• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24573
2

صعود مشترک کوهنوردان فاریابی و تهرانی به بام استان بوشهر

  • کد خبر : 19989
  • 02 بهمن 1399 - 21:40
صعود مشترک کوهنوردان فاریابی و تهرانی به بام استان بوشهر
صعود مشترک کوهنوردان فاریابی و تهرانی به بام استان بوشهر

کانون کوهنوردی افق (ککا) از روستای فاریاب و گروه کوهنوردی فراز طبیعت از تهران موفق شدند در تاریخ ۴ فروردین ماه ۱۳۹۷، در یک برنامه فشرده یک روزه کوهنوردی به قله پازنان در رشته کوه بیرمی صعود کنند.

 

این برنامه با هماهنگی قبلی و پس از اقامت شبانه در روستای گشی، از ساعت چهار صبح آغاز شد و پس از آماده کردن کوله ها و توضیحات راهنمای مسیر از ساعت پنج صبح درهوای کاملاً تاریک کوهنوردان در مسیر پیمایش قرار گرفتند. پس از یک ساعت راهپیمایی در دره ی زیبای روستای گشی که پر از نخل، مرکبات و نیزار و عبور از چشمه ای پر آب در انتهای دره، مسیر اصلی کوهنوردی شروع شد.

کوه بیرمی بلندترین نقطه استان بوشهرکه بین منطقه خاییز تنگستان و شهر خورموج قرار دارد، حدود ۱۹۷۱ متر ارتفاع از سطح دریا دارد که نقطه شروع کوهنوردی از روستای گشی تنها ۱۵۰ متر از سطح دریا بالاتر است.

 

مسیرهای صعود متعددی برای این وجود دارد که مسیر روستای گشی از جمله مسیر پر رفت و آمد است و طول این مسیر از ابتدا تا قله اصلی حدود ۱۱ کیلومتر می باشد. شیب صعود در تمام مسیر تقریبا ثابت و حدود ۲۰ درصد است. مسیر صعود دارای هفت مرحله یا به اصطلاح محلی ۷ خوان یا پیمان است که در هر مرحله بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر ارتفاع پیمایش می شود.

 

هنگام عبور از هر خوان هیچ دیدی به مسیر مرحله بعدی وجود ندارد و قله فقط در هفتمین یا آخرین خوان ظاهر می شود. بدلیل ویژگی های فنی کوهنوردی، میزان سختی و امکانات مورد نیاز کوهنورد به جرأت می توان کوه بیرمی و قله پازنان را همتراز قلل ۴۰۰۰ متری قرار داد.

پوشش گیاهی دامنه شمالی کوه که مسیر صعود بود برای آن منطقه از کشور منحصر بفرد بوده و سراسر کوه پوشیده از درختان بادام کوهی، انجیر کوهی، آلوچه ی کوهی، بنه، پسته کوهی یا کلخنگ و گونه های دیگر بود. گیاهان دارویی و علوفه ای غالب بیرمی نیز شامل هلپه، گون، گل گندم و علفهایی مثل گاوزبان، بارهنگ، دم روباه، پرسیاوشان، پامچال، لاله وحشی (گل کبک) و شقایق می باشد.

 

پس از ۹ ساعت کوهنوردی به همراه توقف های کوتاه در ساعت ۲ بعد از ظهر کوهنوردان توانستند موفق به رسیدن به بالاترین نقطه کوه که همان قله پازنان است، شوند. پس از استراحتی کوتاه و بجا آوردن مراسم قله از طرف صعودکنندگان، کوهنوردان در مسیر برگشت قرار گرفتند و توانستند در ساعت ۹ شب به کمپ اصلی در روستای گشی برسند. این برنامه به سرپرستی مهرداد ملاکی، راهنمای فنی ناصر فتوگرافی و راهنمای مسیر علی جنگجو برگزار شد. اعضای شرکت کننده در برنامه مشترک صعود شامل نجمه فتوگرافی، محمد شفیع شریفی، مهدی ملاکی، احمد ملاکی، مالک صالحی، مجید ملاکی، محمد ملاکی، مختار ملاکی، حسین قاریان و فراز فتوگرافی بودند.

 

گزارش و عکس: مختار ملاکی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=19989

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.