسفانه این افزایش تردد کوهنوردان باعث آسیب به محیط زیست این کوهستان زیبا شده است.

وی ادامه داد: حجم زباله در این کوهستان بویژه در اطراف پناهگاه پرآو زیاد شده و چهره ای ناخوشایند را به محیط کوهستان و مسیر قله داده است.

کاشف چند غار کوهستان پرآو همچون قلا(دومین چاه غار ژرف جهان)، یکی از دلایل آسیب دیدن محیط زیست کوهستان پرآو را اجرای طرحی از سوی فدراسیون کوهنوردی دانست و گفت: چندسال پیش متولی رسمی کوهنوردی کشور پروژه سیمرغ کوهستان را استارت زد که براساس آن اگر کوهنوردی به ۳۱ قله(هر استان یک قله بلند) صعود کند، به او لوح سیمرغ کوهستان اعطا می شود.

وی افزود: در این سالها کوهنوردان زیادی تلاش کرده اند موفق به دریافت این سیمرغ شوند، برای همین با سفر به تمام استان ها، به قله مرتفع هر استان صعود می کنند که در استان کرمانشاه هم بلندترین قله، در کوهستان پرآو قرار دارد.

سورنی نیا یادآورشد: این پروژه میزان تردد را به کوهستان پرآو افزایش داده و همین مسئله هم محیط زیست آن را در معرض آسیب قرار داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه صعود به قله پرآو برای کوهنوردان حرفه ای کمتر از یک روز زمان می برد، عنوان کرد: متاسفانه افراد مبتدی که به این کوهستان می روند، باتوجه به اینکه برنامه صعودشان طولانی می شود، برای استراحت به پناهگاه می روند و از طرفی درخواست افزایش امکانات را در این کوهستان دارند.

وی به گلایه برخی از کوهنوردان نسبت به کمبود امکانات همچون پناهگاه مجهز در این کوهستان واکنش نشان داد و گفت: ایجاد هرگونه امکاناتی در کوهستان پرآو باعث تخریب و آسیب بیشتر به محیط زیست آن می شود.

این غار نورد کرمانشاهی اضافه کرد: وجود زیرساختی مانند پناهگاه مجهز، بدون وجود فرهنگ درست پاسداری از محیط زیست و کوهستان، حجم تردد به این کوهستان را افزایش می دهد و میزان تخریب آن را هم بیشتر می کند. در پرآو هم اکنون یک پناهگاه وجود دارد که برای این کوهستان کافی است.

وی یادآورشد: سالهاست که دیگر همچون گذشته خبری از زمستان های سرد نیست که حجم عظیم برف در کوهستان پرآو مانع از تردد کوهنوردان برای صعود می شد و اجازه نمی داد که این قله در مدت یک روز فتح شود. اکنون در سخت ترین شرایط حتی ضعیف ترین کوهنوردان هم می توانند این قله را یک روزه فتح کنند.

سورنی نیا گفت: امروزه در استانداردهای زیست محیطی کوهستان، پناهگاه جایگاه محبوبی ندارد، اما تخریب پناهگاه هایی که قبلا ساخته شده هم به این دلیل که چهره کوهستان را زشت می کند و از طرفی بخشی از تاریخ کوهنوردی هر دیار است، مورد قبول نیست.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=79131

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.