• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24584
0

عشق و عادت در کوه

  • کد خبر : 46967
  • 13 تیر 1400 - 18:05
عشق و عادت در کوه
بام نیوز: در این نوشتار تفاوت بین عشق و عادت را در ورزش کوهنوردی مورد پژوهش و بررسی قرار می دهیم ، در آغاز عشق و عادت را دوباره خوانی میکنیم .

شما عاشق کوه نیستید و بزودی از او فراری خواهید شد

اینکه میگویم “او” چون از نگاهِ نگارنده ، “کوه” مأمنی منحصربفرد و معشوقی در کمال است .

در این نوشتار تفاوت بین عشق و عادت را در ورزش کوهنوردی مورد پژوهش و بررسی قرار می دهیم ، در آغاز عشق و عادت را دوباره خوانی میکنیم .

عادت چیست ؟

رفتارهائی که ما بر اساس نیازمان بدان کشش داریم غالبأ عادت و به هر میزان که نیازمان افزایش می یابد ، در رابطه ای ناسالم پای گذارده ایم و زمانی که به نیازمان دست یابیم ، احساسی که آن را عشق مینامیم از بین می رود .

حال چگونه می شود پی برد که عاشق شده ایم یا بر اساس عادت و نیاز به چیزی ، یا کسی وابسته ایم !!؟

عشق چیست ؟

زمانی که عاشق می شوید ، دیگر خودتان را نمیبینید ، در رابطه ی عاشقانه ، شما بر اساس نیاز کسی را دوست ندارید و در این رابطه تلاش نمی کنید تا باج احساسی به طرفتان بدهید و یا بر رابطه مسلط شوید .

در حقیقت “عشق ، جاودانی… و عادت ، گذرا است ”

بگذارید مثالی بزنیم ….

شما در مسیر بیابانی و خشک گم می شوید و آذوقه تان را مصرف کرده اید ، گرسنگی بر شما غالب شده و نیاز به خوردن چیزی برای بقا دارید ، ماری از کنار شما میگذرد ، او را با وسیله ای می کشید و می خورید ، نیاز شما در آن لحظه وادارتان میکند رفتاری خارج از چهارچوب های #عقلانی انجام دهید ،و اگر در شرایطی غیر از این باشید ، هیچگاه چنین کاری نخواهید کرد .

عمومأ رفتارهائیکه بر اساس نیاز ذهنی و جسمی و بر پایۂ ذاتِ نیاز باشد ، ماندگار نیست .

دختر یا پسری را در نظر بگیرید که در دوران کودکی و نوجوانی از محبت خانواده و پدر و مادر محروم بوده و با اولین ابراز محبت از سوی دیگران به دلیل نیاز به محبت ، وابستگی عاطفی پیدا می کند . ولی آیا این عشق ، واقعی ست ؟ خیر … رفتاری ست بر پایۂ نیاز

بسیار دیده ایم که افرادی با خرید وسائل و کوله کوهنوردی ، قصد ورود به این ورزش را در سر داشته اند و پس از مدتی دیگر به کوه نمی روند و هیچ علاقه ای به حضوردر کوهستان ندارند .! تنها یک دلیل می تواند موجب این تغییر رفتار باشد “عادت و نیاز ” نه ” عشق ” .

نیاز اینگونه افراد بر خودنمائی و پر کردن خلأ های روحی ناشی از گذشته های دور ، و فراموش کردن این کمبودها در فضائی جدید است .

بسیار دیده ایم که رفتارهای خارج از عرف فرهنگ کوهنوردی در بین افرادی معدود ، چه مشکلات و موانعی بر سر راه پیشرفت این هنجار اجتماعی بوجود آورده است . عدم رعایت ایمنی ، وندالیسم ، ماکیاولیسم افراطی ، مانکنیسم ، عدم رعایت پاکیزگی در طبیعت و…. که بسیار پس از این نیز خواهیم دید .

پیشتر گفتیم زمانی که عاشق می شوید دیگر خودتان را فراموش می کنید و همه چیز را در زیبائی معشوق می بینید . کسانی که عاشق کوه هستند ، رفتارشان همچون کسی ست که کوچکترین خدشه ای بر رخ دلدار را بر نمی تابند …. آزارش نمی کنند …. آلودگی را بر او نمی خواهند و چون جان عزیزش می دارند ، چرا ؟ چون رفتارشان بر پایه ی عشق است .

اما کسانی که بر اساس عادت و نیاز به کوه می روند ، پس از آنکه نیازشان برطرف شد و به خواسته نادرست خود رسیدند ، رفتارهای آزاردهنده شان آغاز می شود و تا می توانند به چیزی که فکر می کنند علاقمندند ، آسیب میزنند چراکه فقط خود را می بینند .

کوه معشوقی ست بی زبان و در کمال …. لطفأ عاشق اش باشید ، عشق حرمت دارد

غیر از این ، بی گمان آنها عاشق نیستند و بزودی به سراغ چیز دیگری خواهند رفت که گمان می کنند عاشقش شده اند .

عشق حرمت دارد ، عادت نیست

خدا پشت و پناهتان

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=46967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.