• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
0

صعود به قله شاهان کوه

  • کد خبر : 24289
  • 19 بهمن 1399 - 13:14
صعود به قله شاهان کوه

صعود یک تیم ۲۱ نفره, شامل ۱۹ نفر از اعضا و ۲ نفر مهمان, از باشگاه کاوه بروجرد به قله #شاهانکوه بلندترین قله استان اصفهان, جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸٫

شاهانکوه با ۴۰۴۰ متر ارتفاع, بلند ترین قله استان اصفهان و از کوههای بلند زاگرس است که در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب فریدونشهر واقع گردیده است.

چکاد شاهانکوه برروی خط الرأسی با همین نام وطولی بیش از ۴۳ کیلومتر قرار گرفته که جهت کلی آن هم سو با محور اصلی زاگرس یعنی شمالغربی_جنوبشرقی است و از کوههای متعددی تشکیل شده که از شرق به غرب عبارتند از : دری ، دودکشان ، چال روغن ، شاهانکوه ، جه جر ، گورمیشان ، دره غول ، لاشوم ، برد خیمه ، چال میشان و مارک.

مسیر نرمال صعود به شاهانکوه از جبهه شرقی و محلی به نام تنگ عرب در روستای سرداب بالا است . برای دسترسی به این مسیر ابتدا باید از فریدونشهر عازم روستای سیبک و از آنجا روستای نهضت‌آباد، کمی بعد از روستای برد آسیا سمت راست جاده به طرف جاده فرعی آسفالته روستاهای سرداب رفت پس از عبور از روستای سرداب پایین به طرف روستای سرداب بالا یا چشمه بابا احمد ادامه مسیر داد و نرسیده به روستا ، از سمت راست درست روبروی کارگاه سد سازی وارد جاده خاکی تنگ عرب گردید . جاده تا چشمه ‌ای با همین نام به ارتفاع ۲۶۸۰ متر که اطراف آن درختان بید و آغلهای سنگی عشایر و تک خانه‌ای است ادامه دارد .

از محل چشمه ، قله شاهانکوه در سمت غرب دیده می شود (در عکس بالا مشخص نیست). راه پاکوبی از چشمه به طرف دامنه های شرقی شاهانکوه می رود و به پای یخچال شرقی شاهانکوه می رسد. از اینجا باید دره سمت چپ را در پیش گرفت. دره های سمت راست اگرچه مناسب به نظر می رسند اما کمی بالاتر خطرناک شده و به دیواره های شرقی قله ختم می گردند. از چشمه تا محل دوراهی حدود یک ساعت و نیم زمان لازم است.
با حرکت روی یخچال شرقی می توان بر روی یال غربی سوار شد و از آنجا به چکاد شاهانکوه رسید و بلندی های خیال انگیز زاگرس را از فراز بلند ترین نقطه استان اصفهان تماشا کرد.

گزارش مشروح برنامه

تیمی متشکل از ۱۷ عضو باشگاه کاوه و یک مهمان ساعت ۱۵:۰۰ روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۸٫۰۳٫۳۰ از بروجرد به سمت فریدون شهر حرکت کردند و حدود ساعت ۱۸:۳۰ تیمی دیگر شامل سه عضو باشگاه و یک مهمان از اصفهان در خروجی فریدون شهر به تیم اصلی می‌پیوندند.

در ادامه پس از عبور از روستاهای سیبک، نهضت آباد و بردآسیاب به سمت راست و فرعی آسفالته روستاهای سرداب رفته و نهایتا در ساعت حدود ۲۰ به چشمه تنگ عرب رسیدیم. در آنجا کمپ خود را برای شب مانی دایر کردیم و پس از صرف شام به استراحت پرداختیم. هوای خنک و درخشش ستارگان ریز و پر تعداد در سیاهی بیکران شب که یادآور عظمت جهان و معمای آن بود ما را دور از هیاهوی زندگی روزمره به اندیشه فرو می برد و شبی بی نظیر و متفاوت را در خاطرمان حک نمود مدتها بود که شاهد چنین آسمان پر ستاره نبودیم.

جمعه ۳۱ خرداد راس ساعت پنج بیدارباش و با نیم ساعت تاخیر نسبت به برنامه ساعت ۶ صبح پیمایش را شروع نمودیم و از راه پاکوب به سمت دره حرکت و پس از یک ساعت برای صرف صبحانه توقف نمودیم.

ساعت ۷:۴۰ پیمایش را ادامه و پس از نیم ساعت به دو راهی رسیدیم. از قبل با مطالعه گزارشات صعودهای قبلی و راهنمایی دوستان باشگاه نساجی که دو هفته پیش در همین محل پیمایش داشتند از طریق دره سمت چپ و بر روی برف و یخچال به صعود ادامه دادیم و تقریبا تمام مسیر را در شیبی تند تا نزدیک به انتهای دره پیمودیم و از نزدیک انتهای دره به سمت راست ادامه مسیر دادیم تا نهایتا در ساعت ۱۲:۳۰ همه ی اعضای تیم به چکاد شاهان کوه رسیدند.

مشاهده مناظر زیبا و چشم انداز کوههای سفید پوش زاگرس و شیرینی فتحی دیگر, خستگی‌مان را تبدیل به انرژی نمود و پس از گرفتن عکس و خوردن تنقلات در ساعت ۱۳:۱۰ فرود را آغاز نمودیم و ساعت ۱۸:۳۰ به محل شب مانی بازگشتیم. در آنجا گروه چهار نفره بلافاصله به سمت اصفهان حرکت نمود و تیم اصلی پس از صرف ناهار نهایتا ساعت ۲۰:۳۰ حرکت و ساعت ۱:۳۰ بامداد شنبه به بروجرد رسیدند و بدین ترتیب صعودی دیگر با خاطراتی به یادماندنی پایان یافت.

اسامی شرکت کنندگان در برنامه

بانوان, فرزانه زکی‌زاده، ستاره پارسا، مریم شجاعی، نسرین خسروی، سحر خسروی، بهاره ماکنانی، رخشنده اعظمی و شیرین اعظمی.
آقایان, استاد سلیمی، رضا پیریایی، امین آدمی، رضا رازنی، محمدابوالفتحی، علی دباغی، نظامی (مهمان)، همتی، محمد سلیمی، سراج زاده, رحیم‌زاده، دکتر جعفرزاده (مهمان).

سر قدم : رضا پیریایی

عقب دار : حسن رحیم زاده

سرپرست برنامه : بابک اعظمی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.