• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
4

كوههاي ايران

  • کد خبر : 44287
  • 18 خرداد 1400 - 20:55
كوههاي ايران
بام نیوز: رشته کوههای جنوبی ایران از استان سیستان و بلوچستان امتداد یافته و به کوههای سلیمان در پاکستان می‌پیوندد. این رشته کوه شامل کوههای سپیدار، میمه، کوههای بشاگرد و کوه بم پشت می‌باشد .

كوههاي ايران را مي توان به چهار دسته تقسيم كرد:

كوههاي شمالي:

از ادامه كوههاي هندوكش در افغانستان شروع شده شامل كوههاي آذربايجان، كوههاي طالش و گيلان، ارتفاعات البرز و كوههاي پراكنده خراسان است. كه بلندترين نقطه اين رشته،علم كوه مي باشد.

کوههاي غربي:

يا به اصطلاح زاگرس، از كردستان شروع شده تا خوزستان و فارس و كوههاي سواحل جنوبي ادامه مي يابند. به مراتب از البرز منبسط تر چينه هاي آن ساده تر است. بلندترين قله آنقاش مستان به ارتفاع ۴۵۵۰ متر مي باشد.

كوههاي جنوبي:

از خوزستان تا سيستان و بلوچستان امتداد يافته و به كوههاي پاكستان مي پيوندند كه شامل كوههاي سپيدار، ميمند، بشاگرد و بهم پشت مي باشند.

كوههاي مركزي و شرقي:

شامل كوههاي كركس، شيركوه، كوهينان مي باشند كه بلندترين قله اين كوهها هزار با ارتفاع ۴۴۶۵ متر مي باشد.

خصوصیات کوه

ایران کشوری کوهستانی است که حدود نیمی‌از مساحت آن را کوهها و ارتفاعات پوشانده است.

کوههای ایران از چهار رشته کوه اصلی تشکیل یافته که عبارتند از:

رشته کوههای غربی

رشته کوههای جنوبی

رشته کوههای مرکزی و شرقی

رشته کوههای شمالی

رشته کوههای شمالی ایران از کوههای آرارات در ترکیه شروع شده و به ترتیب به کوههای علمدار، سهند، سبلان، طالش و قافلانکوه در آذربایجان و رشته کوههای البرز در شمال استان تهران و قسمت جنوبی استان‌های گیلان و مازندران متصل است و تا کوههای آلاداغ، بینالود، هزار مسجد و قره داغ در خراسان ادامه یافته و در افغانستان به کوههای هندوکش می‌پیوندد. بلند ترین قله ایران در این رشته کوهها قله دماوند با ارتفاع ۵۶۷۱ متر ( ۵۶۰۹ متر در آخرین برآورد ) می‌باشد .

رشته کوههای غربی ایران نیز از آرارات شروع شده و از شمال غرب به سوی جنوب شرق امتداد می‌یابند این رشته کوه، کوههای ساری راش، چهل چشمه، پنجه علی، الوند، کوههای بختیاری، پیشکوه، پشتکوه، اشترانکوه و زرد کوه را در بر می‌گیرد که رشته کوههای زاگرس نیز جزو همین کوههاست، بلند ترین قله این رشته کوهها قله دنا با ارتفاع ۴۲۷۶ متر است.

رشته کوههای جنوبی ایران از استان سیستان و بلوچستان امتداد یافته و به کوههای سلیمان در پاکستان می‌پیوندد. این رشته کوه شامل کوههای سپیدار، میمه، کوههای بشاگرد و کوه بم پشت می‌باشد .

کوههای مرکزی و شرقی ایران شامل کوههای کرکس، شیرکوه، کوهنیان، جبال بارز هزار بزمان و تفتان است بلند ترین نقطه این رشته کوه در مرکز و جنوب ایران به هزار متر می‌رسد.

اشخاص عادی و کوهنوردان باید اطلاعاتی هر چند نسبی راجع به کوهها، آب و هوای این مناطق، نحوه کوه پیمایی و تردد در کوهستان، تهیه آب و غذا، نحوه پوشاندن و گرم نگاه داشتن بدن و خیلی مسائل و موارد دیگر در رابطه با چگونگی زیست در این مناطق بدانند که اگر احتمالاً به هر دلیلی مجبور به اقامت در مناطق کوهستانی شدند بتوانند به راحتی با مشکلات زندگی در این مناطق کنار بیایند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=44287

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.