• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
0

صعود به قله یخچال همدان

  • کد خبر : 26720
  • 28 بهمن 1399 - 19:46
صعود به قله یخچال همدان
صعود به قله یخچال همدان

گزارش صعود به قله يخچال  نوزدهم فروردين  ۱۳۹۰ توسط تیم کوهنوردی  باشگاه خانواده در طبیعت قزوین

از منظره های دلفریبش وز نعمت وافر و عجیبش / یک حرف بجا نمی توانست جز شرح خطا نمی توانست /
بر ز حمت او همین اثر بود کز بودن کوه با خبر بود / چو دید پدر به ناتوانیش دلسوزی کرد بر جوانیش /
گفتا بوی: ای جوان پر جوش  پند پدرانه را بده گوش / از بید ثمر نمی توان چید در آئینه ، کوه کی توان دید/
خواهی سخن از کوه گفتن  باید به فراز کوه رفتن.

روز جمعه  نوزدهم فروردين  ۱۳۹۰با  تعداد  ۲۳  نفر از اعضای گروه که ۱نفر میهمان بنام آقاي عباسي( مربي ، مدرس و پيشكسوت كوهنوردي كشور)  به ما پیوسته ، با صرف صبحانه و کمی تاخیر  ،   ساعت ۲۰/۷صبح به سرپرستی ارشدگروه آقاي محمدرضا شادانفر ومربي  تیم آقای لطفی و بهمراهي  كادر اجرايي  باشگاه از محل هميشگي با ميني بوس  به طرف روستای  قاضي كلايه   حرکت کرده از اتوبان قزوين تهران بعد از سواركردن چندتن از اعضا درزيباشهر وعبوراز روستاي زياران –روستاي خوزنان بسمت چپ جاده اصلي به روستاي قاضي كلايه حركت كرده ،  ساعت ۹صبح در روستا  از ماشین ها   پیاده شده و در صفی منظم و معرفی اجمالی   ارشدگروه و تک تک اعضاء  بهمدیگرو صرف شيريني   به سمت قله  براه افتادیم ، آسمان صاف،  لكه هاي ابرو وزش باد هرچند لحظه ملموس بود و گروه از نسيم خوش باد بهاري بهره ميجست ، رطوبت هوا نسبتا خوب و متعادل بود  اين شرايط آب و هوايي باعث تقويت روحيه ي افراد نيز  گشته بود.

روستاي قاضي كلايه:  

روستای قاضی کلایه از شمال به روستای تکیه ناوه _ خورانک و نساء طالقان ، از جنوب به شهرک زیاران ، از شرق به روستای آقچری و از غرب به روستای کذلک متصل است،  روستای قاضی کلایه بین چند کوه واقع شده است که بزرگترین آنها نواکوه در شمال شرقی روستا واقع شده است این روستا با موقعییت جغرافیایی به طول ۵۰/۳۳ و به عرض ۳۶/۹ در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا و ۱۴ کیلومتری شمال آبیک واقع شده است. در پایین روستا یعنی شرق رودخانه بزرگی واقع است که تمام باغستان در دو طرف آن وجود دارد این رود که فصلی است و از نواکوه و اطراف آن سرچشمه می گیرد. باغستان روستا بسیار بزرگ است ولی به دلیل کمبود آب محصول چندانی برداشت نمیشود.. در گذشته مردان روستا اکثرا در معدن ذغال سنگ آبیک مشغول کار بوده و در ایام تعطیلی به کار کشاورزی و دام داری روی می آوردند و زنان روستا نیز دوشادوش مردان برای گذران زندگی کارمی کردند.

در سال ۷۸ روستای قاضی کلایه می رفتکه به یک ویرانه تبدیل شود اما با همت عده ای از جوانان دلسوز و با غیرت هیئتی تحت عنوان هیئت منتخب تشکیل و راهبری روستا را بر عهده گرفت و همین امر باعث دلگرمی عزیزانی شد که از روستا مهاجرت کرده بودند به روستای آبا و اجدادی خود برگشته و نسبت به ساخت منزل نو اقدام نمایند و در این روستا سکونت نمایند .

.روستای قاضی کلایه دارای یخچال طبیعی در قسمت شمال می باشد .

صخره معروف به دزدکی بند که محل اطراق دزدان بوده و در روبروی روستا جلوه ی بسیار خوبی دارد.

در سالهای گذشته معادن سنگ گرانیت در شمال و شمال شرق روستا مشغول فعالیت شده که از این بابت با سرازیر شدن ماسه و شن و باطله های حاصل از بهره برداری به داخل مزارع و باغات و جوبها باعث از بین رفتن باغات و مزارع کشاورزی گردیده و تا بحال با مراجعه به کلیه اداره های زیربط نتیجه ای حاصل نشده و آب بند ساخته شده که با هزینه بسیار زیاد احداث گردیده بود با اولین بارندگی بهاری سال ۸۹ پر از شن و ماسه شد و عملا دیگر قابل استفاده نمی باشد.

پوشش گياهي منطقه:     شامل گون زرد- گزنه -جاروبوته اي – زولك- و گياهان مرتعي  ميباشد.

از انواع درختان میوه موجود عبارتند از:   سیب(سیف)،گیلاس (گیلاسک)،گوجه سبز (اِلیک)، زرد آلو (شِلانِک)،انگور،آلبالو و گردو(جوز) و …….

درختان گردو چند صد ساله روستا نیز با توجه به کم آبی خشک شده و از بین رفته است.

گونه های جانوری روستا عبارتند از :   بز کوهی(کَل)، خوک ، کبک(زَرِچ)، عقاب، شاهین ، خرگوش، روباه، گرگ ، شغال ، لاکپشت(کَسو)،و……

بعد از حدود ۴۰۰متر خروجي از روستا به طرف قله كه از ضلع شمال روستا وگذر از داخل كوچه باغ و گوسفندسراي فعال درمسيربه يك رودخانه فصلي ميرسيم ، شروع شيب صعود از همين نقطه و داخل شيارآغازگشته كه پس از طي حدود نيم ساعت يا۳ربع به يال اصلي منتهي شده كه پاكوب وادامه آن بطرف قله مشاهده ميشود.

مسیرهای صعود:

مسيرهاي متعددي براي صعود وجود دارد كه بارزترين آن ضلع جنوبي ميباشد كه در سر راه خود چند چشمه قراردارد، ومسير ديگر آن مسير يال است كه كاملا در شمالغربي كوه كه مسير زمستانيست كه ما صعودكرده . و مسير ديگر جنوبشرقي و از دره طالقان مسير زيدشت به روستاي مير نيز قابل صعود ميباشد.

قله يخچال:        

 توضيح اينكه اين قله از سلسله جبال رشته كوههاي البرز است كه از شمال قزوين عبور كرده ،  و تقريبا همسطح با قلل شمال قزوين مانند شجاع الدين ، كافرميدان و سلطان ويس ميباشد. شيب آب قله از يالهاي جنوبي به دشت زياران و شيب آب ضلع شمالي به طالقان رود جريان دارد. قله از سمت جنوبي  به روستاي قاضي كلايه و از سمت شمالي به روستاي مير طالقان قراردارد،  از قله درصورت هواي صاف قلل پيغمبركوه-سبزكوه-بريال، شجاع الدين و تقريبا نازوكهال قابل رويت ميباشد.

 پس از گذشتن از تقریبا نیمی از مسیر،  تیم  جهت صرف تنقلات و استراحت کوتاه توقف  نموده و اعضاء  میوه و تنقلات  خود را خارج نمودند تا ضمن پذیرایی از خود و تعویض لباس مناسب  کمی کوله های خود را سبک نمایند.يكي ازويژگيهاي خوب اين برنامه در فرصتها و توقفهاي كوتاه در حین صعود يا فرود استفاده از تجربيات و پندها و آموزش هاي بود كه توسط ميهمان و پيشكسوت و مدرس كشور جناب آقاي عباسي   تشریح گردید، پس از آن راه را به سمت قله ادامه داده در ارتفاعات بالا وجود برف در سمت شمالي دامنه قله مسيرلذت صعود را دوچندان کرد- هوا نيمه ابري و با وزش باد نسبتا تندی در ارتفاع همراه بود  ، ساعت ۱۳٫۴۵ به قله رسيديم بعد از تغذیه و عکس گرفتن و استراحت كوتاه ،  ساعت ۱۴٫۱۰ به سمت پایین حرکت کردیم.

درساعت ۱۴٫۴۵ناهار را در چشمه اصلي مسير و آبشخور كه متاسفانه  به دلائل نامعلومي خشكيده بود  صرف  نموديم بعدازحدود۴۰دقيقه نهارواستراحت. با سلامت كامل در ساعت ۱۸٫۳۰ به محل آغاز راه (روستای قاضي كلايه) رسيدیم . در ماشین نه اثری از خستگی بود و نه گرسنگی، باز همان شور و شوق و هیاهوی همیشگی اعضا.
در ساعت ۱۹٫۳۰در قزوین با همنوردان خداحافظی و به سمت منزل حرکت نمودیم.

زیبا روزی بود و مهربان طبیعتی که بر حفظش عهد می­بندیم.

گزارش از: محمدرضا شادانفر

                          به امید برنامه ایی دیگر – پيروزوسرزنده باشيد همچون بهار زيبا بخنديد

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=26720

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.