• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

صعود قله سنبران (۴۱۵۰ متر)

  • کد خبر : 22799
  • 14 بهمن 1399 - 21:34
صعود قله سنبران (4150 متر)

مشخصات قله: سنبران نام بلندترین قله رشته کوه اشترانکوه واقع در استان لرستان و سومین رشته کوه مرتفع زاگرس بعد از دنا و زردکوه می‌باشد.

ارتفاع قله اصلی از سطح دریا ۴۱۵۰ متر بوده و مسیر صعود آن از استان لرستان و از شهرهای درود و ازنا و روستای دربند و ایستگاه قطار دربند سپس روستای طیان و مسیر پاکوب مشخص که این مسیر دارای چشمه‌های چهار فصل و پوشش گیاهی و جانوری متنوع می‌باشد.

یک پناهگاه بنام گل‌گل کنار چشمه‌ای به همین نام به ظرفیت ۶۰ نفر در ارتفاع ۲۷۰۰ متری و جان‌پناهی بنام چال‌کبود در ارتفاع ۳۶۵۰ متری واقع در دره یخچالی به همین نام که مشرف به قله‌های مرتفع اشترانکوه سنبران وگل‌گل است . برای رسیدن به جان‌پناه چال کبود باید از شیب تند گرده ماهی گذشت .

صعود به سنبران معمولاً با شب‌مانی در پناهگاه گل‌گل یا جان‌پناه چال کبود انجام پذیرفته اما تیم‌های حرفه‌ای‌تر صعود یک روزه نیز انجام می‌دهند. صعودهای زمستانی به قلل اشترانکوه با مخاطرات شدید همراه بوده سرمای وحشتناک هوا ریزش و حجم بسیار بالای برف و متغیر بودن شرایط جوی ارتفاعات و بوران بسیار شدید همراه با کاهش دید به اضافه آبشارهای یخی بسیار خطرناک که عبور از آنها نیازمند برپایی کارگاه و تجهیزات و آموزش بسیار بالایی است.  لازم به ذکر است صعود سنبران جزء صعودهای شاخص کشوری بوده وتیم‌های هیمالیا نوردی آخرین تمرینات داخلی را در قلل این رشته کوه به پایان می‌رسانند .

قله سنبران مشرف به دریاچه گهر درود می‌باشد.  قلل اشترانکوه به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و شکل کوه‌هایش به آلپ ایران معروف است.

شرح برنامه:

برنامه صعود به این قله توسط باشگاه کوهنوردی دنا با سرپرستی آقای بیژنی، مربی‌گری آقای حاجیان، سرقدمی آقای کریمی، مسئولفنی آقای فخرینیان و عقب داری آقای دادخواه در تاریخ ۲۷و ۲۸تیرماه ۹۸ ساعت  ۶:۳۰ صبح پنج‌شنبه با همنوردی ۱۵ نفر شامل ۵ خانم و ۱۰ آقا با رده سنی جوان با سطح برنامه ۴از ۵ از شهر اصفهان از محل ایستگاه اتوبوس دانشگاه صنعتی در میدان جمهوری صورت پذیرفت.

بعد از پیمودن مسیر در ساعت ۷:۳۰ در پارک آزادگان شهر تیران به مدت یک ساعت برای صرف صبحانه توقف کردیم و بعد از طی کردن مسیری سه ساعته در ساعت ۱۲:۳۰ به روستای سرسبز بیدستانه واقع در استان لرستان رسیدیم. در آن جا با آماده کردن کوله‌ها و برگزاری جلسه معارفه حرکت به سوی کوه سنبران آغاز شد.

با گذشتن از دره‌های زیبا و شیب‌های نسبتاً تند و پوشش گیاهی و جانوری متنوع و چشمه‌های جوشان در ساعت ۱۶:۳۰ در کنار چشمه‌ای زیبا برای صرف نهار و استراحت یک ساعت توقف کردیم و بعد حرکت‌مان را به سمت پناهگاه گل‌گل از مسیر شیب‌دار خرسنگ ادامه دادیم و در ساعت ۱۵:۲۰ به پناهگاه گل‌گل که در کنار چشمه‌ای زیبا و خنک به همین نام بود رسیدیم. با برپایی چادر در کنار آن شب مانی کردیم.

در ساعت ۳:۳۰ بامداد صبح جمعه بیدار باش گروه زده شد و در ساعت ۴ صبح حرکت به سمت جان‌پناه چال‌کبود با کوله کشی سبک انجام پذیرفت ولی یکی از اعضاء به دلیل خستگی از همراهی گروه بازماند و در همان پناهگاه گل‌گل منتظر بازگشت گروه ماند.

حرکت به سوی قله سنبران با ۱۴ نفر همنورد آغاز شد. در طی مسیر با عبور از سطح شیب دار نسبتاً تند گرده ماهی به سمت جان‌پناه چال‌کبود در ساعت ۸ صبح برای صرف صبحانه به جان‌پناه چال‌کبود رسیدیم. یکی از اعضاء به دلیل ارتفاع‌زدگی با رسیدن به جان‌پناه به صلاح‌دید سرپرست و مربی گروه با همراهی دو نفر از اعضای گروه برای بهبودی به پایین کوه هدایت شد.

در ساعت ۸:۴۵ حرکت از جان‌پناه چال‌کبود به سمت قله سنبران با همنوردی ۱۱ نفر شامل ۲ خانم و ۹ آقا از اعضا شروع شد و با گذر از مسیر یخچالی و دست به سنگ و شیب‌دار چال برون در ساعت ۱۱:۳۰ به قله سنبران رسیدیم و در آنجا با ادای احترام به درگذشتگان کوه و اجرای مراسم قله و گرفتن عکس یادگاری در ساعت ۱۲:۱۵ حرکت به سمت پایین کوه را شروع کردیم و در ساعت ۱۸:۳۰ به پناه‌گاه گل‌گل به جمع دوستان در کمپ رسیدیم.

بعد از صرف نهار و بستن کوله‌ها به سمت روستای بیدستانه و رسیدن به مینی‌بوس حرکت‌مان را آغاز کردیم، گروه ساعت ۲۱ به روستای بیدستانه رسیدند و ساعت ۲۱:۴۵ حرکت را به سمت اصفهان آغاز کردیم و در ساعت ۲:۵۰ دقیقه بامداد روز شنبه ۲۹ تیر به شهر اصفهان ایستگاه خیابان امام خمینی و خداحافظی از همنوردان به سفرمان پایان دادیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=22799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.