• امروز : پنجشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
کل اخبار 24585
0

فیتزروی، کوه آرزوها

  • کد خبر : 83629
  • 18 بهمن 1401 - 20:44
فیتزروی، کوه آرزوها
بام: منطقه پاتاگونیا و قلل خاص و سر به فلک کشیده آن در هر لیستی از زیباترین مناطق کوهستانی جهان قرار دارند. یکی از مشهورترین قلل این منطقه به نام فیتزروی است که همواره مورد توجه کوهنوردان قرار گرفته و هست. در این مطلب به شرحی کوتاه پیرامون پاتاگونیا، قله فیتزروی و صعودهای آن خواهیم پرداخت.

پاتاگونیا کجاست؟

پاتاگونیا منطقه ای جغرافیایی است که در انتهای امریکای جنوبی قرار گرفته و توسط کشورهای آرژانتین و شیلی اداره می شود.

این منطقه شامل بخش جنوبی رشته کوه های آند با دریاچه ها، آبدره ها، جنگل های بارانی معتدل و یخچال های طبیعی در غرب و بیابان ها، دشت ها و استپ ها در شرق است. پاتاگونیا از غرب به اقیانوس آرام، از شرق به اقیانوس اطلس و بسیاری از آب‌هایی که آنها را به هم متصل می‌کنند، محدود می‌شود، که از جمله آنها می شود به تنگه ماژلان، کانال بیگل و گذرگاه دریک از جنوب اشاره کرد. این منطقه وسیع حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر وسعت دارد.

بیشتر قسمت های پاتاگونیا یعنی نواحی شرقی رشته کوه های آند، دشت های استپی با پوشش گیاهی کمیابی هستند. آند پاتاگونیا اساساً در امتداد مرز بین شیلی و آرژانتین قرار دارد و به عنوان یک آبگیر و مانع آب و هوایی عمل می کند که باعث آب و هوای خشک دشت های شرقی پاتاگونیا می شود.

بیشتر رودخانه‌های پاتاگونیا از یخچال‌های طبیعی آند پاتاگونیا و میدان‌های یخی پاتاگونیا تغذیه می‌شوند.

پاتاگونیا به طور کلی به خاطر بادهای قوی و شدیدش معروف است. این بادهای قوی، عمدتا از جهت شمال غربی از اقیانوس آرام می آیند. بنابراین رطوبت هوا در سمت غربی آند پاتاگونیا رسوب می کند و باعث ایجاد طوفان های برفی شدید در تمام طول سال می شود. در مقابل، هوایی که به سمت شرق آند پاتاگونیا می رسد، رطوبت کمی دارد و باعث ایجاد آب و هوای نیمه خشک در دشت های پاتاگونیای شرقی می شود. به نوبه خود، هوا بر فراز دشت های داغ پاتاگونیا شرقی باعث می شود که باد شدیدی در طول روز از کوه های آند بوزد.

کوه های پاتاگونیا

ارتفاعات آند پاتاگونیا به اندازه شمال شیلی و بولیوی بلند نیستند. بلندترین قله های این منطقه بر اساس تقسیمات کشوری شامل فیتز روی (۳۴۰۵ متر) در آرژانتین و سن والنتین (۴۰۵۸ متر) در شیلی است.

ده قله مرتفع آند پاتاگونیا عبارتند از:

سن والنتین۴۰۵۸ متر
مونت سن لورنزو۳۷۰۶ متر
لاوتارو۳۵۸۵ متر
ماریانا مورنو۳۴۸۵ متر
سرو آرنالس۳۴۳۷ متر
فیتزروی۳۴۰۵ متر
ملیزو سور۳۳۴۰ متر
سرو برتراند۳۲۹۳ متر
تورکیلا۳۱۶۳ متر
پیک ۳۱۶۰۳۱۶۰ متر

کوه افسانه ای فیتزروی

با وجود سایر قلل در این منطقه یک رشته کوه عجیب و فوق العاده چشم اندازی دیگر و دنیای کوهنوردی خاص به خود را دارد. شاید بتوان گفت که فیتزروی کوه ترین کوه دنیاست. ارتفاع، منشا، شکل خاص این کوه را از دیگر کوههای جهان متمایز می کند.

کوه فیتزروی تنها ۳۴۰۵ متر ارتفاع دارد اما به عنوان یکی از سختترین قلل دنیا برای صعود شناخته می شود. این کوه در پارک ملی لوس گلاسیرز قرار دارد و یکی از نشانه های مرز شیلی است.

شاید شما صدها قله بلندتر از فیتزروی را بشناسید اما ملاک سخت بودن صعود به یک قله فقط ارتفاع نیست. دیواره ای عظیم این کوه گرانیتی در معرض باد و رطوبت اقیانوس آرام قرار دارد و همین موضوع باعث می شود حتی در هوای خوب هم مانند یک بستنی به نظر برسد.

ساکنان باستان به این کوه «چالتن» می گفتند، نامی که در زبان «آهونیکنک» به معنای «کوه دود» است. این به ابرهایی اشاره دارد که تقریباً دائماً روی قله آن قرار می گیرند، که باعث شد ساکنان قدیمی منطقه فکر کنند که این یک آتشفشان است.

نام این کوه در ۲ مارس ۱۸۷۷ توسط فرانسیسکو پاسکازیو به افتخار رابرت فیتزروی که پنجاه سال پیش از آن دور منطقه سیاحت کرده بود نامگذاری گردید.

امروزه، از نظر جغرافیایی، فیتز روی قله اصلی رشته‌ای است که شکل کروسانتی به سمت شرق دارد و محور اصلی آن از شمال به جنوب می‌گذرد.

منطقه پاتاگونیا و قلل خاص و سر به فلک کشیده آن در هر لیستی از زیباترین مناطق کوهستانی جهان قرار دارند. یکی از مشهورترین قلل این منطقه به نام فیتزروی است که همواره مورد توجه کوهنوردان قرار گرفته و هست. در این مطلب به شرحی کوتاه پیرامون پاتاگونیا، قله فیتزروی و صعودهای آن خواهیم پرداخت.
جلوه ای از صعود در فیتزروی

صعودهای اولیه

در سال ۱۹۵۲، اکسپدیشن فرانسوی متشکل از لیونل تری و گیدو ماگنون، در میان سایر اعضا، که از سمت جنوب شرقی کوه بالا رفتند، اولین نفراتی بودند که به قله رسیدند. بدین ترتیب فصل جدیدی در تاریخ کوهنوردی آرژانتین و جهان شروع شد.

فیتز روی که دارای آب و هوای متغیر است فقط در یک دوره بسیار کوتاه در تابستان قابل صعود است. کسانی که برای رسیدن به قله تلاش می کنند باید واقعا سریع باشند و آب و هوای خوب را شکار کنند.

دومین صعود در سال ۱۹۶۵ انجام شد، زمانی که کارلوس کومسانا و خوزه لوئیس فونروژ (از آرژانتین) تلاش کردند و موفق به صعود به اصطلاح vía supercanaleta شدند، کاری که دو روز و نیم طول کشید. سومین صعود هم در سال ۱۹۶۸ انجام گرفت.

برای درک عظمت این کوه، کوهنوردان آماتور باید یک تور پیاده روی به Laguna de los Tres (مسیری زیبا که از El Chaltén شروع می شود و مستلزم پیاده روی ۴ ساعته) است، امتحان کنند. به این ترتیب آنها منظره ای باشکوه از کوه افسانه ای پاتاگونیا را خواهند دید.

مهمترین صعودها

  • ۱۹۵۲: اولین صعود توسط لیونل تری و گایدو ماگنونه از طریق جنوب شرقی (مسیر فرانسوی-آرژانتینی)
  • ۱۹۶۵: مسیر سوپرکانالتا با درجه سختی ۵.۱۰ و TD+ به ارتفاع ۱۶۰۰ متر در مدت دو و نیم روز توسط خوزه لوییس و کارلوس کومسانا
  • ۱۹۶۸: مسیر جنوب شرقی با نام مستعار مسیری کالیفرنیا توسط ایوان شیونارد(موسس شرکت پاتاگونیا و بلک دیاموند)، دیک دورورث، کریس جونز، تجادا فلورس و داگلاس تامپکینز (موسس شرکت نورث فیس)
  • ۱۹۷۲: یال جنوب شرقی(چهارمین صعود توسط ایان وید، دیو نیکول، مو آنتوئین، گای لی، لری دربی و ادی برچ
  • ۱۹۸۰: جینو کاساسا و والتر برتش
  • ۱۹۸۴: مسیر فرانکو آرژانتین توسط ماکوس کوچ، ادوارد برنر، آلبرتو بنینگر و پدرو فردریش
  • ۱۹۸۶: اولین صعود زمستانی در ژوئیه توسط آرژانتین ها به نام های ادواردو برنر، سباستین د لا کروز و گابریل رویز، طی سه روز از طریق Supercanaleta.
  • ۱۹۹۰: اولین صعود انفرادی زمستانی، در ژوئیه، توسط یاسوشی یامانوی.
  • ۲۰۰۲: دین پاتر، اولین فری سولو، از طریق Supercanaleta
  • ۲۰۰۹: کالین هیلی، انفرادی از طریق Supercanaleta
  • ۲۰۰۹: متیو مک کارون، انفرادی از طریق The Californian Route
  • ۲۰۱۴: بین ۱۲ و ۱۶ فوریه، تامی کالدول و الکس هانولد اولین صعود از “تراورس فیتزروی” را که بسیار مورد بحث قرار گرفته بود، انجام دادند و از خط الراس نمادین فیتز روی و قله های اقماری آن صعود کردند. این مسیر ۵ کیلومتر طول دارد و تقریباً ۴۰۰۰ متر ارتفاع عمودی دارد و مسیرها تا ۵.۱۱ روز دشواری دارند.
  • ۲۰۱۹: جیم رینولدز، فری سولو
  • ۲۰۲۱: شان ویلانووا اودریسکول دومین صعود و اولین صعود انفرادی “فیتز تراورس” را انجام داد و مسیر را به صورت معکوس به پایان رساند.او در سال ۲۰۲۲ جایزه کلنگ طلایی را دریافت کرد.
  • ۲۰۲۲: کالین هیلی، اولین صعود انفرادی زمستانی مسیر Supercanaleta در فیتز روی.
منطقه پاتاگونیا و قلل خاص و سر به فلک کشیده آن در هر لیستی از زیباترین مناطق کوهستانی جهان قرار دارند. یکی از مشهورترین قلل این منطقه به نام فیتزروی است که همواره مورد توجه کوهنوردان قرار گرفته و هست. در این مطلب به شرحی کوتاه پیرامون پاتاگونیا، قله فیتزروی و صعودهای آن خواهیم پرداخت.
فیتز تراورس

مسیرهای صعود

هر یک از جناح های متعدد فیتز روی به گونه ای خاص است. جبهه شرقی آن یک دیوار ه بزرگ است، در حالی که جبهه شمالی و غربی آن فرصت های عالی برای کوهنوردی آزاد آلپی ارائه می دهد و سمت جنوب شرقی آن، به دلیل کوتاه ترین مسیر، محبوب ترین جهت کوه به شمار می رود. بهترین صخره‌ای که فیتز روی ارائه می‌دهد، در قسمت شرقی و شمالی آن، به‌ویژه در ستون شمالی آن قرار دارد.

حدود ۹۰ درصد از صعودهای این قله توسط یکی از دو مسیر “عادی” آن، فرانسه-آرژانتین و کالیفرنیا انجام شده است. اخیراً علاقه‌مندی به خطوط مبهم‌تر، طولانی‌تر و دشوارتر که بسیاری از آنها هنوز تکرار نشده‌اند، افزایش یافته است.

از آن جهت به فیتزروی لقب کوه آرزوها را دادیم که می تواند آرزوی هر کوهنوردی باشد. پس شاید لازم است کوله پشتی تان را ببندید و راه بیافتید…

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83629

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.