• امروز : پنجشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
کل اخبار 24585
4

عشایر کهگیلویه و بویراحمد خود مراقبتی در باران را رعایت کنند

  • کد خبر : 80133
  • 27 آبان 1401 - 23:34
عشایر کهگیلویه و بویراحمد خود مراقبتی در باران را رعایت کنند
بام: مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به بارندگی سراسری،کوهستانی بودن و وجود رودخانه های سیل آسا در استان نیاز است عشایر نسبت به خود مراقبتی و رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی را مد نظر داشته باشند.

علیرضا نیکروز در گفت و گو با خبرنگار بام اظهار داشت: با توجه به اینکه سامانه بارشی سراسر استان را درگیر می کند و وضعیت هشدار نارنجی اعلام شده می طلبد که عشایر منطقه که در نقاط سخت گذر سکنی دارند نکات ایمنی را رعایت و هشدار ها را جدی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه همه اعضای ستاد مدیریت بحران در استان و شهرستانها به حالت آماده باش هستند، اظهار داشت: برای خدمات رسانی بهتر در مواقع ضروری به فرمانداران، بخشداران و دهیاری ها اعلام شده تا پایان بارندگی در شهرستان و محل سکونت خود حضور داشته باشند.

نیکروز با اشاره به حضور تعدادی از جمعیت عشایر در حاشیه دره ها و رودخانه ها افزود: نیاز است عشایر با رعایت نکات ایمنی از تردد در نقاط پر خطر خوداری کنند.

وی حضور برخی از افراد در حاشیه رودخانه برای گرفتن عکس را خطرناک دانست و گفت: در مواقع بارندگی امکان تخریب و رانش زمین در حاشیه رودخانه ها وجود دارد.

نیکروز در خصوص خسارت های بارندگی هفته گذشته در استان، اعلام کرد: در این بارندگی پاییزی خسارت جانی نداشتیم، اگرچه خسارت های مالی در حوزه زیرساخت ها در شهرستان بهمئی، کهگیلویه و لنده گزارش شده از جمله اینکه پُل” میان بخش “مُمبی” و “سرآسیاب تخریب شده است.

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفت: این سامانه بارشی تا بعدازظهر جمعه در استان فعال است.

رضا کاکاوند افزود: آب گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت در اثر وزش باد شدید موقتی و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از مخاطرات احتمالی این سامانه بارشی است.

کاکاوند بر احتیاط در سفرهای برون شهری و درون شهری، توقف نکردن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو برای جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی و جمع‌آوری محصولات تاکید کرد.

۷۰ هزار نفر در قالب بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از ۱۰ درصد از روان آب های کشور معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=80133

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.