بهگزارش بام نیوز، در زمان حکومت رضاشاه و در سال ۱۳۱۲ شرکت دانمارکی کمپساکس قرارداد احداث راهآهن شمال ـ جنوب ایران را امضاء کرد.
این شرکت در این قرارداد تعهد داد تا احداث ۹۰۰ کیلومتر خط راهآهن را در مدت شش سال به پایان برساند و برای ساخت هر متر راهآهن، معادل پنج دلار طلا (حدود ۱٬۵ گرم طلای خالص) دریافت کند.
پس از آن بهترین مهندسان اروپا به ایران آمده و پس از تهیه عکس هوایی از کوههای البرز متوجه شدند که راهآهن باید از روستای عباسآباد (که بعدها به ورسک تغییر نام داد) عبور میکرد و قطار پس از عبور از روستای ورسک باید با طی مسافت ده کیلومتر و نیز ۶۰۰ متر صعود، از کوهستان عبور و به سمت تونل گدوک حرکت میکرد که حرکت در چنین شیب تندی برای قطار ناممکن بود.
پس آنان تصمیم گرفتند مسیر را به شکل سه پله بر روی دامنه کوه اجرا کنند که به سه خط طلا معروف شد.
مازندران/سواد کوه/ پل سه خط طلا
بام نیوز: در زمان حکومت رضاشاه و در سال ۱۳۱۲ شرکت دانمارکی کمپساکس قرارداد احداث راهآهن شمال ـ جنوب ایران را امضاء کرد.
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=74055
- ارسال توسط : سردبیر
- منبع : طبیعت ایران و جهان