• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1
گزارش صعود

ششمین صعود سیمرغ: قله کمال

  • کد خبر : 13015
  • 19 آذر 1399 - 8:43
ششمین صعود سیمرغ: قله کمال
صعودی موفق بر بام قله کمال.

گروه کوهنوردی بوم‌گرد

ششمین برنامه از طرح سیمرغ

صعود به قله قوچ گولی (کمال) ( ۳۷۱۱ متر)

تاریخ اجرای برنامه:  پنجشنبه، ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
مدت زمان اجرا: ۷ ساعت
تعداد چشمه در مسیر:  ندارد
موقعیت جغرافیایی: جنوب شرقی شهر تبریز
مسافت رفت و برگشت:  در حدود ۱۰ کیلومتر
مدت زمان صعود:   ۴ ساعت
مدت زمان فرود:   ۳ ساعت
تعداد نفرات گروه: ۲۶ نفر
تعداد نفرات صعود کرده:   ۲۶ نفر
آنتن دهی: تقریبا در تمام مسیر آنتن دهی وجود دارد.
سرپرست برنامه: پرویز شجاعی پارسا و مهدی تفضلی
اعضای شرکت کننده:
خانم ها:  معصومه درواه،زهره حسین دوست دهکا، فرناز شبیری، فرانک سعیدی، نسیبه شبیری، معصومه اعظمی
آقایان: پرویز شجاعی پارسا، مهدی تفضلی، بهزاد پورمهران، فرشید مظاهری،سعید یوسفی موسی آبادی ،سعید نظام الشعرایی، مرتضی استهری، علیرضا کریمی،ایمان برومند فر ،شاهین حافظی،امیر دژستان،شاهرخ ساسان،سید علی موسوی،سعید زمانی،کیارش معظمی،محمود آقائی حاجی آقا، امیر کبیرنژاد، محمد احمدی، حمید علیمردانی، میلاد
سرقدم:  شاهرخ ساسان

برنامه صعود به قله کمال (قوچ گولی) مرتفع ترین قله استان آذربایجان شرقی با حضور ۲۶ نفر از کوهنوردان گروه بومگرد و با سرپرستی آقایان پرویز شجاعی پارسا و مهدی تفضلی راس ساعت ۱۰ شب چهارشنبه ۱۲/۰۴/۱۳۹۸ از میدان آرژانتین تهران به سمت استان آذربایجان شرقی شروع شد. قله کمال (قوچ گولی) بلندترین قله رشته کوه آتشفشانی سهند واقع در جنوب تبریز می باشد. بدین منظور ابتدا به سمت قزوین حرکت کردیم و پس از گذر از زنجان به سمت آذربایجان شرقی رفتیم. حدود ساعت ۷ صبح به ابتدای جاده خاکی منتهی به کوه رسیدیم. در اینجا اتوبوس توقف کرد و مدت زمانی جهت تعویض کفش و آماده سازی وسایل کوه نوردی صرف شد. برنامه صعود پس از نرمش و آماده سازی، راس ساعت ۷:۴۰ صبح و به سرقدمی آقای شاهرخ ساسان شروع شد. قله کمال (قوچ گولی) در جهت جنوب محل توقف قرار داشت لذا حرکت به سمت جنوب و در مسیری سرسبز و نسبتاً مسطح به ارتفاع ۲۸۸۶ متری از سطح دریا شروع شد.

 

ابتدای مسیر و حرکت در مسیری سرسبز و نسبتاً مسطح

بعد از گذشت پنجاه دقیقه در ساعت ۸:۳۰ صبح به اولین تابلوی نصب شده در مسیر رسیدیم. ارتفاع نشان داده شده بر GPS برابر با ۳۱۴۸ متر بود، و اطلاعات درج شده بر تابلو شامل مسافت طی شده به میزان ۱۷۴۰ متر و مسافت باقی مانده تا قله برابر با ۲۶۶۰ متر بود.

تابلو اول

پس از صعود ۶۵ متر دیگر که حدودا ۱۳ دقیقه طول کشید به تابلوی دوم رسیدیم. اطلاعات درج شده بر این تابلو حاکی از ارتفاع ۳۲۰۰ متری (البته GPS ارتفاع را ۳۲۱۳ متر نشان می داد) و مسافت باقی مانده تا قله به میزان ۲۰۱۲ متری بود.

تابلو دوم

با توجه به گذشت زمان یک ساعت از شروع کوهنوردی و صعود ۳۲۷ متر و همچنین هوای آفتابی مطبوع که همراه با نسیم خنک کوهستانی بود و به تشخیص سرپرست گروه، به مدت نیم ساعت برای صرف صبحانه توقف کردیم. در این قسمت منظره کوه های اطراف که تقریبا کم ارتفاع هستند و بخش هایی از آنها از برف پوشیده شده است چشم نواز می باشد.

در ساعت ۹:۱۵ صبح پس از خوردن صبحانه حرکت را دوباره آغاز کردیم. ابتدای مسیر با شیب نسبتا تندی شروع می شود. پس از ۲۰ دقیقه و در ساعت ۹:۳۴ به تابلوی سوم رسیدیم. عدد قید شده بر تابلو نشانگر ارتفاع ۳۳۰۰ متری بود.

تابلو سوم

بعد از گذشت ۱۵ دقیقه دیگر به تابلوی چهارم رسیدیم. در این مدت ۷۵ متر دیگر صعود کرده بودیم، زیرا ارتفاع نوشته شده بر تابلو نشان دهنده ارتفاع ۳۳۷۵ متری بود.  مسیر پاکوب بود و در سمت چپ مسیر برکه زیبایی در دامنه کوه خود نمایی می کرد.

تابلو چهارم
تصویر برکه

در ساعت ۱۰ صبح و در منطقه ایی که تابلوی پنجم قراردارد جهت استراحت ۱۰ دقیقه توقف کردیم. ارتفاع در این قسمت بر اساس عدد نوشته شده بر تابلو برابر با ۳۳۸۵ متر بود در حالی که GPS عدد ۳۴۰۹ را نشان میداد. همچنین فاصله تا قله برابر با ۱۲۴۵ متر بود.

تابلو پنجم

پس از تازه کردن نفس و در ساعت ۱۰:۱۰ حرکت را دوباره شروع کردیم، در این قسمت شیب مسیر تند شد. در ساعت ۱۰:۲۵ به تابلوی ششم به ارتفاع ۳۴۶۰ متری از سطح دریا رسیدیم. بر تابلوی ششم مسافت باقی مانده تا قله ۹۷۹ متر نوشته شده بود. مسیر را تا ارتفاع ۳۶۴۳ متر ادامه دادیم. حدود ساعت ۱۱:۰۵ و پس از گذشت یک ساعت و صعود ۲۵۸ متر جهت استراحت توقف کردیم.

حدود ساعت ۱۱:۱۵ حرکت را دوباره آغاز کردیم و از کنار تابلوی هفتم نیز گذر کردیم. اطلاعات تابلو حاکی از ارتفاع ۳۶۷۰ متری از سطح دریا و فاصله تا قله ۳۶۵ متر بود. بالاخره در ساعت ۱۱:۳۰ صبح به قله کمال (قوچ گلی) به ارتفاع ۳۷۱۱ متری رسیدیم. مسافت طی شده از ابتدای مسیر تا قله تقریبا ۴۶۰۰ متر و ارتفاع صعود ۸۲۵ متر بود. زمان طی شده با احتساب مدت صرف صبحانه و استراحت ها ۳:۵۰ دقیقه به طول انجامید. با توجه به هوای خنک لذت بخش و آفتابی، اعضای گروه به مدت ۵۰ دقیقه در قله جهت عکاسی و صرف میوه توقف کردند.

قله کمال (قوچ گولی)

در ساعت ۱۲:۲۰ فرود آغاز شد و شیب نسبتا تند و مسیر به صورت شن اسکی بود که تاثیر خوبی بر مدت زمان فرود گذاشت. به دلیل اینکه برکه واقع شده در دامنه کوه زیبا بود، تصمیم بر آن شد که جهت صرف ناهار کنار برکه توقف کنیم. بنابراین مسیر برگشت نسبت به مسیر صعود تغییر کرد و مجبور شدیم از بخش پوشیده شده از برف به صورت Traverse عبور کنیم. شیب در این ناحیه تند بود و جهت جلوگیری از سر خوردن می بایستی با احتیاط از این بخش عبور می کردیم. ساعت ۱۳:۴۵ به برکه رسیدیم. ارتفاع سطح برکه برابر با ۳۲۴۲ متر بود و طول دریاچه به صورت تخمینی برابر با ۱۸۰ متر و عرض ۸۰ متر بود.

حرکت در برف به صورت Traverse
نمای برکه از نزدیک

پس از توقف نیم ساعته کنار دریاچه و در ساعت ۱۴:۱۵ حرکت به سمت اتوبوس را آغاز کردیم. مسیر باقیمانده تقریبا مسطح بود و در طی راه، زمین کاملا سرسبز و دو گله گوسفند در حال چرا بودند. ساعت ۱۵:۱۵ به اتوبوس رسیدیم.

گله گوسفند در حال چرا

با توجه به زمان نسبتا طولانی تا تاریک شدن هوا، تصمیم بر آن شد تا از روستای کندوان که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری محل توقف ما واقع بود بازدید کنیم. پس از گذر از جنوب شهر تبریز و عبور از روستاهای اسفنجان و کهنمو در ساعت ۱۸:۳۰ به روستای زیبای کندوان رسیدیم.

ورودی روستای کندوان

روستای کندوان به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و جاذبه آن، خانه هایی است که در دل سنگ هایی از جنس گدازه های آتشفشانی کنده شده است. سنگ ها به شکل کله قند های بزرگ از دور دست نمایان هستند، و مغازه های عسل فروشی شیرینی شهر را دو چندان می کنند. صنایع دستی و مغازه های خوار و بار فروشی در دل کله قند های سنگی از دیگر جاذبه های این روستای عجیب می باشند. . با توجه به معماری زیبای روستا حدود یک ساعت به بازدید و عکاسی از روستا اختصاص دادیم.

خانه های روستای کندوان در دل صخره های کله قندی

در ساعت ۱۹:۳۰ عازم روستای خالی از سکنه حیله ور در دو و نیم کیلومتری شمال غربی کندوان شدیم. خانه های این روستا بر خلاف خانه های روستای کندوان که در دل کوه کنده شده اند، در دل زمین حفر شده اند، نکته جالب این است که این خانه ها به دلیل واقع شدن در دل زمین از فاصله دور قابل شناسایی نیستند. احتمالا اهالی این روستا به دلیل حمله مغول ها از این روستا به کندوان کوچ کرده اند. پس از بازدید از این روستای شگفت انگیز راهی اقامتگاه شدیم.

نمایی از خانه های روستای حیله ور

صبح روز جمعه ۱۴/۰۴/۱۳۹۸ پس از صرف صبحانه در اقامتگاه راس ساعت ۸ صبح عازم هشترود جهت بازدید از قلعه ضحاک شدیم. قلعه ضحاک در فاصله تقریبی ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز و ۱۸۰ کیلومتری شمال شمال غربی زنجان واقع شده است. این اثر به جا مانده از دوران اشکانی در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی هشترود واقع شده است. حدود ساعت ۱۰:۳۰ به نزدیکی قلعه رسیدیم و از اتوبوس پیاده شدیم. برای سیدن به این دژ ابتدا حدود ۱۰ دقیقه از مسیری کوهستانی پایین آمدیم و به رودی پر آب و زیبا رسیدیم، پس از آن طی یک صعود ۲۰ دقیقه ایی به قلعه ضحاک رسیدیم. با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص این دژ و صعب العبور بودن آن، احتمالا از این قلعه جهت مقاصد نظامی استفاده می شده. کنار قلعه ضحاک موزه ایی جهت نمایش تکه سفال ها و نقوش به جا مانده از دوره های اشکانی و ساسانی بنا شده است. پس از بازدید از قلعه ضحاک، راس ساعت ۱۲:۳۰ جهت صرف ناهار عازم زنجان شدیم. ساعت ۱۵:۳۰ ناهار را در زنجان صرف کردیم و عازم تهران شدیم.

نمایی از قلعه ضحاک در فاصله دور و نزدیک
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13015
  • نویسنده : احسان زندی
  • ارسال توسط :
  • منبع : گروه کوهنوردی بوم گرد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.