• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1
گزارش صعود:

صعود به قله شاهانکوه

  • کد خبر : 7088
  • 29 آبان 1399 - 10:15
گزارش صعود:شاهان کوه واقع در شهرستان فریدونشهر از توابع استان اصفهان است.این رشته کوه از 40 کیلومتری شمال غربی فریدون شهر تا جنوب شرق آن امتداد می یابد.طول این رشته کوه در حدود 37 کیلومتر می باشد.

برنامه : صعود به قله شاهان كوه

سرپرست : مژگان حسن پور

راهنما : علي پيروزمند

عكاس : اشكان آل داوود

افراد شركت كننده :

كيوان زماني – جاويد كاظم زاده – علي صرامي – پيمان آزادي – عليرضا پور عزيز – مسعود راست قلم – سينا پورخليلي – محمد شيخي – زهرا عبد الهي – مينا بهشتيان – سميه پايمرد – كوثر كاظم زاده – مائده هاشمي

شاهان کوه واقع در شهرستان فریدونشهر از توابع استان اصفهان است.این رشته کوه از ۴۰ کیلومتری شمال غربی فریدون شهر تا جنوب شرق آن امتداد می یابد.طول این رشته کوه در حدود ۳۷ کیلومتر می باشد.

 

ساعت ۵:۴۵ بعد ازظهر از جاده آسفالته داران – الیگودرز ، اصفهان به سمت فریدون شهر ترک کردیم.ساعت ۹:۱۵ شب برای استراحتی کوتاه و خریدی مختصر در آخرین فلکه خروجی فریدون شهر توقف کردیم.بعد از ۲۰ دقیقه استراحت به طرف جاده سیبک حرکت کرده و پس از اينكه وارد شهر سيبك شديم براي خارج شدن از اين شهر دو راه خروجي داشتيم جاده سمت راست به سمت چشمه لنگان و جاده سمت چپ به سمت نهضت آباد ميرفت و ما جاده نهضت آباد را در پيش گرفتيم بهتر است داخل شهر سوال شود كه مسير را اشتباهي نرويد. در جاده اي كه به سمت روستاي نهضت آباد ميرود و آسفالت نيز مي باشد سمت چپ آن جاده اي جدا مي شود كه به سمت روستا ميرود وارد آن نميشويم مسير جاده را مستقيم به سمت روستاي سرداب پائین و سرداب بالا ادامه ميدهيم.که قسمت های زیادی از این جاده آسفالت می باشد.
حدود ۵ دقیقه قبل از روستای سرداب بالا و رسيدن به پل سمت راست جاده، جاده ای فرعی(خاکی) با شيب تند وجود دارد که به سمت چشمه تنگ عرب می رود.حدود ۲۰ زمان لازم است که به محل مورد نظر برسیم.انتهای جاده پر از سنگ های بزرگ است که عبور ماشین را با مشکل مواجه می کند.
راس ساعت ۲۳:۳۰ بود که به تنگ عرب رسیدیم. تنگ عرب شامل چندين درخت، چشمه آب، چادر عشاير و محل مناسبي است براي برپا كردن كمپ شبانه.بعد از خوردن شام و برپا کردن کمپ هم افراد تیم خوابیدند. سکوت و آرامشی که بر منطقه حکمفرما بود اجازه خواب راحت و لذت بخشی را به ما می داد.ساعت ۶ و طبق هماهنگی که از شب قبل به عمل آمده بود بیدار باش اعلام شد و بعد از حدود ۳۰ دقیقه صرف صبحانه و جمع کردن کمپ شبانه همه تیم آماده حرکت به سمت قله شاهان شدیم.شيان ذكر است كه در طول مسير چشمه  آب وجود ندارد و اگر هم آبي باشد آب ناشي از ذوب يخچال است. توصيه ميشود كه آب مورد نياز از همان چشمه تنگ عرب برداشته شود، كه در اين فصل هر كدام از ما ۳ ليتر آب به همراه داشتيم.

   وارد پابکوب سمت راست چشمه شدیم.

   بعد از حدود ۱ ساعت پیاده روی ، مسير عمومي صعود كف دره است كه ما براي استفاده از نسيم خنكي كه مي وزيد وارد دره نشديم و آرام آرام به سمت راست متمايل شده و كمي ارتفاع گرفتيم ، اول بعلت گرفتن ارتفاع كمي شيب سنگين بود ولي بقيه مسير به صورت تراورس بر روي تخته هاي سنگي طي شد تا مكاني كه دوباره به درون دره برگشتيم . در اينجا ۲ را براي صعود وجود داشت سمت چپ كه معمولا از آن عبور ميكنند و لي مسيري است كه درگيري با سنگ همراه شيب زياد دارد ، ما همان مسير سمت راست كه با شيب ملايم همراه بود تا رسيدن بر روي خط الراس ادامه داديم كل اين طي مسير به سمت غرب بود روي خط الرأس كه قرار گرفتيم مسير را از داخل شكاف سنگي  به سمت جنوب  تغيير داديم  و  بر روي يال  قرار گرفتيم كه در طي مسير به يك معبر سنگي برخورد كرديم كه تراورس از آن احتياط و دقت بيشتري را مي طلبيد

    بعد از اين دست به سنگ ، حرکت در مسیر باد و گذشتن از شیب زیر قله ساعت ۱۲:۳۰ به قله شاهان رسیدیم.سطح روی قله بسیار وسیع می باشد که این اجازه را میدهد که بتوانیم حدود یک ساعت در کمال آرامش استراحتی مختصر کرده و مشغول گرفتن عکس های یادگاری بشویم.

   زمان یک ساعته ای که توسط سرپرست اعلام شده بود به اتمام رسید.مسیر برگشت دره سمت چپ انتخاب شد که البته دره نسبتا پر برف و کمی هم ریزشی بود.

   درگیری زیاد با سنگ و شیب زیاد مسیری که در آن بودیم و ریزش باران در حین زمان بازگشت همگی از علت های بودند که زمان بازگشت را کمی طولانی تراز آنچه که پیش بینی می کردیم کردند.ساعت ۱۹:۳۰ بودکه همه افراد تیم صعود کننده به قله شاهان در صحت و سلامت کامل به محل کمپ رسیدیم و بعد از استراحتی کوتاه مسیر خود را به سمت اصفهان پیش گرفتیم و ۳۰ دقیقه از نیمه شب گذشته بود که اصفهان رسیدیم

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7088

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.