• امروز : پنجشنبه, ۱۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 7 March - 2024
کل اخبار 24601
3

فراخوان جشنواره «سینما حماسه» منتشر شد

  • کد خبر : 71708
  • 15 اسفند 1400 - 8:50
فراخوان جشنواره «سینما حماسه» منتشر شد
بام نیوز :حوزه هنری خراسان رضوی فراخوان جشنواره فیلم کوتاه «سینما حماسه» را منتشر کرد.

به گزارش بام نیوز، در متن فراخوان جشنواره فیلم کوتاه سینما حماسه که توسط دبیرخانه هنر حماسی حوزه هنری خراسان رضوی منتشر شده، آمده است:

قهرمانان و تلاش‌های امیدبخش و شورانگیزشان در چالش با موانع بزرگ است که زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت‌های جمعی، ساخت حماسه و داستان‌های حماسی می‌شود. حماسه اگرچه رنگ‌وبویی از تاریخ دارد و همه‌ ما با شنیدن نام حماسه به یاد رستم و دلاوری‌هایش در شاهنامه می‌افتیم، اما به این معنا نیست که در روزگار ما قهرمانان یا رفتارهای قهرمانانه نیست.

ما درگیر حجاب معاصرت هستیم و قهرمانان را نمی‌بینیم، اما امتداد قهرمانان ما، مردمی هستند که با همه کاستی‌های دوستان و دشمنی‌های دشمنان، باز هم امید خود را از دست نمی‌دهند و با مشکلات گوناگون روبرو می‌شوند تا با اتکا بر میراث هویتی، بومی و دینی خود، از سد مشکلات عبور کنند. فرهنگ، تاریخ و زندگی بسیاری از اقوام و مردمان مناطق مختلف ایران زمین، از دیرباز تا اکنون، شاهد حماسه‌ها و قهرمانی‌های حقیقی و اسطوره‌ای بوده است. بسیارند این نام‌ها؛ سربداران، رئیسعلی دلواری، ستارخان، باقرخان، میرزاکوچک خان جنگلی، جهان‌آرا، سلیمانی و… نمونه‌های ملی و محلی که شاید نامشان تا این حد و برای همه آشنا نباشد، اما حماسه‌شان عظیم است و پندآموز و بازگفتنی.

بی‌شک سینما یکی از بهترین راویان حماسه‌های ملی و بومی در عرصه‌های مختلف است. سینما برانگیزاننده روح جمعی برای رفع موانع در مسیر رسیدن به زندگی مطلوب و جامعه پیشرفته ایرانی و اسلامی است. سینما می‌تواند حرکت‌هایی که با اتکا بر فداکاری و خردورزی بر تمامی سختی‌ها و موانع غلبه می‌کند و روح امید را به مردم و کشور باز می‌گرداند را ثبت کند و به دست آیندگان برساند.

یکی از ویژگی‌های اصلی فیلم کوتاه، رویکرد خلاقانه به موضوعات است. در فیلم کوتاه ممکن است با برشی کوتاه از زندگی یک قهرمان و یا یکی از موقعیت‌های ویژه دراماتیک در داستان زندگی یک شخصیت بتوان به اثری تاثیرگذار رسید. مثلا ویژگی‌های شخصیتی اثر حماسی: شجاعت، آزادگی، عشق و محبت، خردورزی، غربت، یقین، صلابت و ایستادگی است. فیلم کوتاه نمی‌تواند به تمام جنبه‌های این شخصیت بپردازد، اما می‌تواند یکی از آنها را برجسته و بر آن تاکید کند. از طرفی طبق تعریف حماسه که توصیف اعمال پهلوانی و مردانگی و افتخارات فردی یا قومی می‌باشد و شامل مظاهر مختلف زندگی آنهاست. و این مظاهر مختلف زندگی هرکدام موقعیت‌های ویژه‌ای را در دل خود خواهد داشت. پس برش یک موقعیت داستانی هم می‌تواند بستر تولید یک فیلم کوتاه باشد نه لزوما تمام موقعیت‌های یک روایت حماسی.»

دبیرخانه سینما حماسه قصد دارد با برگزاری این رویداد فرصتی به وجود آورد تا وجه‌هایی از حماسه به رغم زمان محدود در فیلم کوتاه به تصویر کشیده شود.

موضوعات تولید طرح برای این رویداد، برداشتی روزآمد از داستان‏ها و شخصیت‏های حماسی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، روایت شخصیت‌ها و حماسه‌های بومی ایران زمین از دیرباز تاکنون، وقایع و شخصیت‌های حماسی معاصر ایران (فرهنگی، ورزشی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، علمی و…) و ایران آینده است و دبیری این رویداد را سجاد انتظاری برعهده دارد.

در رابطه با جوایز سینما حماسه گفته شده است که به سه فیلم‌نامه برگزیده، هرکدام تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای تولید تعلق خواهد گرفت و ۱۰ فیلم‌نامه برگزیده هرکدام تا سقف ۱۵ میلیون تومان از سوی دبیرخانه جشنواره خریداری خواهد شد. همچنین فیلم‌نامه‌های برگزیده در قالب یک کتاب چاپ خواهد شد.

در متن فراخوان این رویداد، درباره مقررات آمده است:

۱-طرح‌های ارائه شده برای تولید فیلم کوتاه تا مدت زمان ۲۰ دقیقه مورد پذیرش می‏باشد.

۲-محدودیتی برای ارسال چند عنوان طرح توسط یک نفر وجود ندارد.

۳- هنرمندانی که قصد حضور با چند اثر را دارند باید طرح های خود را به صورت مجزا به دبیرخانه ارسال و برای هر اثر فرم جداگانه تکمیل نمایند.

۴- طرح‌ها حتما در قالب pdf  ارائه شود.

۵- ارائه طرح حداکثر در سه صفحه باشد.

۶- ارائه کننده طرح می‌تواند در صورت نیاز علاوه بر ارسال کتبی طرح، در مورد جنبه‌های خلاقانه و اجرایی طرح خود ویدئویی حداکثر به مدت ۵ دقیقه به شماره تماس ۰۹۳۷۹۳۷۷۰۱۰ ارسال نماید.

۷- پس از اعلام طرح‌های برگزیده امکان انصراف از رویداد وجود ندارد.

۸- در صورت برگزیده شدن یک طرح و انصراف ارائه دهنده از حضور در رویداد، طرح مذکور به تشخیص دبیرخانه جهت نگارش فیلم‌نامه نهایی به نویسنده مورد تایید دبیرخانه محول خواهد شد. قابل ذکر است حقوق مادی و معنوی ارائه کننده طرح رعایت خواهد شد.

۹- در صورتی که ارائه کننده طرح، تمایل به کارگردانی کار داشته باشد، ارائه رزومه کارگردان الزامی است.

۱۰- طرح‌هایی که ارائه دهنده آن فقط به عنوان فیلم‌نامه نویس در رویداد شرکت کرده باشد یا رزومه ارسالی کارگردان برای تولید اثر کافی نباشد، در صورت برگزیده شدن طرح و فیلم‌نامه نهایی، اثر مذکور تا سقف ۱۵ میلیون تومان از نویسنده خریداری شده و ضمن حفظ مالکیت معنوی نویسنده، انتخاب کارگردان برای تولید فیلم بر عهده دبیرخانه رویداد خواهد بود. برگزیدگان مرحله اول در رویداد سینما حماسه از تاریخ ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای شرکت در نشست‌ها و کارگاه‌های سینما حماسه میهمان دبیرخانه رویداد در شهر مشهد خواهند بود.

۱۱- اولویت انتخاب طرح‌ها بر اساس موضوعات فراخوان خواهد بود، اما دبیرخانه رویداد پذیرای طرح های مرتبط و خلاقانه حماسی خارج از موضوعات ذکر شده نیز می‌باشد. دبیرخانه رویداد ارئه‌دهنده طرح را صاحب اثر تلقی نموده و هرگونه مسئولیت خلاف این امر برعهده وی خواهد بود.

تکمیل فرم درخواست ثبت نام برای هر اثر الزامی و به منزله پذیرفتن مقررات رویداد سینما حماسه می‌باشد.

آخرین مهلت ارسال طرح به این رویداد، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ و زمان اعلام اسامی طرح‌های منتخب مرحله اول، ۱۵ اردیبهشت‌ماه خواهد بود. نشست‌های رویداد سینما حماسه در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت با حضور برگزیدگان مرحله اول در مشهد برگزار خواهد شد و آخرین مهلت ارسال فیلم‌نامه بر اساس طرح‌های منتخب مرحله اول تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ خواهد بود. آثار برگزیده نهایی نیز در تاریخ ۱۵ مردادماه توسط دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=71708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.