• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24585
2

صعود به قله پراو کرمانشاه به ارتفاع ۳۴۰۰ متر

  • کد خبر : 25375
  • 23 بهمن 1399 - 11:17
صعود به قله پراو کرمانشاه به ارتفاع ۳۴۰۰ متر
صعود به قله پراو کرمانشاه به ارتفاع ۳۴۰۰ متر

صعود به قله پراو کرمانشاه به ارتفاع ۳۴۰۰ متر

تاریخ: جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۳

تعداد: ۸ نفر

هوا: خوب و معتدل و صاف

وسیله نقلیه: شخصی

مبدا حرکت: کرمانشاه

 

در ساعت ۵ صبح روز جمعه به سمت بیستون به راه افتادیم. از دوراهی روستای چالابه گذشته و روبروی کارخانه سیمان از دوربرگردان مجددا به سمت کرمانشاه برگشته و وارد راه فرعی با تابلوی چالابه شدیم که حدود پانزده کحیلومتری کرمانشاه و بیست کیلومتری بیستون و سر راه تهران-همدان-کرمانشاه است. بنابراین با حرکت شبانه اتوبوس از تهران و با احتساب ۷ ساعت زمان سفر میتوان طوری حرکت نمود که اول روشنایی صبح به این دوراهی رسید.

فاصله زمانی جهت طی مسیر پیاده بین این دوراهی تا کیوسک شکاربانی (محل پارکینگ اتومبیلها) تخمینا نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه می باشد. البته باید توجه نمود که جاده ای از سمت راست داخل این مسیر به سمت روستا میرود و راه  آسفالته مستقیم پس از دور زدن یک ساختمان که سر راه قرار دارد به سمت پارکینگ منتهی میگردد.

راه خود را در ساعت ۵٫۳۰از یک جاده خاکی به سمت کوه آغاز مینماییم.

تنگه ای زیبا، غیر قابل عبور و تقریبا نیم استوانه ای روبرویمان دیده میشود. در سمت چپ آن تنگه ای دیگر هست که تعدادی از نفرات ما، راه برگشت خود را از این تنگه انتخاب نمودند.

در سمت چپ این تنگه معبر راه پاکوب مستقیما رو به بالا ارتفاع میگیرد. مسیر به صورت نیمه جنگلی و در این فصل پوشیده از گل و گیاه و شیب آن نیز کمی تند است. با عبور از این دامنه به بالای آن به ارتفاع ۲۲۰۲ متر رسیده و از آن به سمت دشت مسطحی سرازیر می شویم . با توجه به ارتفاع ۱۵۰۰ متری پارکینگ،حدود ۷۰۰ متر اختلاف ارتفاع را صعود نموده و پس از سرازیر شدن به میزان ۷۵ متر به دست مورد اشاره و کنار چشمه وز آور به ارتفاع ۲۱۲۷ متر میرسیم. از ساعت ۷٫۳۰ یعنی زمان رسیدن به کنار چشمه تا ساعت ۸٫۱۵ صبحانه را صرف نموده و با عبور از این دشت و سمت چپ یک تخته سنگ بزرگ به ابتدای شیب دوم مسیر صعود از داخل دره بالا دست دشت، صعود را ادامه میدهیم. از راه پاکوب ، دامنه راست دره تا انتهای آن وزیر شیب دیواره ای بالا رفته و سپس به سمت راست تا روی گردنه ای که کوهنوردان کرمانشاهی بر روی آن ” خسته نباشید ۱″ نام نهادند میرویم.

با درو زدن دیواره، مجددا از دامنه راست امتداد همان دره- که دیواره آنرا قطع کرده است- از راه پاکوب بالا میرویم به قسمت مسطح کوچکی میرسیم که نام آن “خسته نباشید ۲” است.

کمی بالاتر در همین امتداد به دشت مسطح دیگری میرسیم که در ابتدای گوشه سمت راست آن پناهگاه واقع است و تا به لبه بالایی این دشت نرسیدیم آنرا رویت نکردیم. در ساعت ۱۱ به این پناهگاه رسیده و یکربع بعد از عبور از این قسمت مسطح به زیر شیب سنگی منتهی به قله رسیدیم که دارای پاکوب بوده اما شیب آن تند است

در ساعت ۱۲ به قله رسیدیم.

آن طرف قله کاملا پرتگاهی است و سایر قلل اطراف نیز مانند سه کل، قته چرمی و … نیز دارای همین چهره اند.

پس از توقفی کوتاه در ساعت ۱۲٫۱۵ از همان مسیر سنگی اما دارای پاکوب سرازیر شده و بعد از عبور از کنار پناهگاه در ساعت ۱۵٫۳۰ به کنار چشمه رسیدیم. علت زمان بر بودن مسیر برگشت، سنگی و پر شیب بودن آن و درد زانوی دو نفر از همراهان بوده است. پس از صرف چای کنار چشمه، شیب سربالایی ۷۵ متری را بالا رفته و به سمت پارکینگ سرازیر شدیم. در ساعت ۱۸ به پارکینگ رسیدیم.

توضیحات تکمیلی:

*مجموع ارتفاع صعود این قله به ظاهر کم ارتفاع ۲۰۵۰ متر می باشد

*غروب جمعه ازدحام زیادی در محل پارکینگ و جاده منتهی به آن است.

* غیر از چشمه مورد اشاره در گزارش، در هیچ جای مسیر، اثری از آب نیست.

*بهتر است روزهایی برای صعود انتخاب شود که از باد خبری نباشد وگرنه ریزگرد موجب اذیت کوهنوردان میگردد.

*مسیر صعود زمستانی آن از همین جبهه اما کمی متفاوت است و لذا می بایستی با خبره محلی صعود شود.

*نیم از دوستان از تنگه مورد اشاره در ابتدای گزارش بازگشتند که در دو سه قسمت، به دلیل سختی مسیر، با رول پانچ، حلقه های فلزی به عنوان دستگیره نصب شده بود.

*در راه صعود از چشمه تا گردنه ((خسته نباشید یک)) غار کوچکی دیده میشود که برای آن در و پنجره نصب کردند و مورد استفاده کوهنوردان قرار میگیرد.

*در گوشه دیکر دشتی که پناهگاه در آن قرار دارد و روبروی آن ، سنگ چینی دو قلو به نام لهستانی ها دیده میشود که نشانه دهانه غار پراو می باشد اما در این فصل دهانه ورودی غار، پوشیده از برف بوده است.

*قله پراو زیر نام غار پراو و دیواره بیستون قرار گرفته اما قله با ارزشی است که ارتفاع آن نشان دهنده کم اهمیتی آن نیست.

*تنگه نیم استوانه ای از جاده بیستون-کرمانشاه هم قابل رویت است اما قله تا پناهگاه دیده نمیشود.

*اتوبوس برای کرمانشاه، هم از ترمینال غرب و هم از آرژانتین در ساعت های مختلف حرکت میکند.

* به دلیل حضور افراد غیر کوهنورد محلی با خرده فرهنگ های گوناگون در پناهگاه، بهتر است روی آن زیاد حساب باز نشود.

*هیچ قسمت از مسیر و حتی تنگه ای که رول کوبی شده بود برای کوهنوردان معمولی، صعب العبور نمی باشد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25375

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.