• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
1
پایان تلخ سال 2022 برای دنیای فوتبال

فوری: سلطان فوتبال، پله، درگذشت

  • کد خبر : 81358
  • 09 دی 1401 - 1:25
فوری: سلطان فوتبال، پله، درگذشت
بام: پله، اسطوره فوتبال دنیا و برزیل، در سن 82 سالگی در شهر سائو پائولو درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری بام، پله از مدت‌ها قبل در حال مبارزه با بیماری سرطان بود و در چند ماه اخیر بارها برای درمان این بیماری راهی بیمارستان شده بود.
چند هفته قبل و در جریان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود که حال او رو به وخامت گذاشت و به بیمارستان آلبرت انیشتن شهر سائو پائولو منتقل شد و امشب در سن ۸۲ سالگی پس از مشکلات قلبی و کلیوی که در چند روز گذشته برای او به وجود آمده بود از دنیا رفت.

1784648
خانواده پله در روزهای اخیر در کنارش حضور داشتند.

این ستاره فوتبال برزیل در ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در میناس گرایس به دنیا آمد و نام کامل او ادسون آرانتس دو ناسیمنتو بود و به گفته خودش عشقش به فوتبال از سن ۹ سالگی رو به افزایش گذاشته و به پدرش وعده داده بود که روزی فاتح جام جهانی خواهد شد.

طولی نکشید که او به این وعده عمل کرد و هشت سال بعد در حالی که فقط ۱۷ سال داشت توانست فاتح جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد شود و با جام قهرمانی به خانه برگردد و این موفقیت بزرگ را چهار سال بعد در جام جهانی ۱۹۶۲ نیز تکرار کرد. اما این هم پایان ماجرا نبود و او برای سومین بار در جام جهانی ۱۹۷۰ هم طعم قهرمانی را با تیم ملی کشورش چشید.

1786088
شرایط جسمانی پله در چند هفته اخیر رو به وخامت رفت

پله در مجموع در چهار جام جهانی برای تیم ملی کشورش به میدان رفت و موفق شد در ۱۴ بازی ۱۲ گل برای برزیل به ثمر برساند و نامش را در تاریخ فوتبال این کشور جاودانه کند.

1774311
هواداران تیم ملی برزیل در جریان جام جهانی برای او آرزوی سلامتی کرده بودند

او همچنین از ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۴ برای باشگاه سانتوس به میدان رفت و در مجموع ۱۱۱۴ بازی برای این باشگاه انجام داد، ۱۰۹۰ گل زد و لقب سلطان فوتبال را نیز از آن خود کرد.

وینیسیوس جونیور که تصویر اینستاگرامش را به اسم پله در پس زمینه مشکی تغییر داده بود با عکسی از او نوشت:« سلطان، اعلی‌حضرت، الگو. عشق، بخشندگی. بازیکنی که فوتبال را تغییر داد، بزرگترین بازیکن تاریخ بود، ما را ترک کرد. همیشه کلماتی دوست داشتنی و پر انگیزه برای من داشتی. من تمام پیام‌هایی که برایم فرستادی را ذخیره کردم و خواندم، وقتی در لحظات حساس از من حمایت می‌کردی یا وقتی دستاوردهایم را جشن می‌گرفتی. این که اولین گلم در جام جهانی را به تو تقدیم کردم باعث افتخارم بود. خوشبختانه می‌توانم بگویم که چقدر مرجع من در زندگی بودی. میراث او هرگز فراموش نخواهد شد. پله فراتر از زمان است. دوستت دارم سلطان.»

ساموئل اتوئو با انتشار چند تصویر از خودش در کنار پله نوشت:« امروز با بهترین بازیکن تاریخ خداحافظی خواهیم کرد. در آرامش ابدی باشی، پله. میلیون‌ها نفر دلتنگ تو خواهند شد. اسطوره.»

گابریل باتیسوتا، ستاره سابق تیم ملی آرژانتین، با انتشار عکسی از پله در حال بوسه زدن به جام قهرمانی جهان نوشت:« برای همه چیزهایی که به دنیای فوتبال بخشیدی از تو ممنونم. روحت در آرام اسطوره.»

آرزوی سلامتی بازیکنان برزیل برای پله در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر. سلطان فوتبال برزیل ششمین قهرمانی سلسائو در جام جهانی را ندید.

1786124

باشگاه میلان در صفحه رسمی توییترش نوشت:« ما از شنیدن خبر درگذشت پله، اسطوره فوتبال، عمیقا متاثر شدیم. صمیمانه‌ترین تسلیت‌ها را به دوستان و خانواده او ابراز می‌کنیم. روحت در آرامش سلطان.»

گرت بیل، ستاره سابق رئال مادرید، هم با انتشار عکسی از پله در جام جهانی ۱۹۵۸ نوشت:« غول این بازی و دلیل عشق بسیاری از ما به فوتبال. روحت در آرامش اسطوره.»

ارلینگ هالند، ستاره منچسترسیتی، در صفحه توییترش نوشت:« همه کارهایی که می‌بینید بازیکنی انجام می‌داد، اول از همه پله انجام داده بود. روحت در آرامش.»

در سال‌های اوج پله، توپ طلا به بازیکنان آمریکای جنوبی داده نمی‌شد اما فیفا در سال ۲۰۱۳ یک توپ طلای افتخاری به او داد.

1786121

رودریگو گوئس، ستاره برزیلی رئال مادرید، با انتشار عکسی در کنار پله نوشت:« عجب غمی! ۲۹ دسامبر از امروز تا همیشه تاریخی ناراحت کننده خواهد بود. ما در سانتوس بزرگ شدیم در حالی که می‌شنیدیم مردم هر روز درباره تو حرف می‌زنند، این که چقدر در فوتبال و به عنوان یک انسان خوب بودی. از خدا به خاطر این که به من فرصت داد تا تو را از نزدیک ببینم ممنونم…

این یکی از خاص‌ترین روزهای زندگی من بود. ممنونم سلطان. برای توصیه و تشویق‌هایی که برای من داشتی. به من گفتی پسر همیشه خودت باش و از هیچ چیز نترس و این همیشه در ذهنم خواهد ماند…

از تو برای تمام کارهایی که برای این کشور کردی ممنونم. در آرامش باشی سلطان! تو همیشه بزرگترین بازیکن تاریخ خواهی بود!»

پله در مراسم افتتاحیه جام جهانی ۲۰۰۶، جام قهرمانی را مقابل تماشاگران بالای سر برد.

1786117

رونالدو نازاریو، ستاره سابق برزیل، که ارتباط نزدیکی با پله داشت در توییترش نوشت:« خاص، بزرگ، تکنیکی، خلاق، بی‌نقص، بدون همتا، پله آمد و ماندگار شد. هرگز از اوج دور نشد و امروز ما را ترک کرد. سلطان فوتبال – همین یک نفر. بزرگترین بازیکن تاریخ.

تمام دنیا عزادار است. ناراحتی که با غرور همیشگی ماندگار شدن در تاریخ ترکیب شده است.

افتخار بزرگی بود که پس از تو به تیم ملی آمدم، دوست من. استعداد تو کلاس درسی برای هر بازیکنی است که در فوتبال پیش می‌رود. میراث برای نسل‌ها باقی خواهد ماند. و این یعنی تو زنده خواهی بود، امروز و همیشه. ما حضور تو را جشن خواهیم گرفت. از تو ممنونیم پله، در آرامش باشی.»

لیونل مسی، ستاره تیم ملی آرژانتین، با انتشار تصویری از خودش در کنار پله نوشت:« روحت در آرامش، پله.»

1786110

پله در آغوش رونالدو بعد از قهرمانی برزیل در جام جهانی ۲۰۰۲٫

1786116

ایکر کاسیاس، ستاره سابق رئال مادرید، هم با انتشار پیامی نوشت:« امروز روزی بسیار ناراحت کننده برای فوتبال است. یکی از بزرگان این ورزش ما را ترک کرد. او بازیکنی مورد تحسین و محبوب بود. روحت در آرامش، پله.»

سرخیو راموس، مدافع پاری سن ژرمن، هم با انتشار تصویری از خودش در کنار پله نوشت:« صحبت درباره یک اسطوره یا یک شخصیت تاریخی کافی نیست. ما سلطان را از دست دادیم. فوتبال تا همیشه تو را به یاد خواهد داشت. در آرامش باشی، پله.»

اشک‌های پله در دومین ازدواجش در سال ۱۹۹۴٫

1786115

باشگاه پاری سن ژرمن هم با انتشار تصویری از پله در کنار برج ایفل نوشت:« سلطان فوتبال، تا همیشه. پاری سن ژرمن مراتب همدردی‌اش را با دوستان و خانواده پله و تمامی مردم برزیل در این روزهای ناراحت کننده ابراز می‌کند. از تو برای همه چیز ممنونیم.»

پله و سیلور استالونه در پشت صحنه فیلم معروف «فرار به سوی پیروزی».

1786114

کیلیان امباپه، ستاره فوتبال فرانسه، که یکی از بازیکنان مورد علاقه پله بود نیز با انتشار عکسی از خودش در کنار او نوشت:« سلطان فوتبال ما را ترک کرد اما میراث او هرگز فراموش نخواهد شد. روحت در آرامش سلطان…»

پله و مارادونا رابطه پر فراز و نشیبی داشتند اما دشمنی آنها از زمانی آغاز شد که ستاره برزیلی پیش از جام جهانی ۱۹۸۲ در یادداشتی در نشریه آرژانتینی کلارین، توانایی‌های مارادونا را زیر سوال برد.

1786113

ریو فردیناند، کاپیتان سابق منچستریونایتد، با انتشار تصاویری از خودش در کنار پله و دیه‌گو مارادونا نوشت:« اسطوره‌ای که در بین تمام اسطوره‌ها از همه سرتر بود… او همیشه برای همه وقت داشت! من افتخار بازی برای او (در بازی دوستانه) و مصاحبه با او را داشتیم که ارزش هر دو به یک اندازه بود. این بازیکن، این مرد، این نماد.»

1786098

پله سال‌های پایانی فوتبالش را در آمریکا و باشگاه نیویورک کاسموس سپری کرد.

1786112

باشگاه چلسی در واکنش به درگذشت پله در توییترش نوشت:« وداع با سلطان. استاد این بازی زیبا. روحت در آرامش، پله.»

هری مگوایر، مدافع تیم ملی انگلیس، در توییترش نوشت:« روحت در آرامش، پله. یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ. تو الگوی بزرگی در درون و بیرون زمین بودی. فاتح سه جام جهانی، باورنکردنی.»

پله و بابی مور، کاپیتان افسانه‌ای انگلیس، در پایان دیدار برزیل-انگلیس در جام جهانی ۱۹۷۰٫

1786111

باشگاه منچستریونایتد با انتشار توییتی اظهار داشت:« روحت در آرامش، پله. از تو برای لذتی که به هواداران فوتبال در سراسر دنیا بخشیدی سپاسگزاریم.»

باشگاه رئال مادرید با انتشار بیانیه‌ای در سایت رسمی‌اش در گذشت این بازیکن را به جامعه فوتبال و خانواده او تسلیت گفت.

صفحه رسمی تیم ملی انگلیس در توییتر نوشت:« یکی از بزرگترین بازیکنانی که ارزش بسیاری به این بازی زیبا بخشید. بدرود، پله. تو هرگز فراموش نخواهی شد.»

پله و همسر اولش رزمری دوس ریس در روز عروسی‌شان در سال ۱۹۶۶٫

1786109

پله در کنار دوندینیو، پدرش، و سلسته، مادرش. او گفته بود که ناراحتی پدرش از قهرمان نشدن برزیل در جام جهانی ۱۹۵۰ باعث شد تا تصمیم بگیرد حتما در این رقابت‌ها به قهرمانی برسد.

1786108

صفحه رسمی باشگاه آرسنال هم با انتشار پیامی در پی درگذشت پله نوشت:« ما از شنیدن خبر درگذشت پله بسیار ناراحت شدیم. به عنوان یک باشگاه افتخار میزبانی از پله در سال ۱۹۸۱ در هایبوری را داشتیم. خاطره‌ای که همیشه قدردانش هستیم. در کنار تمامی جامعه فوتبال با عزیزان پله همدردی می‌کنیم.»

صفحه رسمی توییتر لیگ برتر انگلیس با انتشار توییتی برای درگذشت پله نوشت:« ما عمیقا از شنیدن خبر درگذشت پله متاثر شدیم. او فوتبالیستی بسیار با استعداد بود که ورزش ما را دچار تغییر کرد و الهام بخش میلیون‌ها نفر در طول دوران درخشان فوتبالش بود. صمیمانه به خانواده و دوستان پله تسلیت می‌گوییم.»

پله در ۱۹ نوامبر ۱۹۶۹ در دیدار برابر واسکودوگاما هزارمین گل دوران فوتبالش را به ثمر رساند.

1786091

صفحه رسمی توییتر باشگاه بارسلونا هم با پیامی درگذشت این اسطوره دنیای فوتبال را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:« بارسا مراتب ناراحتی‌اش را از درگذشت پله ابراز می‌دارد. او یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال بود. او باعث شد که فوتبال بزرگتر از هر زمان دیگری شود. امیدواریم که روحش در آرامش باشد.»

1786096

مسوت اوزیل، ستاره سابق رئال مادرید، با انتشار عکسی از پله در کنار دیه‌گو مارادونا درگذشت این اسطوره برزیلی را تسلیت گفت.

او نوشت:« طلب آمرزش برای یکی از بزرگترین اسطوره‌های فوتبال. میراث تو تا همیشه زنده خواهد بود. من مطمئنم که “باشگاه بهشت” با مارادونا و پله در کنار هم تا همیشه شکست ناپذیر خواهد بود.»

1786095

صفحه رسمی باشگاه لیورپول با انتشار توییتی درگذشت پله را تسلیت گفت.

در این توییت آمده است:« یک اسطوره، یک نماد و بازیکن بزرگ فوتبال که تا همیشه در یادها خواهد ماند. روحت در آرامش، پله.»

پله در ۱۷ سالگی با برزیل برای اولین بار قهرمان جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد شد.

1786090

صفحه رسمی توییتر پله دقایقی قبل با انتشار تصویری از او خبر فوتش را تایید کرد.

در این متن آمده است:« الهام بخش بودن و عشق دو ویژگی اصلی سفر سلطان پله بودند، مردی که امروز در کمال آرامش از دنیا رفت. عشق، عشق و عشق، برای همیشه.»

1786092
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81358

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.