• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
2

عوارض پوستی پا در ورزش کوهنوردی

  • کد خبر : 80967
  • 16 آذر 1401 - 14:05
عوارض پوستی پا در ورزش کوهنوردی
بام: آسیبهای پوستی در بین كوهنوردان رایج و متنوع می‌باشند. از جمله این صدمات می‌توان به سرمازدگی، ضایعات حاد و مزمن ناشی از آفتاب سوختگی، درماتیت و ملانوم بدخیم اشاره نمود.

آسیبهای پوستی در بین كوهنوردان رایج و متنوع می‌باشند. از جمله این صدمات می‌توان به سرمازدگی، ضایعات حاد و مزمن ناشی از آفتاب سوختگی، درماتیت و ملانوم بدخیم اشاره نمود.
در این بین ضایعات پوستی و زخم‌های ناشی از اصطكاك بین پوست و كفش از جمله مشكلات شایع كوهنوردان است.
برخلاف خیلی از ورزش‌ها، ضایعات پوستی ناشی از كفش زدگی در كوهنوردان روندی رو به گسترش و وخامت دارد زیرا زمانی ایجاد می‌شوند كه در جریان یك برنامه كوهنوردی امكان توقف و استراحت وجود ندارد و كوهنورد مصدوم می‌بایست حداقل تا بازگشت از كوه به فعالیت و راه‌رفتن ادامه دهد. اضافه بر این عوامل محیطی كوهستانی نیز بر افزایش میزان آسیب می‌افزایند.
تاول و زخم‌های سطح پا كه ناشی از اصطكاك قسمت‌هایی از پوست پا و كفش می‌باشند غالباً در جریان یك برنامه كوهنوردی و در میان راه ایجاد شده و با ادامه راه‌پیمایی تا بازگشت از كوه تشدید می‌شوند. این ضایعات پوستی در هنگام صعود غالباً در ناحیه پاشنه پا و در مرحلا فرود از كوه به واسطه اعمال فشار زیاد به جلوی پا در نواحی انگشتان پا ایجاد می‌شوند.
اضافه کردن  یخ‌شكن (Crampons) به كفش در هنگام صعود از سطوح برفی و یخی با افزایش اعمال فشار به نوك یخ‌شكن موجب حركات بیشتر و در نتیجه اصطكاك بیشتر ناحیه پاشنه پا در كفش می‌گردد كه بر شدت و وخامت پوستی می‌افزاید.
عواملی چون كاهش فشار اكسیژن محیط در ارتفاعات، سرما و كاهش جریان خون محیطی پوست را آسیب‌پذیر نموده و موجبات گسترش ضایعات پوستی را فراهم می‌سازند این در شراطی است كه كوهنورد آسیب دیده امكان استراحت مناسب و لازم برای بهبود آسیب پوستی را ندارد و مجبور به ادامه مسیر و پیمودن سطوح ناهموار و نامساعد مسر كوهنوردی است.
بنابراین در یك جمع‌بندی كلی مشخص می‌گردد كه كوهنوردان به آسانی در معرض ایجاد ضایعات پوستی و تاول خصوصاص در نواحی پاشنه پا قرار دارند.
#پیشگیری از بروز این ضایعات در درجه اول در گرو انتخاب كفش مناسب با سایز مناسب است، همچنین توصیه می‌شود تا با پوشیدن كفش و پیمودن مسیرهای كوتاه، به پوست پا در نواحی حساس فرصت داده شود تا با افزایش ضخامت خود و ایجاد پینه از قوام مقاوم‌تری برخوردار گردد و سپس پیمودن مسیرهای وطلانی و سنگین در برنامه كار قرار گیرد.
در واقع ایجاد پینه در نواحی حساس پا، نشان از تمرینات مناسب، تطبیق و آمادگی كوهنورد برای فعالیت‌های حرفه ای دارد.
نواحی حساس و آسیب‌پذیر پاشنه پا را می‌توان با نورابندی محافظت نمود. استفاده مناسب از پوشش نوار اكسید روی در منطقه اصطكاك، از تماس مستقیم كفش با سطح پوست جلوگیری نموده و به كاهش آسیب پوست كمك می‌كند.
در صورت بروز #تاول، توصیه می‌گردد تا در شرایط كاملاً بهداشتی ظرف۷۲ ساعت نسبت به تخلیه مایع تاول با استفاده از یك سوزن استریل بدون آسیب زدن به پوست سطح تاول اقدام شود. بعد از ضدعفونی نمودن سطح تاول با بتادین با استفاده از چسب بروی بقایای تاول می‌بایست از آن محافظت نمود.
استفاده از لایه‌های هیدروكولوئید (Hydro colloid Dressing) در پوشش سطوح آسیب دیده پوست، به سرعت بهبود آن كمك می‌كند. لایه‌های هیدروكلوئید كه با نامهای تجاری مختلفی از جمله Spenco 2 nd. Skin در بازار یافت می‌شوند. پوشش‌های ورقه‌ای نیمه ژلاتینی و مرطوبی هستند كه با دارا بودن ۹۶ درصد آب، زمانی كه برروی ضایعه پوستی محل تاول قرار داده می‌شوند علاوه بر محافظت پوست در برابر فشار و ضربه با مرطوب و سرد نگه داشتن محل ضایعه به كاهش درد و ترمیم سریع‌تر پوست كمك می‌كنند.
نكته مهم، جلوگیری از آلوده و عفونی شدن محل تاول و ضایعه پوستی است. ایاد و گسترش عفونت پوستی علاوه بر درد شدید، بهبود ضایعه را به تاخیر می‌اندازد و ادامه فعالیت‌های ورزشی را مختل می‌سازد.
رعایت پاكیزگی، شستشوی ملایم محل تاول با آب و صابون، ضدعفونی نمودن با محلول رقیق شده بتادین و پوشش محل تاول با چسب زخم استریل از عفونی شدن ضایعه جلوگیری می‌نماید.
انتخاب جوراب‌های مناسب كوهنوردی با سایز متناسب و خشك و تمیز نگه داشتن آن از نكته‌های مهم در پیشگیری از بروز ضایعات پوستی است. به عنوان یك اصل كلی مشاوره با پزشكان ورزشی و استفاده از نظرات و راهنمایی‌های تخصصی آنها در تصحیح مكانسیم بروز آسیب و درمان سریع و مناسب ضایعات ایجاد شده غالباً مفید و راه‌گشاست.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=80967
  • ارسال توسط :
  • منبع : پلنگچال

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.