• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
3

ضعف رسانه و مسئولان یا کوهنوردان؟

  • کد خبر : 66483
  • 04 دی 1400 - 15:18
ضعف رسانه و مسئولان یا کوهنوردان؟
بام نیوز: برداشتی آزاد از حوادث کوهنوردی؛ می نویسم از ظلم های مضاعف و کاهش آلام غیر ضرور به خانواده بزرگ کوهنوردی.

پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در منطقه دیزین سقوط یک کوهنورد منجر به فوت، موجب تاثر و تاسف خانواده بزرگ کوهنوردی کشور شد.

از آنجایی که ورزش کوهنوردی از ورزش های پر خطر محسوب می شود، نهادهای امداد و نجات، داوطلبین فعال و ماهر در امر امداد، امدادگران محلی و پرسنل خدوم؛ اکثرا خطر می کنند و سلامت جان خود را برای امداد همنوع به خطر می اندازند، و کلیه کوهنوردان ممنون و سپاسگزار ایشان هستند.

در حادثه روز پنج شنبه بر حسب اتفاق (دلایل علمی را پزشکی قانونی مشخص می کند) کوهنوردی در کمال ناباوری و غیر انتظار (به لحاظ موقعیت) به یکباره سقوط و این سقوط منجر به فوت ایشان می شود.

همنوردان همراه بر حسب وظیفه انسانی و قانونی و با تلاش فراوان و تغییر و جابجایی سریع از موقعیت حادثه خود را به محل دریافت آنتن می رسانند و صرفا حادثه سقوط و لزوم امداد را گزارش و موقعیت (لوکیشن) ارسال می کنند.

در فضای مدیریت رسانه (نهادهای ذیربط) موضوع به شکل دیگر مبنی بر گم شدن ۱۰ طبیعت گرد؟! انتقال به محل امن، بیماری زمینه ای و … گزارش و آلام غیر ضروری بر اعضای گروه تحمیل می شود.

چرا از عدم هماهمگی فنی، کمبود تجهیزات فنی، پایین بودن مهارت متولیان امر، زمان طولانی شناسایی موقعیت مشخص و معرفی شده، طولانی شدن (از زمان اعلام حدود ۱۸ ساعت) انتقال فرد و … سخن گفته نمی شود؟!

در آستانه اولین سالگرد، اولین جمعه سال ۱۳۹۹ (۵ دی) حادثه دارآباد، کلکچال و توچال که ۱۲ نفر از کوهنوردان فوت و تعدادی دیگر دچار مشکلات شدند؛ قرار داریم. در آن زمان هم مدیریت رسانه ای صورت نگرفت و ظلم مضاعفی به کوهنوردان شد که عزادار همنوردانشان بودند.

ضعف در نهاد و ساختار ورزش کوهنوردی ایران باعث شده تا صاحبان رسانه و تریبون؛ یک جانبه مسئولیت حوادث را گردن کوهنوردان بیندازند و از حوادث (نمد)، برای خود کلاهی بسازند.

با توجه به رشد حضور کوهنوردان در کوهستان پیش بینی می شود با کمترین حوادث تلفات خواهیم داد. پس شعار پیشگیری بر درمان مقدم است را عملیاتی کنیم.

بزرگ نمایی و عدم مدیریت رسانه ای حوادث کوهنوری آسیبی است که باید درمان شود.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=66483

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.