• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24559
2

طولانی‌ترین غار نمکی دنیا در قشم با هدف اکتشاف مسیرهای جدید پیمایش شد

  • کد خبر : 75103
  • 07 خرداد 1401 - 2:53
طولانی‌ترین غار نمکی دنیا در قشم با هدف اکتشاف مسیرهای جدید پیمایش شد
بام نیوز: مدیر ژئوپارک جهانی قشم اعلام کرد: تیم فنی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم با هدف بررسی و باز بینی ایمنی مسیر طولانی‌ترین غار نمکی دنیا در این جزیره برای غارنوردان و ادامه پروژه اکتشاف مسیرهای جدید برای ثبت در گینس این غار نمکی را پیمایش کرد.

به گزارش بام نیوز از اعلام عصر پنجشنبه روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، علیرضا امری کاظمی گفت: با توجه به بارندگی شدید و وقوع زلزله‌های پیاپی در سال ۱۴۰۰، مسیر طولانی‌ترین غار نمکی دنیا در این جزیره با تغییرات چشمگیری همراه بوده است.

وی ادامه داد: تیم فنی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم گزارشی از ریزش قسمت‌هایی از این غار نمکی به دلیل آب‌گرفتگی کانال‌ها در زمان بارندگی ارائه کرده که این آب‌گرفتگی در برخی از نقاط، به ارتفاع ۲ متر هم رسیده است.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم با اشاره به اهداف دیگر این پیمایش گفت: بررسی ایمنی مسیر پیمایش برای غارنوردان و ادامه پروژه اکتشاف مسیرهای جدید برای ثبت در گینس، اهداف دیگر این پیمایش بوده است.

تیم فنی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم در این پیمایش متشکل از محمدسعید موسایی باغستانی، رییس هیات، مهدی معماری، مسوول فنی و قاسم صادقی پور، مسوول غارنوردی این هیات بودند.

به گزارش ایرنا، غار نمکدان با طول ۶ هزار و ۸۵۰ متر، بزرگترین غار نمکی جهان است.

سقف این غار از قندیل‌های مرمرین نمک در اشکال مختلف پوشیده شده است و رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غار سبب چکیدن آب نمک بر بدنه قندیل‌ها و همچنین تغییر شکل دائمی آنها می شود.

این غار دارای چندین تالار کوچک و بزرگ است که نخستین تالار در فاصله ۶۷۰ متری ورودی آن می باشد و در فاصله ۱۶۰ متری دهانه ورودی نیز یک دریاچه نمک به عمق یک متر وجود دارد.

طولانی ترین غار در میان غارهای نمکی جهان در بخش جنوب شرقی گنبد نمکی نمکدان واقع در قسمت غربی جزیره قشم قرار دارد.

غار نمکدان نه تنها از نظر طول بلکه به واسطه برخورداری از چند ویژگی دیگر، در میان غارهای نمکی و حتی از برخی جنبه ها در میان تمامی غارهای جهان منحصر به فرد است.

نخستین ویژگی آن وجود ریز اقلیم (Micro climate) شگفت انگیر (هوای راکد با دمای ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۸۰ درصدی) است.

وجود ۲ پدیده مخروط افکنه (Alluvial fan) و به دنبال آن کانال های مارپیچ (Meandering) رودخانه ای از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این غار است. در واقع وجود این دو پدیده در زیر زمین، امری بی نظیر است.

همچنین تشکیل یک حوضچه و یک دریاچه نسبتا بزرگ(به طول ۳۰۰ متر و حداکثر عمق یک متر) در داخل این غار در پشت سدهای طبیعی، جاذبه و زیبایی غار را صد چندان کرده است.

شنا در این حوضچه و دریاچه، به دلیل وجود نیروی شناوری(Buoyancy Force) ناشی از غلظت بالای نمک (۳۵۰ گرم در لیتر) همانند «بحرالمیت» و «دریاچه ارومیه»، از جذابیت خاصی برخوردار است.

وجود فضاهای وسیع که از پایداری مناسب برخوردار بوده و در طول زمان به طور نسبی محفوظ مانده و توسعه یافته از دیگر شگفتی های دور از انتظاری است که در این غار نمکی تحقق یافته است.

از جمله این موارد، تالار «بزرگ آشیان» – (Hangar) به ابعاد ۳۵ در ۲۰ متر و ارتفاع ۱۶ متر و توسعه چندین گنبد ریزشی (Collapse Domes) که ابعاد آنها تا ۴۰ در ۲۰ در ۱۵ متر می رسد، ۲ هال وسیع (به ابعاد ۲۰۰ در ۱۰۰ متر) و نیز «اَبَرگنبدها» – (Megadomes) به عنوان جلوه هایی دیگر از جذابیت های شگفت انگیز این غار، قابل برشمردن است.

طولانی ترین غار نمکی جهان است و به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری قشم در منطقه ژئوپارک، سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی به ویژه غارنوردان است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=75103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.