• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
0

سقوط در صعود، تراژدی تلخ تاریخ کوهنوردی همدان

  • کد خبر : 85709
  • 20 اردیبهشت 1402 - 21:29
سقوط در صعود، تراژدی تلخ تاریخ کوهنوردی همدان
بام: صعودهای موفقیت آمیز کوهنوردان و صخره نوردان همدانی به ارتفاعات، صخره‌ها و دیواره‌های اقصی نقاط ایران زمین هراندازه که این استان را در تاریخ کوهنوردی کشور جاودان کرده است اما هر از گاهی شاهد مرگ دلخراش آن‌ها ناشی از سقوط هستیم.

به گزارش خبرنگار بام، عشق به کوهنوردی و صعود به ارتفاعات حتی از مسیرهای صعب العبور در میان خانواده بزرگ کوهنوردان همدانی مرز نمی‌شناسد و این استان همواره از قطب‌های اصلی کوهنوردی، صخره نوردی و دیواره نوردی کشور به شمار می‌رود و تاریخچه طولانی در صعودهای موفقیت آمیز در مرتفع‌ترین قلل، صخره‌ها و دیواره‌های کشور دارد.

تاریخ کوهنوردی همدان مملو از نام آوران این عرصه ورزشی به شمار می‌رود و از گذشته تا به امروز همواره از شخصیت‌های برجسته کوهنوردی دیار الوند از جمله تیمسار محمدجعفر اسدی نخستین ایرانی فاتح قله هشت هزار متری، جلال چشمه‌ قصابانی فاتح دوبار قله اورست و چندین قله هشت هزار متری دیگر، حمید اولنج فاتح قله اورست، شادروان فریدون اسماعیل‌زاده از مربیان بزرگ سنگنوردی کشور، شادروان حسین طالبی‌مقدم از بزرگان عرصه مربیگری دیواره ‌نوردی کشور، مرحوم استاد محمود اجل و ده‌ها کوهنورد فقید دیگر به نیکی یاد می‌شود.

کوهنوردانی که در دل رشته کوه الوند متولد شده و از دامان این کوهستان تاریخی و گردشگری گام به فتح قله‌های مرتفع جهان گذاشتند.

سقوط، پایان تلخ زندگی

رشته کوهنوردی و صعود به ارتفاعات هراندازه که پرهیجان، جذاب و در عین حال سخت و دشوار است، مملو از خطر و حادثه برای کوهنوردان بوده و کوچکترین اشتباه در مسیریابی، ایمنی و گام برداشتن به هنگام صعود چه بسا منجر به اتفاق ناخوشایند برای آن‌ها می‌شود.

بهمن ماه سال گذشته بود که وحید مرادی از قهرمانان صعودهای ورزشی و مربی مطرح استان همدان براثر سقوط از دیواره‌ای در ارتفاعات شهر ایلام، جان خود را از دست داد.

این سنگنورد با سابقه همدانی به هنگام تمرین صعود از دیواره سنگنوردی با ۲ تن از سنگنوردان ایلام و کرمانشاه دچار این سانحه شد.

روز گذشته جمعه ۱۵ اردیبهشت نیز حسین عظیمی کوهنورد با سابقه استان و مربی سابق تیم ملی بر اثر سقوط سنگ در تنگه شیرز لرستان جان خود را از دست داد.

عظیمی از مربیان و هیمالیانوردان مطرح استان همدان و ۴۷ سال سن داشت و به هنگام صعود از تخت سنگی بزرگ در این منطقه، ناگهان همراه با سنگ سقوط کرد.

سال ۱۳۸۷ نیز خلیل نکویی یکی از کوهنوردان و غارنوردان به نام و مطرح همدانی به هنگام کاووش در غار پراو کرمانشاه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

سقوط از دیواره علم کوه، یخچال‌های کوه دماوند، ارتفاعات پشته ارشت بدره دره شهر، قله پریشان قروه و نیز ارتفاعات استان همدان طی سال‌های اخیر منجر به مرگ کوهنوردان همدانی شده است.

مرگ دلخراش وحید مرادی و حسین عظیمی از کوهنوردان و سنگنوردان مطرح همدانی، همسران و دختران آن‌ها را داغ دار کرده است.

مرحوم مرادی همسر نگار ورشوچی عضو سابق تیم ملی و از مربیان با سابقه کشور است که در کنار یکدیگر کمک شایانی به توسعه ورزش سنگنوردی استان همدان داشته‌اند.

نورا مرادی فرزند این زوج نیز یکی از سنگنوردان موفق رده سنی پایه استان همدان به شمار می‌رود.

مرحوم حسین عظیمی نیز سال‌ها در رشته کوهنوردی فعالیت داشت و دارای همسر و ۲ فرزند دختر است و مراسم خاکسپاری این کوهنورد فوت شده قرار است فردا یکشنبه در باغ بهشت همدان برگزار شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85709

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.