• امروز : پنجشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
کل اخبار 24585
2

فرصت آشنایی گردشگران و دوستداران طبیعت با انواع گیاهان بومی و دارویی خاش

  • کد خبر : 84851
  • 11 فروردین 1402 - 13:38
فرصت آشنایی گردشگران و دوستداران طبیعت با انواع گیاهان بومی و دارویی خاش
بام: به دنبال وقوع بارش های برف و باران سال گذشته زمینه برای رویش انواع گیاهان دارویی و خوراکی در شهرستان خاش سیستان و بلوچستان فراهم شده و در سال نو طبیعت زیبا، دلنشین و شاداب و با طراوات در این شهرستان خودنمائی می کند.

به گزارش خبرنگار بام، رویش گلها و گیاهان نویددهنده سالی سرشار از نعمت برای مردم شهری و روستایی و عشایری و بویژه دامداران و کشاورزان است.

تفتان و حاشیه های آن، پشتکوه، سنگان، ترشاب، کوشه، دشت ابخوان، سرتلاپ، ایرندگان، ارتفاعات بیرک، پنج انگشت، سیاه بند، پیرگل، شوگه، شورآپ، تلگزی، اسپیتک، گووندان، کارواندر، تیغ آب و دهها منطقه دیگر از خاش محل های مناسب این شهرستان برای گردش و تفریح، کوهنوردی، طبیعت گردی هستند.

رویش دهها عنوان گیاه داروئی و خوراکی سبب شده خانواده های بسیاری از مردم خاش و اطراف آن به کوهها و نقاط بیابانی و دشت های آن روزانه سفری را تدارک ببینند و ضمن بهره گرفتن از مواهب طبیعت از نعمت داده شده خداوند نیز استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: چند هزار گونه گیاهی در این شهرستان وجود دارد که بخش کمی از آنها بین ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ گونه شاید شناسایی شده اند و مردم از خواص خوراکی و درمانی و داروئی آنها اطلاع دارند و بخش بزرگی همچنان ناشناخته مانده اند.

شیرزاد کمالی افزود: درختان منحصربفرد، بنه، کسور، بادام و انجیر وحشی، گیاهان داروئی مانند آویشن( ازگند بلوچی)، توتری، گلدر، بو مادران، سداپ، درمنه (درنگ بلوچی سیاه و سفید)، راب، گواتک، زیروک، دانیچک، پنیرباد، و غیره در این شهرستان بومی اند و با فراوانی یافت می شوند.

وی اظهار کرد: خداوند را شاکریم بعد از گذشت مدتی طولانی از خشکسالی ها آبادانی و نشاط و سرزندگی به منطقه خاش هدیه شده است.

شیرزاد کمالی ادامه داد: گرانی دام و نابود شدن دام های مردم در خشکسالی ها سبب شده که از مراتع این شهرستان جهت استفاده دام ها کمتر بهره برداری شود، ولی گردشگران و طبیعت گردان فرصتی ارزشمند برای تفریح و گردش به دست آورده اند.

وی گفت: مردم بومی منطقه بهترین یاوران و حافظان محیط زیست و منابع طبیعی هستند و از نعمت های خدادادی به خوبی بهره می برند.

کمالی اظهار کرد: مردم مهمان نواز و بویژه کشاورزان و دامداران این منطقه شکرگذار نعمت های پروردگار متعال هستند و با مهربانی و روی خوش از سایر هم وطنان گرامی و گردشگران داخلی و خارجی با شیر و مسکه(روغن گرفته شده از شیر) و فرآورده های آن، گیاهان دارویی و خوراکی پذیرایی می کنند و در داخل شهر و نیز مسیرهای بین راهی نیز برخی ها برای خود کسب درآمد می کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84851

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.