• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
2

فاجعه در سازمان حفاظت محیط زیست

  • کد خبر : 39698
  • 15 اردیبهشت 1400 - 3:16
فاجعه در سازمان حفاظت محیط زیست
بام نیوز: خبر مرگ ۵ گور خر ایرانی هنگام انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر خبرساز شد.

به گزارش بام نیوز، طی چند روز گذشته خبر مرگ ۵ گور خر ایرانی هنگام انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر خبرساز شد ، ۲ گورخر دیگر از ۱۰ گورخری که بنا بود نسل گورخر را در پارک ملی کویر احیا کنند قبل از رهاسازی در قرنطینه تلف شدند.

با احتساب ۳ گورخری که حین انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر تلف شده بودند، تلفات طرح انتقال قبل از رسیدن به مرحله رهاسازی به ۵۰ درصد رسید و البته تنها گور نر این جمعیت نیز از دست رفت.
علت مرگ گورخر‌ها رعایت نکردن استاندارد‌های لازم در تهیه جعبه‌های انتقال این حیوانات است.
عدم رعایت استاندارد‌ها و ضوابطی از قبیل: پوشاندن بخش داخلی جعبه‌ها با فوم که به منظور کاهش هزینه‌ها رعایت نشد؛ و در نتیجه کار به جایی رسید که جابه‌جایی جعبه‌ها در مسیر سنگلاخ.
و ناتوانی گور‌ها در حفظ تعادلشان، به شکسته شدن جعبه‌ها منجر شد و نهایتا گور‌هایی که سعی میکردند در جعبه‌های شکسته تعادل خود را حفظ کنند، بر اثر تقلای بیش از حد و مجروح شدن توسط جعبه‌های شکسته به شدت آسیب دیده و تلف شدند.
وضعیتی که موجب شد ۳ گور پیش از رسیدن به مقصد در جعبه‌ها تلف شوند و پس از گذشت یک هفته از انتقال، حالا خبر از مرگ ۲ رأس دیگر از گور‌های مجروح شامل ۱ گور ماده و تنها گور نر برسد.

فاجعه ای که سازمان محیط زیست رقم زد را می‌توان پایانی بر پروژه احیای گور در پارک ملی کویر نامید و حتی از آن بدتر، زیان‌ های پرشمار اجرای این پروژه را برشمرد که از جمله آنها، تلف شدن ۵ رأس گور ایرانی است.

نکته جالب این است که، سایت سازمان حفاظت محیط زیست، بدون توجه به فاجعه‌ای که بسیاری از کارشناسان آن را مایه شرمسازی سازمان حفاظت محیط زیست میدانند، با انتشار گزارشی با تیتر تشریح عملیات زنده گیری ۱۰ راس گور خر، از روند این انتقال درون‌ استانی با تلفات ۵۰ درصدی ابراز رضایت کرد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=39698

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.