همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس                   که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

<< به نام جانان >>

۱ – مشخصات كلي برنامه :
نام منطقه : استان سمنان، شهرستان شاهرود، روستای تاش علیا
ارتفاع مبدا صعود : حدود ۲۶۴۵ متر
تاریخ اجراء : ۱۵ الی ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۸
مدت برنامه :  ۳ روز
نحوه اجرا(مستقل یا مشترک) : مشترک با باشگاه دماوند اصفهان
مبداء حرکت : اصفهان دروازه تهران(میدان جمهوری)
ساعت و تاريخ حركت : ساعت ۲۳:۳۰ ، روز ۱۴ آبان
فاصله تا مقصد : ۷۸۵ کیلومتر
نحوه دستیابی به منطقه ( وسیله نقلیه عمومی ) : يك دستگاه مینی بوس ایویکو

۲ –  نام مسئولين و اعضاي شركت كننده :
سرپرست : عبدال کریمی
سرقدم:  کریم عاطفت
عقبدار:  محسن رضایی
مسئول فنی: رضا بیژنی
نویسنده گزارش : رسول درویشون نژاد

۳ – سيماي جغرافيايي منطقه :

  • ارتفاعات و نقاط مهم منطقه: در ارتفاعات این منطقه خط راس شاهکوه به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر و قله گاوکشان به ارتفاع ۳۸۱۳ متر در سمت شرق و در سمت غرب منطقه حفاظت شده خارتوران قابل مشاهده هستند.
  • راههای دسترسی به منطقه با ذکر موقعیت و وضعیت (آسفالت _ خاکی): تا  روستاى  تاش علیا جاده آسفالت و از روستا تا مبدأ پیمایش جاده خاکی می باشد.
  • نام نزديكترين شهر يا روستا : شهرستان شاهرود در فاصله ۲۵ کیلومتری
  • نزدیکترین مراکز امدادی و درمانی :مرکز بهداشت مجن در ۱۰ کیلومتری
  • آب و هوای زمان اجرا :آب و هوای زمان اجرا افتابی و در ساعت های با وزش باد خفیف همراه بود

 ۴ – كروكي مسير و وضعيت منطقه :

  • فایلGPS و منبع دانلود آن ( درصورت وجود): تماس با گزارش نویس برنامه ۰۹۱۳۷۹۴۶۱۱۵
  • وضعيت تغذيه: امکان تهیه انواع تغذیه در شهرستان شاهرود مهیا می باشد.
  • تعداد نفرات شرکت کننده :  ١۰ نفر
  • وضعیت آنتن دهی: در طول پیمایش خط دهی و آنتن دهی  ضعیف می باشد.
  • نوع پوشش گیاهی منطقه :پوشش گياهي اين منطقه شامل زرشک، انواع گون، جارو علفی، زیره وحشی، نسترن وحشی، أرس و گندمی.
  • پوشش جانوری منطقه :گونه هاي جانوري اين منطقه شامل پستانداران از جمله خرس قهوه اي، خوك وحشي، خرگوش، گرگ، شغال و پرندگاني مانند كبك دري و تشی است.

۵ – شرح اجراي برنامه

در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه روز سه شنبه، ۱۰ نفر از همنوردان باشگاه دنا و دماوند اصفهان به وسیله یک مینی بوس IVICO به مقصد شاهرود و روستای تاش حرکت کردیم. در ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح چارشنبه در شهرستان سرخه جهت استراحت توقف ۳۰ دقیقه ای داشته و سپس به سمت شاهرود حرکت کردیم.

قله شاهوار سمنان

ساعت ۸:۳۰ توقف ۳۰ دقیقه ای جهت صرف صبحانه در مسیر حرکت به سمت شاهرود داشتیم. بعد از خرید مایحتاج مورد نیاز در شاهرود ساعت ۱۲ به روستای تاش علیا رسیده و بعد از هماهنگی و کسب اطلاع از وضعیت جاده تا محل کمپ که حدود ۵ کیلومتر فاصله  تا روستا  و نزدیک معدن بوکسیت (معدنی که به خاطر تقاضای دوستداران محیط زیست مدتی است غیر فعال می باشد) و محل کمپ مورد نظر که مبدأ صعود اصلی قله که به چشمه پیر میشیان معروف است رسیدم.

ساعت ۱۳:۳۰ نسبت به برپایی چادرها اقدام کردیم؛ چند خودرو پارک شده در محل نشان دهنده حضور کوهنوردان در منطقه بود. بعد از خوردن ناهار و کمی استراحت، سرپرست برنامه شرح صعود را اعلام و مسیر صعود را از سمت غرب و گردنه میشی اعلام نمود. مسیرهای دیگر دسترسی به قله شاهوار که  در لغت  از دو بخش شاه+ وار تشکیل شده که به معنی “شاه گونه” یا “مانند شاه” می باشد و بلند ترین قله البرز شرقی است، از جنوب غربی و روستای نکارمن و یال جنوب غربی، جنوب روستای زرشک و یال جنوبی می باشد.

قله شاهوار سمنان

ساعت ۵ صبح روز پنجشنبه بیدار باش اعلام شد و بعد از آماده شدن همنوردان در ساعت ۵:۴۵ از چشمه پیر میشان صعود خود را آغاز کردیم، در ساعت ۹:۱۰ جهت صرف صبحانه توقفی ۳۰ دقیقهای داشته و سپس به سمت قله حرکت کردیم در نهایت با پیمایش ۴٫۵۴ کیلومتری در ساعت ۱۲:۱۲ دقیقه همه همنوردان بر چکاد شاهوار رسیده و لبریز از صعودی دیگر به  انجام مراسم قله و ثبت لحظه ها پرداختیم.

مسیر برگشت با توجه به داشتن ترک مسیر، دره خرسان که به بالای معدن ختم میشد انتخاب شد. در ساعت ۱۲:۳۷ به سمت پایین رهسپار شدیم و در ساعت ۱۴:۴۱ به ابتدای جاده معدن رسیده که نهایتا در ساعت ۱۶:۰۷ با رسیدن به محل کمپ نسبت به جمع آوری چادرها اقدام کردیم . در ساعت ۵:۳۰ به سمت شاهرود و سپس جنگل ابر شاهرود رهسپار شدیم. در ساعت ۲۱ با ورود به منطقه جنگل ابر نسبت به برپایی کمپ اقدام و شب زیبایی را در کنار آتش همراه با همنوردان و مرور خاطرات گذراندیم.

صبح روز جمعه بعد از خوردن صبحانه پیمایش ۲ ساعت در جنگل ابر  را تجربه کردیم و سپس در ساعت ۱۱ به سمت اصفهان رهسپار شدیم. در پایان این برنامه با تمام زیباییها و خاطرات خوش در ساعت ۲ بامداد شنبه ۱۸ آبان در میدان جمهوری و با آرزوی صعودی دیگر به پایان رسید.

قله شاهوار سمنانقله شاهوار سمنانجنگل ابر سمنان