• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

صعوه به قله شیرباد ( ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت )

  • کد خبر : 29690
  • 11 اسفند 1399 - 23:16
صعوه به قله شیرباد ( ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت )
صعوه به قله شیرباد ( 30 و 31 اردیبهشت )

قله شیرباد در سمت جنوب شرقی مشهد با ارتفاع ۳۲۲۰ متر قرار دارد و از نوع کوه های سنگی ریزشی می باشد و آن هم به علت زمستان های بسیار سردش است که سنگ ها دچار انقباض و انبساط شدید شده و متلاشی می شوند. علت نام گذاری این کوه به این نام آن است که در بین دو دشت نیشابور و مشهد قرار گرفته است و به علت شرایط جوی در تمام مدت سال دارای بادهای بسیار تند و سرد می باشد به عبارتی دیگر این قله دارای بادهای شیری است که آدم را پرت می کنند بدین خاطر به آن شیرباد گفته می شود.که در شمال روستای بوژان (شمال شرقی شهر نیشابور) قرار گرفته ‌است .

مسیرهای صعود به قله شیرباد : مسیرهای متفاوتی برای صعود این قله وجود دارد که می توان از بوژان نیشابور، خط راس فلسکه-شیرباد، چشمه سبز گلمکان، روستای کاهو و سپس دولت آباد و معروف ترین مسیر آن یال سنگی از انتهای روستای زشک نام برد. برای اجرای برنامه از مسیر زشک باید ابتدا از دوراهی طرقبه عازم زشک شوید. ادامه مسیر با وسیله نقلیه تا چشمه قلقلی حدود ۳۵ کیلومتر است و از آنجا تا باغ حمزه ۹ کیلومتر مسافت دارید. که تمامی مسیر به صورت خاکی نرم و قابل تردد با خودرو شخصی نیز هست. باغ حمزه آخرین استراحتگاه مسیر بوده که با چشمه آب گوارا و استخر پرورش ماهی پذیرای کوهنوردان می باشد.

ادامه مسیر به دو قسمت تقسیم شده:
۱٫ دره نهل: مسیر اول که متمایل به چپ و پاکوب مشخصی دارد شما را به چشمه نهل هدایت کرده که در کنار چشمه چمن وسیع و مناسبی برای شب مانی فراهم است.

۲٫ یال سنگی: مسیر دوم سمت راست باغ حمزه یال سنگی و نسبتا طولانی را پی می گیرد که با شیبی بین ۵۰ تا ۶۵ درجه و با قدم مناسب حدود ۲ ساعت، شما را به جانپناه شهید رضوی در ارتفاع ۲۷۵۰ متری هدایت می کند.ادامه مسیر از جانپناه اکثرا تراورس بوده و در میان راه مسیرهای نهل و دره دولت آباد را در خود یکی کرده و در انتها به قله منتهی می شود. مسیر برگشت می تواند دره بوژان باشد که با عبور از کنار دره شکرآب و پاکوب بالای آبشارها، به پایان می رسد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=29690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.