• امروز : پنجشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
کل اخبار 24585
3

فرماندار: اردبیل برای رویداد “اردبیل ۲۰۲۳” آماده می‌شود

  • کد خبر : 78954
  • 22 شهریور 1401 - 21:36
فرماندار: اردبیل برای رویداد “اردبیل ۲۰۲۳” آماده می‌شود
بام: اردبیل - ایرنا - فرماندار اردبیل گفت: با توجه به شروع رویداد اردبیل ۲۰۲۳ در دی ماه سال جاری ضرورت دارد که برای میزبانی شایسته در چند حوزه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بام ، سیدمحمد اعتماد اعجازی روز سه‌شنبه در بازدید از برخی بناهای تاریخی و مراکز آموزش گردشگری شهرستان اردبیل اظهار کرد: خدماتی که در حوزه گردشگری در اردبیل ارائه می‌شود از جمله آموزش‌های گردشگری و هتل‌داری، خدمات تور گردانی و طبیعت‌گردی باید ساماندهی شده و شیوه‌نامه‌ای برای فعالیت این مراکز در سال ۲۰۲۳ تدوین شود.

او ادامه داد همچنین لازم است برای بناهای تاریخی فاخری که در شهرستان اردبیل وجود دارد برنامه‌های حفاظتی و مرمتی تدوین و اجرا شود.

اعتماد اعجازی با اشاره به بنای تاریخی جمعه مسجد، حمام تاریخی اوچدکان و بازار تاریخی اردبیل گفت: بنای تاریخی جمعه مسجد به اقدامات حفاظتی و مرمتی جدی‌تری نیاز دارد تا مردم بتوانند از این بنا استفاده کنند و در مورد حمام تاریخی اوچدکان هم به دنبال جذب سرمایه‌گذار و مشارکت کننده هستیم تا این بنا احیا شود.

وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشستی که در مهر ماه ۱۳۹۸ در خجند تاجیکستان برای توسعه گردشگری مشترک بین این کشورها برگزار شد، شهر ساری را برای سال ۲۰۲۲ و اردبیل را برای سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری این کشورها انتخاب و تصویب کردند. براین اساس برنامه‌های رویداد اردبیل ۲۰۲۳ از اواخر آذرماه و اوایل دی ماه امسال با آغاز سال نو میلادی و با حضور وزرای گردشگری و سفرا و مهمانان خارجی و داخلی دیگر در اردبیل شروع خواهد شد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی همسایه بوده و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه در نظر گرفته شده است.

پل معلق مشگین شهر ، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی و وجود پیست اسکی آلوارس در ۱۲ کیلومتری سرعین و شهر چشمه‌های بهشتی از جاذبه‌های گردشگری ، ورزشی استان اردبیل است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از دیگر جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران ، تپه‌های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=78954

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.