• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
4

شاهدانه، ماده‌ای مغذی برای کوه‌نوردان

  • کد خبر : 41735
  • 28 اردیبهشت 1400 - 22:40
شاهدانه، ماده‌ای مغذی برای کوه‌نوردان
بام نیوز: شاهدانه حاوی مقادیر مناسبی از  آرژنین  می‌باشد که در التیام زخم‌ها، التهابات و کاهش آرتروز نقش حیاتی ایفا می‌کنند. ضمن اینکه این ماده می‌تواند با تبدیل به نیتریک اکسید نقش برجسته‌ای در ساخت عضلات بدن داشته باشد.

از مهم ترین اصول ابتدایی هر ورزش، از جمله کوه‌نوردی تغذیه مناسب پیش از فعالیت، طی و پس از آن است.

یکی از رازهای برخورداری از یک بدن سالم و آماده، تغذیه مناسب پیش از فعالیت و البته پس از آن برای ریکاروی و بازتوانی، تامین انرژی از دست رفته و بازسازی عضلات ورزشکار است. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌ها، پروتئین، املاح و مواد معدنی و ویتامین‌ها عهده‌دار این وظیفه خطیر و مهم هستد.

در این میان هستند مواد غذایی که می‌توانند حداکثر این نیازها را برآورده کرده و تقریبا دارای تمامی این مواد مفید هستند، از آن‌جمله می‌توان به شاهدانه اشاره کرد.

– تامین مقادیر زیادی از پروتئین

شاهدانه یکی از منابع غنی پروتئین گیاهی است که عمدتاً از دو نوع پروتئین  آلبومین و  ادستین  تشکیل شده است.

هر دو نوع پروتئین تشکیل دهنده شاهدانه دارای زنجیره کامل و غنی از آمینو اسیدهایی هستند که بدن خود قادر به ساخت و تولید آنها نیست.

شاهدانه حاوی مقادیر مناسبی از  آرژنین  می‌باشد که در التیام زخم‌ها، التهابات و کاهش آرتروز نقش حیاتی ایفا می‌کنند. ضمن اینکه این ماده می‌تواند با تبدیل به نیتریک اکسید نقش برجسته‌ای در ساخت عضلات بدن داشته باشد.

– مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب

شاهدانه منبع مناسبی برای تامین انرژی است که عمده این انرژی به دلیل وجود مقادیر زیادی از چربی‌های مفید است. امگا۳ و امگا۶ به وفور در این ماده غذایی یافت می‌شوند، ضمن اینکه شاهانه حاوی مقادری زیادی از “گاما لینولنیک” (GLA)می‌باشد که موجب کاهش التهابات، پیش‌گیری از سرطان و نیز جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش اثرات سندرم پیش‌قاعدگی در بانوان می‌شود.

– ارزش غذایی مناسب

دانه‌های شاهدانه دارای مقادیر زیادی از ویتامین E، منیزیم، فسفر، منگنز و ویتامین B1 می‌باشد. منیزیم بویژه برای جلوگیری از خستگی عضلات و البته ریکاروی آنها پس از صعود، ویتامین B1 برای تنظیم سوخت‌وساز قندها و انرژی در بدن، و نیز ویتامین E با خواص آنتی‌اکسیدانی موجب جلوگیری از تخریب بافت عضلات و کاهش التهابات می‌شود که تمامی این مواد مفید در شاهدانه موجود می‌باشند.

– سایر فواید شاهدانه

کاهش خستگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش و درمان برخی بیماری‌های پوستی، کاهش ریسک و خطر ابتلا به حمله قلبی، کاهش فشار خون و نیز پیش‌گیری از لخته شدن خون از جمله فواید مصرف این ماده مغذی است

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=41735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.