• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

صعود ۳۰۰ نفره به قله آق‌داغ شهرستان خلخال

  • کد خبر : 75997
  • 03 تیر 1401 - 16:35
صعود ۳۰۰ نفره به قله آق‌داغ شهرستان خلخال
بام نیوز: رئیس اداره ورزش و جوانان خلخال گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰۰ کوهنورد از مناطق مختلف کشورمان در دوازدهمین دوره همایش ملی صعود به قله آق‌داغ این شهرستان به عنوان دومین قله مرتفع استان اردبیل شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار بام نیوز ، سیدناصر میرمرسلی روز پنجشنبه در جلسه ستاد برگزاری و هماهنگی دوازدهمین دوره همایش ملی، سراسری و همگانی صعود به قله آق داغ خلخال اظهار کرد: اعلام آمادگی گروه‌های کوهنوردی برای شرکت در این همایش نسبت به ۱۱ دوره قبلی افزایش یافته است.

وی افزود: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شیوع کرونا مانع از برگزاری سالانه این همایش در خلخال شد و پس از دوری دو ساله کوهنوردان از این قله دوازدهمین دوره همایش ملی، سراسری و همگانی صعود به قله آق داغ زمینه رونق این رشته ورزشی دوباره فراهم شده است.

حضور بیش از ۳۰۰ کوهنورد در همایش سراسری صعود به قله آق داغ خلخال

وی خاطرنشان کرد: ثبت‌نام داوطلبان به این صعود همگانی تا ۲ روز مانده به زمان برگزاری آن در اداره ورزش و جوانان خلخال صورت گرفته و در روز جمعه سوم تیرماه امسال همایش صعود به این قله از ضلع غربی و از روستای مره‌جین در دامنه کوه آغاز خواهد شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خلخال اضافه کرد: این همایش با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و نهادینه شدن ورزش خانوادگی در بین آحاد جامعه با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل، اداره ورزش و جوانان خلخال ، هیات کوهنوردی و صعودهای همگانی، هیات‌های ورزشی زیرمجموعه این اداره ، بخشداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر هشجین، فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان برگزار می‌شود.

میرمرسلی افزود: این همایش جمعه سوم تیرماه برگزار و ساعت حرکت از شهرهای خلخال و هشجین به روستاهای سوسهاب ، مره‌جین و تکه بولاغی محل حرکت به قله ساعت ۵ صبح جمعه بوده و تجمع و صعود به قله آق داغ نیز از ساعت هفت صبح از محل این چشمه آغاز می‌شود.

وی گفت: کوهنوردان بومی و میهمان با استفاده از خودروهای شخصی و یا عمومی کرایه شده به محل صعود مراجعت خواهند کرد.

میر مرسلی بر لزوم همراه داشتن بیمه ورزشی ، کفش و لباس کوهنوردی تاکید کرد و افزود: انتظار از مسئولان دستگاه‌های اجرایی همکاری در اجرای این برنامه‌های ورزشی در جهت افزایش شور و نشاط، ایجاد تحرک اجتماعی و ترویج فرهنگ توسعه ورزش های همگانی در جامعه است.

مدیر منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال هم در این جلسه با اشاره به واقع شدن کل مسیر صعود و قله مرتفع آق داغ در این منطقه ، خواستار رعایت مسائل زیست محیطی از سوی کوهنوردان و شرکت‌کنندگان در این همایش سراسری شد.

سید حسین معصوم‌زاده با اشاره به فصل زاد و ولد حیوانات وحشی در منطقه حفاظت شده آق داغ از کوهنوردان خواست از مسیر تعیین شده به سمت قله حرکت و پراکندگی در زمان صعود به قله و پایین آمدن از آن در زیستگاه حیوانات وحشی و یا خارج از مسیر اعلام شده پرهیز کنند.

حضور بیش از ۳۰۰ کوهنورد در همایش سراسری صعود به قله آق داغ خلخال

وی گفت: شرکت‌کنندگان باید از رهاسازی زباله در طبیعت بکر منطقه خودداری و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای برگزار کننده این همایش نیز در کنار هدایت و راهنمایی کوهنوردان پس از پایان همایش باید نسبت به جمع‌آوری زباله‌های رها شده اقدام کنند.

قله سه هزار و ۳۰۳ متری آق‌ داغ در منطقه حفاظت شده ۸۸ هزار هکتاری خلخال واقع شده و علاوه بر اینکه به عنوان دومین قله مرتفع استان اردبیل پس از قله سبلان شناخته می‌شود، بواسطه برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش کشور است که وحوش کمیابی همچون پلنگ ایرانی، کل و بز، کفتار ،کبک دری و انواع گیاهان دارویی نایاب را در خود جای داده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=75997

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.