• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
2

علت قطع درختان بلوط منطقه مختار بویراحمد/ مجوزهایی که بلای جان منابع طبیعی شده است

  • کد خبر : 35968
  • 24 فروردین 1400 - 10:24
علت قطع درختان بلوط منطقه مختار بویراحمد/ مجوزهایی که بلای جان منابع طبیعی شده است
بام نیوز: مدیرکل منابع طبیعی پمپاژ آب جهاد کشاورزی در منابع ملی مختار و دست‌درازی برخی سودجویان را علت قطع درختان بلوط این منطقه دانست.

به گزارش بام نیوز، نسیم راوند_ قطع درختان منطقه مختار بویراحمد اتفاق تازه‌ای است که افراد دغدغه‌مند و دوست‌داران محیط زیست با انعکاس آن به دستگاه‌های متولی خواستار رسیدگی و برخورد با متخلفان شدند.

ما هم این موضوع را از مدیرکل منابع طبیعی استان جویا شدیم که با توضیحات ارائه شده چنین برمی‌آید که پمپاژ آبی که جهاد کشاورزی به منطقه مختار برده موجب سوء استفاده مردم شده و اقدام به زمین‌خواری برای گسترش اراضی کشاورزی کرده‌اند.

غلام‌حسین حکمتیان با بیان اینکه مجوزها در منطقه مختار بلای جان منابع طبیعی این منطقه شده، گفت: پمپاژ آب جهاد کشاورزی تا اراضی ملی و درختان بلوط مختار برده شده و افراد با قطع درختان بلوط می‌خواستنداز اراضی ملی به نفع خود استفاده کنند.

وی بیان کرد: به همین دلیل اقدام به قطع درختان بلوط این اراضی کردند که بلافاصله پس از آنکه از این حادثه مطلع شدیم به محل آمدیم و موضوع در دست بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه حدودا ۷۰ اصله درخت در این منطقه قطع شده، افزود: متخلفان درختان را از ریشه قطع کرده بودند اما آنها را سر پا نگه داشته بودند که کسی متوجه قطع آنان نشود البته برخی از درختان قطع شده را هم زیر زمین پنهان کرده بودند.

این مسئول با تاکید بر اینکه بلافاصله به موضوع ورود کردیم گفت: دو نفر متخلف این حادثه شناسایی و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

اما فعال زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد چنین حوادث و اتفاقاتی را نتیجه کمبود جنگل‌بان و محیط‌بان در سطح استان دانست و گفت: گاهی گروه‌های کوهنوردی که به کوه می‌روند به ما اطلاع می‌دهند که صدای اره برقی در فلان نقطه استان به گوش می‌رسید یا اینکه با استفاده از گزارشات مردمی افراد دغدغه‌مند به این حوادث پی می‌بریم لذا توصیه من افزایش تعداد  محیط‌بان و جنگلبان در استان است.

امید سجادیان ادامه داد: متاسفانه یکی دیگر از مشکلاتی که در استان وجود دارد اینکه سازمان‌ها برخی اقدامات خود را پیگیری نمی‌کنند و باعث دامن‌‌زدن به یکسری مسائل می‌شوند.

وی عنوان کرد: در حادثه قطع درختان مختار، پمپاژ آب جهاد کشاورزی تا نزدیک جنگل رفته و همین موضوع باعث طمعه مردم شده و اگر دو هزار متر زمین داشته باشند با قلع و قمع درختان بخشی از اراضی ملی  را به اراضی کشاورزی خود اضافه می‌کنند و چون کمبود جنگلبان داریم کسی متوجه این اقدامات غیرقانونی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی در بخشی از حادثه قلع و قمع درختان مختار مقصر است، گفت: جهاد کشاورزی تا جنگل‌های مختار را هم آبیاری قطره‌ای برده و همین باعث دست‌درازی مردم شده است، شنیده‌ام برخی‌ها تا ۲ هزار و ۲۵۰۰ متر از اراضی ملی را به اراضی کشاورزی خود اضافه کرده‌اند.

فعال زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: همه حادثه تلخ خشک شدن چشمه باغات دلی اولاد علی‌مومن بویراحمد را به خاطر داریم باغداران تا ۲۰۰ هکتار را مجوز آبیاری قطره‌ای داشتند اما متاسفانه طمعه باعث شد باغداران تا ۳۵۰ هکتار باغات را گسترش دهند که این کار آنها موجب خشک شدن چشمه شد.

سجادیان با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی مجوزی که صادر  می‌شود بلای جان منابع طبیعی و محیط زیست می‌شود، عنوان کرد: توصیه‌ای که به دستگاه‌ها دارم اینکه بعد از صدور مجوز نظارت قوی داشته باشند، در این حادثه هم جهاد کشاورزی می‌توانست نظارت کند که آب برای کجا و چند درصد عرصه‌های کشاورزی برده می‌شود.

وی با اشاره به اقدام به موقع منابع طبیعی و پیگیری سریع موضوع بیان کرد:  قوه قضاییه و دادگستری برخورد قانونی، قاطع و بازدارنده با چنین حوادثی داشته باشند تا شاهد تکرار این حوادث نباشیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=35968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.