• امروز : پنجشنبه, ۲۴ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 14 March - 2024
کل اخبار 24628
4

طولانی ترین غار تهران چشم به راه مسافران/«بورنیک» تو را می‌خواند

  • کد خبر : 72576
  • 04 فروردین 1401 - 19:51
طولانی ترین غار تهران چشم به راه مسافران/«بورنیک» تو را می‌خواند
بام نیوز: « بورنیک» طولانی ترین غار استان تهران چشم به راه مسافران است تا با جاذبه های زیبا و بکر خود از آن ها پذیرایی کند.

خبرگزاری بام نیوز، گروه استان‌ها: همواره در ایام نوروز شاهد مسافرت تهرانی‌ها به خارج از استان و دیگر مناطق کشور هستیم، که البته این روند در دو ساله گذشته و به دلیل شیوع ویروس کرونا کند شده بود، اما در نوروز ۱۴۰۱ و همزمان با آغاز قرن جدید و در حالی که به واسطه تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد مدیریت ویروس کرونا هستیم، سفرها نیز رونق گرفته اند.

چند روزی است «کاهش ترافیک تهران» نظرها را به خود جلب کرده است و به وضوح نشان از افزایش مسافرت‌ها دارد، اما آنچه که در این بین مغفول می‌ماند جاذبه‌های گردشگری استان تهران است، استانی که با ظرفیت بالای گردشگری و برخورداری از زیرساخت‌های نسبی در این خصوص می‌تواند به مقصدی برای گردشگران تبدیل شود.

در این گزارش و دیگر گزارش‌های نوروزی به معرفی اجمالی اماکن گردشگری استان تهران می‌پردازیم، که هر کدام با کمتر از ۹۰ دقیقه پیمودن مسیر برای ساکنان استان تهران قابل دسترس هستند، از سویی دیگر می‌توانند، مقاصد خوبی برای گردشگران از دیگر استان‌های کشور باشند.

غار «بورنیک» در فیروزکوه

هرچند فیروزکوه، با دو هزار و ۳۸۳ کیلومتر مربع وسعت، وسیع‌ترین شهرستان استان تهران است و دارای جاذبه‌های متعدد گردشگری بوده و به راحتی می‌توان بیش از یک هفته در این شهرستان اقامت داشت و هر روز را با گشت و گذار در جاذبه‌های فیروزکوه سپری کرد، اما غار «بورنیک» یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان است که در روستای زیبای «هرانده» در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه واقع شده است.

برای رسیدن به غار «بورنیک» بایستی صبح به سوی فیروزکوه و روستای «هرانده» حرکت کنید و از این روستا نیاز به حدود شش کیلومتر کوهپیمایی در دشت و کوهی به نام «بورنیک» دارید که حدود دو ساعت به طول خواهد انجامید، البته مسیر بسیار زیبا و دیدنی است.

«بورنیک» غاری است باستانی، زیبا و شگفت انگیز، با سنگ‌های زیبای قندیلی که محیطی آرام، امن و دنج است که صدای چکه قطرات آب در آن لذتی وصف ناپذیر دارد، این غار در گذشته به عنوان محیطی امن و پناهگاهی قابل اطمینان به کار می رفته است، گفته می‌شود این غار به عنوان محل اقامت انسان‌ها در عصر باستان به کار می رفته است.

طولانی ترین غار تهران چشم به راه مسافران/«بورنیک» تو را می‌خواند

این غار و مسیر زیبای آن مقصد بسیاری از گروه‌های کوهنوردی و گردشگری است.

«بورنیک» با طول سه هزار و ۵۰۰ متر طویل‌ترین غار استان تهران و چهارمین غار طویل کشورمان است، که به دلیل برخورداری جاذبه‌های زمین شناسی به عنوان مقصدی برای ژئوتوریسم به کار می‌رود، این غار با شماره ۶۳۳۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و تخته سنگ‌های بزرگی که با لایه‌ای از خاک رُس پوشانده شده است، در این غار نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

اگر قصد حرکت به سوی روستای «هرانده» را دارید بدانید که پنجشنبه چهارم فروردین ماه در این روستا بارش باران پیش بینی می‌شود و دمای این روستا در ایام نوروز بین پنج الی ۱۳ درجه سانتی گراد خواهد بود.

دیدنی‌های دیگر روستای «هرانده»

دیدنی‌ها و جاذبه‌های روستای «هرانده» محدود به غار «بورنیک» نیست و اگر قصد سفر به «هرانده» را دارید باید طوری برنامه ریزی کنید تا ناهار را در کنار رودخانه زیبای «نمرود» صرف کنید و از مسیر سر سبز و پر از گل برای رسیدن به غار «بورنیک» عبور کنید و از دیدن چشم انداز کوه و دشت زیبا در این مسیر لذت ببرید.

از نظر وجود آثار باستانی در این مسیر نیز می‌توان، به برج دیده‌بانی «هرانده» متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری اشاره کرد.

طبیعت این روستا و نیز زیبایی‌های غار «بورنیک» در بهار و پاییز دیدنی تر است، اما پوشیدن لباس‌هایی گرم در این فصول توصیه می‌شود و نیز پیشنهاد می‌کنیم که در حرکت درون غار جوانب احتیاط را رعایت کنید و حتماً دوربین برای ثبت لحظات بکر و ناب در این مسیر به همراه داشته باشید.

طولانی ترین غار تهران چشم به راه مسافران/«بورنیک» تو را می‌خواند

اطراف تهران مناظر بکر گردشگری دارد، که به راحتی می‌تواند، پذیرای گردشگران از همه سلیقه‌ها باشد، که در گزارش‌های بعدی دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان تهران را معرفی خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=72576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.