• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

صعود گربه شور

  • کد خبر : 46053
  • 04 تیر 1400 - 23:48
صعود گربه شور
بام نیوز: نمیخواهم این رفتار را به مسئولان بلند مرتبه فدراسیون نسبت بدهم ، اما "سیاستگذاریهای" کلان در حوزه باشگاهها و "طرح" های من درآوردی آقایان،  یکی از دلائل ایجاد چنین رفتارهائی ست که کوهنوردی را از رویه ای "رفاقتی" به روشی "رقابتی" هدایت نموده است. 
متأسفانه بسیاری از تازه واردان ورزش کوهنوردی ، صعودشان بنوعی “گربه شور ” کردن کار است ! اما این به چه معنی ست ؟
زندگی ماشینی و پر شتاب امروزه ، و روند تند رخدادها ، و نیازهای روزمره زندگی در هزارۂ اکنون ، همه رفتارهای بشر را به سوی سراسیمگی و شتاب سوق داده است.
هراس از دست دادن جایگاه های اجتماعی و کمبود زمان ، منجر به این شده که همگان بدنبال انجام دادن سراسیمۂ امور زندگی باشند ، و گهگاه همین تندی بخشیدن به کارها ، از کیفیت و بازدهی آن هنجار و کنش می‌کاهد . به اصطلاح ؛ بیشتر رفتارهایمان “گربه شور” کردن کارهاست .
ضرب المثل “گربه شور کردن ” ، به معنای رفتار تند و پر شتاب و انجام نادرست آن کار است ، و بازخورد بدست آمده دلچسب و بجا نیست . رویه ای که به تازگی در ورزش کوهنوردی رو به رواج است !
صعود های سرعتی ، پیمایش خط الرأسی طولانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن ، ثبت رکوردهای گوناگون پیمایشی ، و … ، که از نگاه نگارنده ، این برای کسانیست که آموزش های پایه را آموخته اند و به عبارتی در این راه استخوان خورد کرده اند ، نه نوباوگان تازه وارد و جویای نام .
چنانچه در پیمایشی یک روزه ، جوانی تازه وارد شرکت کند و بدلیل عدم آگاهی از وضعیت قلبی و عروقی وی توسط مدیر برنامه ، دچار حادثه شود و جانش به خطر افتد ، چه کسی مسئول است ؟ چنانچه در درازمدت ، عوارض بزرگ شدن قلب ، و گشاد شدن عروق بواسطه فشار برنامه ها و در نهایت فشار خون و سکته دامنگیر افراد جویای نام شود ، چه کسی پاسخگوست ؟
به دید پیشکسوتان این ورزش ، از رفتارهائی اینچنین ، بازخورد کامل و مثبتی که در ورزش کوهنوردی متصور است به دست نمی‌آید . اما مدافعان این سبک های تازه ، از رفتار خویش دفاع می‌کنند ، با این منطق که هر کسی هر طور دلش می‌خواهد می‌تواند صعود کند ، و میزان دریافتی از کوهستان را خود تعیین می‌کند ، نه دیگران . (که به ایشان حق می‌دهیم اینطور بیندیشند )
در ادامه این رفتار ، قشر جوان و تازه وارد به این ورزش نیز ، در پیروی از این اندیشه ، دنباله‌رو این رویه ها شده اند . و زمانی که از کنار “درّه یخار” میگذرند و میپرسی اینجا کجاست ؟ پاسخ میشنوی : نمیدونم ، مگه مهمه ؟ مهم قله اس !!
یا جوانی دیگر که هنوز “بارگذاری” نمیداند چیست و اصول کوله چیدن را نمیداند ، جویای “نام” در پی  پیمودن خط الرأس هاست !
اما آیا در گذشته ، ورزش کوهنوردی اینچنین بود ؟
آیا فلسفه این ورزش که ؛ با قرار گرفتن در بستر آرام کوهستان ، و دریافت ذره ذره زیبایی‌های موجود در این اقلیم است و موجبات تعالی روح انسان را فراهم میکند ، این بود ؟ پس سلسله مراتب صعود ، و پیمایش چه جایگاهی دارد !؟
آیا با رفتارهای اینچنین ، درک و دریافت فلسفه کوهنوردی برای صعود کنندگان متصور است ؟
آیا جوانان امروز ، تعامل در مسیر ، اندیشه در پاکوب ، رقص با چشمه ، اشک با خلوص ، درک با شناخت ، و اقلیم شناسی در قالب صعودهای پرسرعت ، پیش از آنکه اصول اولیه حضور در کوهستان را در پیشگاه اساتید و پیشکسوتان بیاموزند ، درمی یابند ؟
آیا صرفاً حضور نادرست و نیمه کاره در کوهستان ، و “گربه شور” کردن پیمایشها و صعودها برایشان بس و مفید است ؟
نمیخواهم این رفتار را به مسئولان بلند مرتبه فدراسیون نسبت بدهم ، اما “سیاستگذاریهای” کلان در حوزه باشگاهها و “طرح” های من درآوردی آقایان،  یکی از دلائل ایجاد چنین رفتارهائی ست که کوهنوردی را از رویه ای “رفاقتی” به روشی “رقابتی” هدایت نموده است.
پرسش اینجاست ، به کجا چنین شتابان !!؟
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=46053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.