• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
3

صعود به قله الوند

  • کد خبر : 13686
  • 24 آذر 1399 - 12:21
صعود به قله الوند
بام نیوز:الوند، بلندترین قله آن، با ارتفاع ۳۵۷۴ متر از سطح دریا است.
به گزارش پایگاه خبری بام نیوز،رشته کوه الوند، یکی از ویژگی های طبیعی و جذاب استان همدان که در جنوب این شهر قرار گرفته است. الوند، بلندترین قله آن، با ارتفاع ۳۵۷۴ متر از سطح دریا است.
الوند عروس بام های ایران و مرتفع ترین قله کوهستانی همدان که از دیرباز میعادگاه بزرگان کوهنوردی تاریخ ورزش ایران به شمار می رود. قله الوند و دامنه هایش تاریخی گرانبها را در خود جای نهاده و هم اکنون جزو هزار و ۵۱۵ قله معروف و بسیار برجسته جهان به شمار می رود؛ کوهی که در متون پهلوی از آن به نام «اروند» و در اوستا «ائورونت» یاد کرده اند. این کوه در فاصله صخره بزرگ کوه الوند و دامنه جنوبی آن که به سمت شهرستان تویسرکان است، به شکل شکافی کوچک و گود، سنگچین شده‌ است و برخی عقیده دارند که این شکاف آرامگاه سام پسر نوح است.

یک راه رسیدن به قله این کوه از مسیر دره گنج ‌نامه، کیوارستان، میدان میشان و تخت نادر است که در طول هفته بین هفت تا ۱۰ هزار کوهنورد از این مسیر تردد می کنند و در واقع راه اصلی به شمار می رود. قله الوند، عروس بام های ایران این روزها در فصل سرما و سفیدپوش شدن ارتفاعات آن هر چند برای استقرار و اقامت فصلی کوهنوردان تجهیز شده اما محدودیت فضای داخلی پناهگاه ها پاسخگوی خیل عظیم صعودکنندگان نیست. سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۲ را (سال جهانی کوه ها) اعلام کرد و از سال ۲۰۰۳ به بعد روز ۱۱ دسامبر هر سال مصادف با ۲۰ آذر ماه را به عنوان روز جهانی کوهستان نامگذاری کرد. هدف از اختصاص این روز، نقش و اهمیت بالای کوهستان به عنوان یکی از زیستگاه های مهم انسان و مهم ترین پناهگاه های تنوع زیستی گیاهی و جانوری است. علاوه بر آن کوه ها از مهم ترین منابع تامین کننده آب شیرین در جهان به شمار می آیند./پوریا پاکیزه

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13686

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.