• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

غار بنوو از عجایب شگفت ایران در دل کوه گاوبست لارستان

  • کد خبر : 53369
  • 20 شهریور 1400 - 20:00
غار بنوو از عجایب شگفت ایران در دل کوه گاوبست لارستان
بام نیوز: در بخش صحرای باغ لارستان، غاری باستانی با شگفتی‌های بسیار و جلوه‌های گردشگری طبیعی،تاریخی و جغرافیایی وجود دارد، این غار که «بنوو» نامیده شده دارای کتبیه‌هایی به زبان سانسکریت است و چهارطاقی‌هایی مربوط به دوران ساسانیان در آن قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، هر جایی که از این اقلیم پهناور باشید فرقی نمی‌کند، غارهای زیرزمینی همیشه این ارزش را دارند که در برنامه تعطیلات و تفریح خود آن را بگنجانید.

مخصوصأ اگر اهل ماجراجویی و طبیعت گردی باشید و البته سر و دلی نترس داشته باشید غارگردی یک گزینه خوب برای سرگرمی است که هم به پژوهش می رسید و هم به لذت و گردش.

«غار بنوو» در بخش صحرای باغ لارستان یکی از جلوه های شگفت غارهای باستانی با عجایب بسیار با وسعتی قریب به ۳۰۰۰ مترمربع و ارتفاعی نزدیک به ۵۰ متر در دل کوه های گاوبست از رشته کوه های زاگرس جنوبی قرار دارد.

این غار کهن که نظریات متفاوتی درباره نامگذاری آن به «بنوو» وجود دارد یک منطقه بکر و ناب برای گردشگری است،در خصوص نام گذاری آن، عده‌ای معتقدند که نام اصلی آن داد بنیاد ( محلی که برای دادخواهی) است و گروهی دیگر نیز نام آن را بن وو که ریشه لغوی آن در زبان محلی تقریبا شیبه داد بنیاد است، می‌دانند.

آثاری که در غار بنوو به جا مانده است حکایت از آن دارد که این غار قرن‌ها پیش از ورود اسلام، محل سکونت قبایلی بوده است که با آمدن اسلام به جاهای دیگر خارج از ایران کوچ کرده‌اند.

این غار دارای کتبیه‌هایی به زبان سانسکریت است و چهار طاقی‌هایی مربوط به دوران ساسانیان در نزدیکی آن قرار دارد که دقیقأ این ویژگی غار بنوو همان است که از گردشگران و ماجراجویان دعوت می‌کند برای سفر و گشت و گذار در دل بنوو، تشریف فرما شوند.

اما اینکه چگونه به این غار شگفت‌انگیز سفر کنید خیلی سخت و پیچیده نیست،کوله بار سفر ببندید و از روی نقشه ای که در ذهن دارید و یا روی کاغذ نقشه و یا نقشه GPS لارستان را پیدا کنید و به سمت آن حرکت کنید حدودأ ۹۰ کیلومتر از لارستان به سمت بخش صحرای باغ این شهرستان به بنوو نزدیک می شوید.

مسیرتان را به سمت عمادشهر مرکز بخش صحرای باغ لارستان طی کنید اینجا تقریبأ در فاصله یک قدمی غار کهن بنوو قرار دارید، می توانید بمانید و کمی استراحت کنید و سپس رهسپار شوید البته از میزبانی مردم خونگرمشان بی‌بهره نمی‌مانید.

فقط ۸ کیلومتر دیگر را شما می‌توانید با ماشین طی کنید پس از هشت کیلومتر که از عمادشهر گذشتید دیگر مسیر پیاده روی شروع می شود البته اگر پیاده روی برایتان سخت است هم  نگران نباشید چرا که در طول مسیر آنقدر منظره های شگفت انگیز خواهید دید که متوجه خستگی و گذر زمان نیستید.

وجود دشتی سرسبز و خرم با درختان خاص این منطقه از جمله انجیر کوهی،کنار و بوته های گیاهی با وفور بابونه وحشی جاذبه‌ای است که حس ناب طبیعت گردی را در شما زنده و بوی خوش این گیاهان روح و مشامتان را جان می بخشد.در مسیر پیاده روی غار بنوو از چند برکه و آب انبار عبور می کنید که باز هم اگر خسته شدید آنجا مجالی برای استراحت است.

اینجا طبیعت هم مثل غار شگفت‌انگیز است در طول مسیر شما جلوه هایی را می بینید که هم شگفتی های جهان و هم برخی ضرب المثل ها را برایتان تداعی می‌کند، درختانی که از لای سنگ سربرآورده و رشد کرده اند عجیب معنی استقامت می دهند، به نظرم شما هم وقتی این جلوه ها را ببینید انعکاسی از امید برایتان تجلی‌ کند.

بالاخره پس از یک ساعت و نیم پیاده روی شما به غار باستانی و سراسر عجیب بنوو رسیده اید و وقت آن است که کمی هم در تاریخ و جغرافیا سیر کنید و عجایب آن را هم ببینید. البته می توانید ابتدا جرعه ای از آب شیرین غار بنوو بنوشید تا خنکای آن روح نوازتان شود؛ جالب است بدانید این آب شیرین در منطقه ای قرار دارد که آب آن شور است و چشمه غار بنوو حتی در فصل های خشکسالی هم دارای آب شیرین است.

درون غار هوای بسیار خنک و مرطوبی در جریان است که حسابی حال و هوایتان را جا می آورد، کف غار ناهموار است و شیب آن به سمت دهانه غار است البته پیمودن این غار نیاز به ابزار فنی خاصی ندارد.

در این غار روزگاری بیش از ۲۴ حوض برای جمع‌آوری آبی که در طول سال از سقف غار به صورت قطره‌ ای می‌چکد توسط ساکنان اولیه آن ساخته شده بود که در حال حاضر تعدادی از آنها از بین رفته است و آن عده ای که سالم مانده است به روال گذشته عشایر ساکن در این محل از آب های جمع‌آوری شده آن استفاده می کنند.

کناره‌های دیوار غار دوازده حوضچه آب تقریبا به ابعاد ۵ در ۳ و در راستای جنوبی هفت حوضچه به ابعاد ۵ در ۴ متر وجود دارد که در ضلع غربی آن ۴ پلکان با خیز ۳۰ سانتی‌متر ساخته شده است.

در بنوو که باستان شناسان آن را پدیده ای شگفت می دانند که هر سه سبک گردشگری تاریخی، طبیعی و جغرافیایی را دارد نمادهایی از وجود دین شیواپرستی وجود دارد، شیوا یا خدای درهم کوبنده هنگامی که خشم می‌گیرد نماد نابودی ظلم و ستم است.

در کناره این غار باستانی معبدی هم داشته که بیشتر به آتشکده شباهت داشته است اما متأسفانه در حال حاضر بر اثر بی توجهی ها از بین رفته است.در بخش‌هایی از دیواره‌های اطراف غار نیز نوشته‌هایی به خط عبری دیده می‌شود.

شما با یک سفر به غار عظیم و کهن بنوو در بخش صحرای باغ لارستان می توانید هم از طبیعت لذت ببرید و هم بسیاری اطلاعات تاریخی و جغرافیایی به دست بیاورید.

پس از گشت و گذار در دل غار بنوو می توانید در سایه سار آن بنشینید و از این طبیعت زیبا و بکر در سکوت محض لذت ببرید و آنچه بشنوید صدای آب و پرندگان خوش آواز باشد.

البته توصیه این است که قبل از تاریک شدن هوا به سمت شهر برگردید و شب را به دلیل در امان ماندن از نیش احتمالی حشرات در غار نمانید.

به گزارش فارس، غار باستانی و با عظمت بنوو یکی از آثار ملی به ثبت رسیده ایران با شماره ۳۰۱۱۹ که متأسفانه با وجود قدمت بسیار، این منطقه چندان مورد توجه مسوولین و نهادهای ذیربط قرار نگرفته است تا بر جاذبه های گردشگری بیش از پیش آن بیفزایند و زمینه ارتقای آن را فراهم کنند و در سایه بی توجهی‌ها  آثار کندوکاوهای غیر مجاز افراد سودجو در جای جای این مکان باستانی به چشم می‌خورد!!

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=53369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.