• امروز : جمعه, ۱۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 8 March - 2024
کل اخبار 24609
1

فری سولو

  • کد خبر : 30760
  • 20 اسفند 1399 - 0:09
فری سولو
بام نیوز: صعود کنندگان سبک فری سولو سادگی و سرعت را یک دلیل برای روی آوردن به این روش می دانند. صعود به روش فری سولو در مسیرهای آشنا و پایینتر از حد صعودکننده به طور معمول انجام می شود.

صعود فری سولو یک شکل از صعود در سنگ و یخ می باشد که در آن کوهنوردان و صعودکننده ها بدون استفاده از طناب ، هارنس یا سایر ابزارهای حمایتی و تنها با تکیه بر توانمندی خود و مهارتشان اقدام به صعود یک مسیر می کنند. صعود فری سولو خطرناکترین شکل یک صعود می باشد. سقوط در اینجا به معنای پایان زندگیست. هرچند تعداد زیادی از کوهنوردان برجسته در دوره هایی اقدام به این نوع صعودها کرده اند، اما این نوع صعود را باید بسیار خاص دانست. جالب است بدانید که واژه فری سولو از سپتامبر ۲۰۱۹ به فرهنگنامه لغات انگلیسی اضافه شده است.

با توجه به میزان خطر این شاخه صعود نقد از آن هم در مجامع مختلف بعید نیست. با این همه این سبک صعود به خاطر حالت خاص حماسی خود از طرف رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد که باعث جلب توجه حامیان مالی به فری سولوییست ها میشود. از جمله این شرکتها می توان به نورث فیس ، رد بول ، کلیف بار و غیره اشاره کرد.

صعود کنندگان سبک فری سولو سادگی و سرعت را یک دلیل برای روی آوردن به این روش می دانند. صعود به روش فری سولو در مسیرهای آشنا و پایینتر از حد صعودکننده به طور معمول انجام می شود.

نکات مهم در صعود فری سولو

اولین اشتباه در این سبک صعود آخرین اشتباه می باشد. پس لازم است فرد صعود کننده از تنشهای روزمره کاملا دور بوده و تمرکز کامل روی صعود داشته باشد.

فری سولو در سطح پایینتر باید صورت بگیرد. به این منظور باید درجه صعود صعودکننده از درجه صعود مسیر مورد نظر مشخصا بالاتر باشد.

چک کردن وضعیت آب و هوا. کوچکترین باران یا پودر برف روی سنگ می تواند آنرا تبدیل به یک سرسره تمام عیار کند. شرایط هوایی را باید به طور کامل در نظر داشت.

مسیرخوانی در طول مسیر. باید مسیر پیش روی را به طور کامل در طول مسیر چک کرد تا گام پیش رو به طور کامل مشخص باشد.

حفظ سطح قند. کاهش قند باعث کاهش کیفیت و شفافیت مغز در عملکرد و بدن میشود. در طول این نوع صعودها بایسی سطح قند به خوبی کنترل شود.

در طول مسیر به دلیل سرعت بالا و افزایش سطح آدرنالین ضربان قلب و نظم آن به هم میخورد، لحظات یا دقایقی استراحت کمک می کند که قلب و ریه به حالت نرمال بازگردند.

برای صعودهای فری سول پیش تبلیغ نکنید. این نوع پیش تبلیغ ها تنش عصبی حاصل از امکان عدم موفقیت را افزایش می دهند.

به خاطر اثبات چیزی به دیگران صعود نکنید. هر چند که تبلیغات قسمتی از حرفه ای بودن هست، اما بدون انگیزه درونزای قدرتمند خطر چند برابر خواهد شد.

بعضی از فری سولوییست ها از یک هارنس و دو خود حمایت برای حمایت گرفتن احتمالی در مسیر استفاده می کنند.

در کل صعود به سبک فری سولو بسیار خطرناک است و توصیه نمیشود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=30760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.