• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
5

سهل انگاری کوهنوردان در مواجه با کرونا

  • کد خبر : 49241
  • 11 مرداد 1400 - 2:22
سهل انگاری کوهنوردان در مواجه با کرونا
بام نیوز: دکتر علیرضا بهپور می‌گوید که مواجهه‌ جامعه کوهنوردی با ویروس کرونا سهل‌انگارانه است.

به گزارش بام نیوز، دکتر علیرضا بهپور در باره شیوع ویروس کرونا و ورزش کوهنوردی گفت: در باره ویروس کرونا باید بسیاری از موارد جدی گرفته شود تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

باید اقدامات لازم برای کنترل این بیماری صورت بگیرد. متاسفانه در قشری از مردم هنوز هم احتیاط های لازم صورت نمی گیرد و باید قبول کنیم که جامعه کوهنوردی نسبت به شیوع این ویروس سهل انگار است.

در جامعه کوهنوردی چند باور غلط وجود دارد و همین باور ها باعث شده که کوهنوردان رفتار درستی را با مشکلات نداشته باشند. خبر دارم که در این چند روز حدود ۴۰ الی ۵۰ نفر برای صعود به دماوند تلاش می کنند و همگی در پناهگاه های کذایی در کنار هم هستند! این سهل انگاری باعث شده است ویروس کرونا در سطح جامعه به سرعت منتشر شود.

کرونا برای من اتفاق نمی افتد همانطور که صاعقه و بهمن برای من اتفاق نیفتاده و برای دیگران است.

علیرضا بهپور با بیان اینکه بسیاری معتقد هستند که کرونا فقط برای دیگران اتفاق می افتد اظهار کرد: این باور غلطی است که در ذهن بسیاری از کوهنوردان به دلیل اعتماد به نفسی که در طبیعت و کوهستان کسب کرده اند، وجود دارد. بسیاری معتقد اند که کرونا مانند بهمن و صاعقه برای آنها اتفاق نمی افتد! اما باید بگویم که این ویروس نمی تواند تشخیص دهد که شخص کوهنورد حرفه ای، ورزشکار و یا … است.

کوه شفا بخش است.

علیرضا بهپور با حضور در برنامه زنده کوه گشت اضافه کرد: یکی دیگر از باور های غلط این است که بسیاری می گویند که کوه شفابخش است.

بسیاری از کوهنوردان معتقدند که اگر به کوه بروند بهبود پیدا کرده که من به آنان می گویم اینطور نیست.

در بسیاری از بیماری ها اگر فعالیت بدنی زیاد شود ممکن است مشکلات برای فرد بیمار تشدید شود. همچنین در بیماری های عفونی، فعالیت بدنی باعث درگیرشدن قلب و ریه شده و مشکلاتی را ایجاد می کند که کرونا هم از این موضوع مستثنا نیست.

برنامه‌های کوه‌نوردی حتما و حتما نباید اجرا شوند

بسیاری از کوهنوردان تاکید دارند که برنامه های کوهنوردی با هر شرایطی را اجرا کنند. چه صاعقه باشد و یا بهمن ! در کل، در بعضی افراد تعصب عجیبی وجود دارد که نمی‌توانند با مشکلات درست روبه رو شوند.

با وجود کرونا کوه برویم یانه؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته دقت کنیم.

اگر هیچ گونه علائم بیماری مانند مشکلات تنفسی، آبریزش بینی و تب ندارید می توانید با احتیاط به کوه روید.

سعی کنید در مکان شلوغ به هیچ وجه حضور پیدا نکنید. در مکان های شلوغ امکان ابتلای خود و دیگران به بیماری افزایش می یابد.

یکی از بدی این ویروس این است که علائم آن به زودی مشخص نمی شود. حتی فردی به من گفت که اگر به کوه نروم دیوانه می‌شوم! و من در پاسخ به او گفتم که یک دیوانه‌ی زنده، بهتر از یک عاقل مُرده است.

اگر خیلی به ورزش علاقه‌مندید باید در مکان های خلوت به ورزش بپردازید. متاسفانه شرایط به گونه ای است که فعلا باید انفرادی ورزش کنید.

همچنین از با هم‌بودن به خصوص در چادر و جان‌پناه‌ جداً پرهیز کنید زیرا جان‌پناه‌های مستقر در ارتفاعات و قله‌ها، بیشتر در معرض خطرند اما آن‌ها را عملاً نمی‌شود مسدود کرد.

او در پایان افزود: پناهگاه‌های فدراسیون که کماکان سرویس می‌دهند باید کاملاً ضدعفونی شوند. همچنین از کرونا نباید ترسید اما سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی بسیار هولناک است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=49241

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.