• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

صعود به قله سبلان

  • کد خبر : 15863
  • 09 دی 1399 - 19:53
صعود به قله سبلان
صعود به قله سبلان

درباره قله :

سبلان (ترکی آذربایجانی: ساوالان)، از کوه‌های مرتفع ایران است که در شمال غرب این کشور و در استان اردبیل قرار دارد. سبلان سومین قله بلند ایران پس از دماوند به ارتفاع ۵۶۷۱ متر و علم کوه به ارتفاع ۴۸۵۰ متر، یک کوه آتشفشانی غیرفعال است و این کوه در مرحله فومرولی قرار دارد. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است. همچنین برخی کوه سبلان را محل بعثت پیامبر ایران (زرتشت) می‌دانند. نمونه‌ای از ان در کتاب چنین گفت زرتشت، اثر نیچه، مشاهده می‌شود که به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان اشاره کرده‌است.و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد می‌شود.

مختصات قله :

کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر واقع است. از لحاظ تقسیمات اداری استان اردبیل، این کوه در مرز بین بخش مرکزی شهرستان اردبیل و بخش لاهرود شهرستان مشگین‌شهر واقع می‌باشد. این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۷ دقیقه شمالی قرار گرفته‌است. برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است.

مشروح برنامه :

در مورخه ۱۷ مردادماه سال ۹۷ تعداد ۲۲ نفر از همنوردان باشگاه مهرورزان ساعت ۱۴:۳۰ از قزوین به سمت استان اردبیل به قصد صعود بر قله سبلان حرکت کردند سرپرستی این گروه را آقای سعید حمداله زاده برعهده داشت . ساعت ۱۵:۴۵ به سه راهی سرچم از اتوبان زنجان-تبریز رسیده و در نهایت ساعت ۲۲ به شهر لاهرود محلی که از قبل با مسئولین مدرسه پروین اعتصامی هماهنگ شده بود برای شب مانی رسیدند.

صبح ساعت ۴ از مدرسه به سمت آبگرم شابیل محلی که با ماشین های محلی(شاسی بلند) به سمت پناهگاه حرکت می کنند راهی شدند ساعت حوالی ۵:۳۰ بود که سوار ماشین شده و به سمت پناهگاه (مسجد حضرت ابوالفضل) در ارتفاع ۳۶۹۰ متری حرکت کردند.

بعداز آماده شدن و استراحتی کوتاه ساعت ۶:۳۰ به سمت قله حرکت کردند در نهایت حدود ساعت ۱۲ موفق به صعود بر فراز قله سبلان شدند بعداز استراحتی کوتاه و گرفتن عکس به سمت پایین راهی شدند و درآخر ساعت ۱۵:۳۰ به پناهگاه رسیده و با ماشین ها به پایین برگشتند.

کل مسافت طی شده : ۱۲ کیلومتر(رفت و برگشت)

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.