• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
4

عبور از منطقه بهمن‌خیز در کوهستان

  • کد خبر : 31350
  • 24 اسفند 1399 - 22:51
عبور از منطقه بهمن‌خیز در کوهستان
بام نیوز: روش های سریع وکم خطربه منظور عبور ازمنطقه بهمن خیزدرکوهستان

به گزارش خبرنگار بام نیوز، در این مطلب روش های صحیح و کم خطر به منظور عبور یک تیم کوهنوردی از محلی که احتمال بهمن در آن زیاد است، را مرور می کنیم.

۱٫ در هنگام عبور از بهمن با تجربه ترین نفر مسیر را عبور می کند و دیگران به دو قسمت تقسیم می شوند. جهت دیدن عده ای به بالا سر شخص عبور کننده است تا در صورت حرکت بهمن او را خبر دار کنند و عده ای دیگر شخص عبور کننده را با چشم تعقیب می کنند تا در صورت مواجه شدن با بهمن آخرین نقطه ای را که او را مشاهده کردند در نظر داشته باشند تا فورا جهت یافتن او خط مسیر ناپدید شدن او را جستجو کنند.

مثال: بهمن دره لیزونک در زمستان ۱۳۷۶ مرحوم محمد داودی به عنوان دیده بان، محل دفن شدن مش علی فرجی را شاهد بود و پس از توقف بهمن به افراد نقطه دفن را نشان می دهد و پس از چند دقیقه او را زنده بیرون می آورند.

۲٫ هر عبور کننده هنگام عبور باید پس از هر چند قدم به بالا سرش نگاه کند که اگر بهمنی در حال حرکت است بتواند سریعا تصمیم بگیرد که به کدام طرف که از بهمن دورتر است حرکت نماید.

۳٫ هر عبور کننده باید پایش را جای پای نفر قبلی خود بگذارد زیرا با این عمل از بهم خوردن پایه و سطح اتکاء کوهی از برف جلوگیری می شود و کسی اجازه ندارد حتی یک جای پای جدید درست کند.(مورد۱۰)

۴٫ اولین نفر که حرکت کند تا جایی که امکان دارد قدم هایش را بلند می کند تا از صدمه خوردن به سطح اتکاء جلوگیری نماید.

۵٫ عبور کنندگان هنگام عبور تمامی بندهایی که کوله پشتی و کلنگ و باتوم جهت بستن به بدن را دارند باز نمایند تا در صورت مواجه شدن با بهمن فورا آن ها را از خود دور نمایند و سبک شوند، زیرا کسی که با کوله پشتی در بهمن دفن شود نمی تواند خود را تکان دهد و کلنگ و باتوم می تواند جلو حرکت و آزادی او را بگیرد و در صورت رها کردن این وسایل می تواند به راحتی شنا به پشت نماید و بر روی برف و سر را به طرف بالا و خود را روی بهمن نگه دارد.

۶٫ مسیر بهمنی را باید تک تک عبور نمایید، یعنی یک نفر که حرکت کرد و وقتی به جای کاملا امن رسید نفر بعدی حرکت می نماید زیرا عبور دسته جمعی بهمن در بهمن هم فشار به پایه برف وارد می کند و هم اگر بهمن سرازیر شود همه را با خود می برد، پس بهتر است یک نفر رد شود اگر حادثه پیش آمد دیگران به کمک او بیایند.

۷٫ هر عبور کننده باید با پایش دیواره های خالی پای نفر قبلی را با هر حرکت پا از کنار دیواره پر نماید، این باعث می شود تا عمق جای پا کمتر شود و خط شکست را تقلیل دهد.

۸٫ اگر مسیر بهمن طولانی بود و تعداد نفرات هم زیاد بودند در صورت تشخیص سرپرست و کم خطر بودن بهمن افراد با فاصله ۲۰ متر از هم دیگر حرکت می کنند.

۹٫ افراد (کوهنوردان) باید سبک قدم بردارند و هنگام گذاشتن پا در جا پای دیگر ضربه نزنند، زیرا همین ضربه ها باعث شکستن برف می شود.

۱۰٫ این بسیار خطرناک است که در یک مسیر بهمنی در اثر عبور تعدادی کوهنورد کانال به وجود بیاید.

۱۱٫ هنگام عبور از بهمن سریع و بدون توقف گام بردارید و با خونسردی و اتکاء بنفس حرکت کنید.
۱۲٫ افراد تیم را نترسانید و به آن ها اعتماد بنفس بدهید.

۱۳٫ سرپرست از نظر روانی کلیه افراد تیم را زیر نظر داشته باشد و کنترل کارها را بین نفرات با تجربه تقسیم نماید.

۱۴٫ مهم ترین وظیفه یک سرپرست آگاه در منطقه بهمن خیز، انتخاب راه امن است، تا جایی که امکان دارد از تاج بهمن عبور نماید و راه های کم شیب را انتخاب کند و اگر موانعی مانند درخت بزرگ یا تخته سنگ یا #صخره ای که سر از برف خارج کرده را انتخاب کند تا از خط شکست کم نماید. پلنگچال .هر چند که بدین وسیله طول راه بیشتر خواهد شد، با وجود این نبایست از منطقه بالا سر خود غافل ماند.

۱۵٫ هنگام فرود، اسکی، هنگام پیچ زدن ها باید تلاش نمود تا حداقل فشار را بر سطح برف وارد آورد.
۱۶٫ نفر اول که از بهمن عبور می کند جهت مشخص شدن مسیر حرکت، بهتر است به فواصل هر ۱۵ متر پرچم گذاری نماید.

۱۷٫ تا آنجا که وضع برف مناسب است و وضعیت جوی اجازه می دهد، بهتر است که هنگام برگشت از همان جای پای صعود استفاده شود..

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=31350
  • نویسنده : ماجده دریانورد
  • ارسال توسط :
  • منبع : کوهنوردی باآفتاب

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.