• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

عملیات ساخت خانه کوهنورد کوهرنگ نیازمند اختصاص اعتبار است

  • کد خبر : 74864
  • 31 اردیبهشت 1401 - 21:22
عملیات ساخت خانه کوهنورد کوهرنگ نیازمند اختصاص اعتبار است
بام نیوز: سرپرست هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عملیات ساخت خانه کوهنورد کوهرنگ با گذشت هفت سال از زمان تصویب طرح در وزارت ورزش و جوانان هنوز آغاز نشده است، گفت: انتظار می‌رود امکان اختصاص اعتبارات برای ساخت این مکان استان دیده شود.

فتح‌الله شاهقلیان روز شنبه در گفت‌وگو با بام نیوز افزود: طرح ساخت خانه کوهنورد کوهرنگ از حدود ۱۰ سال قبل به عنوان یکی از طرح‌های مهم حوزه کوهنوردی استان مطرح شد که با وجود تصویب طرح در سال ۹۴ همچنان مراحل ساخت این خانه کوهنورد در زردکوه به سرانجام نرسیده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ اعتبار مورد نیاز برای ساخت این مکان حدود ۱٫۵(یک و نیم میلیارد) تومان برآورده شده بود، تصریح کرد: در سال گذشته مبلغی برابر با ۲ میلیارد تومان برای اجرای عملیات ساخت خانه کوهنورد کوهرنگ در نظر گرفته شد اما تخصیص نیافت.

شاهقلیان یادآور شد: راه‌اندازی این خانه کوهنورد می‌تواند بخش مهمی از فعالیت‌های کوهنوردی استان و همچنین برنامه‌های ملی را نیز پوشش دهد که همچنان امید می‌رود با قرار گرفتن این طرح در مجموع طرح‌های سفر رییس‌جمهور به استان، مبلغی برای اجرای آن اختصاص یابد.

سرپرست هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی چهارمحال و بختیاری وجود سالن‌های سنگ‌نوردی، یخ نوردی، بدنسازی، بخش اقامتی و اداری و برخورداری از واحدهای امداد و نجات و محل نشست و برخاست بالگرد (هلی‌پد) را از جمله فضاهای قابل ‌اجرا در خانه کوهنورد بیان کرد و ادامه داد: مراحل ساخت خانه کوهنورد بروجن نیز که بخشی از آن را خیرین انجام دادند، به دلیل کمبود اعتبارات متوقف‌ شده است.

شاهقلیان در ادامه درباره توسعه سایت‌های سنگ‌نوردی در استان نیز گفت: تاکنون دیواره‌های سنگ‌نوردی داخل سالن در ۱۲ شهر استان اجرا شده و در تمامی شهرستان‌ها نیز چنین سایت‌هایی در فضاهای آزاد و طبیعی تعریف شده است که قابلیت اجرای برنامه‌های آموزشی سنگ‌نوردی، دره نوردی، غارنوردی و عملیات امداد و نجات را داراست.

وی با اشاره به قرار گرفتن رشته سنگ‌نوردی در مجموع رشته‌های رقابتی المپیک اظهار داشت: در چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی در این رشته وجود دارد و در دوره پیش از کرونا و در مسابقات استعدادهای برتر، عناوین خوبی از آن ورزشکاران استان شد که با توجه به المپیکی شدن این رشته همچنان استقبال از آن در سطح بالایی قرار دارد که باید برای آموزش و توسعه آن برنامه‌ریزی مطلوبی انجام شود.

شاهقلیان به برنامه چشم‌انداز پنج‌ساله هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان نیز اشاره کرد و گفت:در این برنامه که در سال ۹۷ تدوین شد، یکی از بخش‌های مهم توسعه‌ای مربوط به سنگ‌نوردی است که با شیوع کرونا و افت فعالیت‌های ورزشی، برخی از این برنامه‌ها به خوبی اجرایی نشد اما تلاش خواهد شد با بهبود وضعیت شیوع کرونا و پوشش واکسیناسیون، بار دیگر این بخش از فعالیت‌های هیات رونق گیرد.

سرپرست هیات کوهنوردی و سنگ‌نوردی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این استان در حوزه غارنوردی نیز جایگاه بالایی در کشور دارد و از قطب‌های این رشته محسوب می‌شود، فعالان این رشته تاکنون بیشتر غارهای موجود در استان را شناسایی کرده و در اکتشاف و نقشه‌برداری غارهای در دیگر مناطق کشور نیز سهم مهمی را بر عهده داشته‌اند.

وی تمرکز بر آموزش را رکن اصلی هیات برای پرورش استعدادها در بخش‌های مختلف رشته کوهنوردی به ویژه سنگ‌نوردی، غارنوردی و امداد و نجات بیان کرد و گفت: هیات استان در این رابطه همواره از استان‌های برتر کشور شناخته می‌شود و با افزایش گرایش‌ها به استفاده از آموزش‌های تخصصی، هم‌اکنون باشگاه‌های کوهنوردی نیز در این زمینه در استان فعال شده‌اند.

شاهقلیان تعداد باشگاه‌های کوهنوردی دارای مجوز برای برگزاری دوره‌های آموزشی را ۱۴ باشگاه اعلام و تصریح کرد: هر یک از باشگاه‌های کوهنوردی در حیطه اساس‌نامه و شرح وظایف تعریف شده می‌تواند فعالیت‌های مختلف ورزشی مرتبط با این رشته را برگزار کند.

وی درباره تداخل برخی برنامه‌های باشگاه‌ها با برنامه شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری و ورود مربیان کوهنوردی به مباحث تورگردانی افزود: نخستین نکته در این رابطه آن است که دیگر گروهی با عنوان گروه کوهنوردی در هیچ نقطه کشور فعالیت نمی‌کنند و تنها باشگاه‌های می‌توانند متولی برگزاری برنامه کوهنوردی شوند.

شاهقلیان یادآور شد: به‌هرحال برنامه‌های کوهنوردی ارتباط نزدیک با مباحث گردشگری دارند اما از تمامی ۴۰ باشگاه ثبت شده در استان و ۲۴ هیات کوهنوردی موجود خواسته شده که در موضوع تورگردانی ورود نکنند و برنامه‌های خود را تنها در حوزه طبیعت تعریف و اجرا کنند.

به گزارش ایرنا، کوهنوردی و صعودهای ورزشی از جمله رشته‌های ورزشی پرطرفدار است که بنا به آمار بیمه‌شدگان ورزشی استان در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و در زمان اوج‌گیری کرونا، این هیات همچنان در صدر علاقه‌مندی و جذب ورزشکار قرار داشت.

کسب مقام نخست انفرادی مسابقات دو کوهستان توسط فاطمه علی اکبری و ایستادن بر سکوی دوم این مسابقات در بخش تیمی، قرار گرفتن ۲ کوهنورد استان در رده برترین‌های مرحله دوم اردوی تیم ملی هیمالیانوردی رده سنی امید و همچنین رتبه نخست هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان در بخش برگزاری دوره‌های کوهپیمایی همگانی در کشور از جمله افتخارات حوزه کوهنوردی چهارمحال و بختیاری در سال گذشته به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=74864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.