• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24581
3

محیط اطراف بر الگوی گام برداشتن افراد تاثیر دارد

  • کد خبر : 53182
  • 19 شهریور 1400 - 21:41
محیط اطراف بر الگوی گام برداشتن افراد تاثیر دارد
بام نیوز: محققان دریافتند، اگر فردی از محیط اطراف خود ناراحت باشد، الگوهای گام‌برداشتن او آهسته‌تر و متغیر می‌شود.

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، دانشمندان دانشگاه بریستول انگلستان دریافتند، افرادی که در محیط های شهری احساس آرامش بیشتری می‌کنند همانند فردی که در طبیعت احساس آرامش دارد، الگوهای گام‌برداشتن منظم‌تری خواهد داشت.

نتایج بررسی نشان داد، عامل اصلی این است که افراد به جای اینکه کیفیت منحصربه‌فرد محیط‌های طبیعی را در نظر بگیرند، احساس راحتی و میزان مفیدبودن آن برای رفاه را مورد توجه قرار می‌دهند، به این معنی که یک محیط شهری با طراحی خوب می‌تواند به همان اندازه محیط طبیعی بر تمرکز و توجه مفید باشد.

داریا برتان، محقق ارشد دانشکده علوم روان‌شناسی بریستول می‌گوید: اندازه‌گیری تغییرات الگوهای راه‌ رفتن افراد در محیط، این امکان را به ما می‌دهد تا احساس راحتی لحظه‌به‌لحظه آنان را درک کنیم که گامی مهم در جهت تعیین عینی تاثیر طرح‌های معماری خاص بر سلامت افراد است.

دانشمندان پیش از این نشان داده بودند که گذراندن زمان در فضاهای سبز مانند پارک‌ها به بهبود توجه، تمرکز و رفاه کمک می‌کند و می‌تواند با بهبود الگوهای گام‌ برداشتن اندازه‌گیری و هنگام راه‌ رفتن در محیط‌های مختلف نشان داده شود.

داریا افزود: الگوهای گام‌ برداشتن با کاهش توانایی‌های شناختی در سنین بالاتر نسبت به زمان اوج سلامتی و جوانی کندتر و متغیرتر می‌شود، همین اتفاق زمان رفتن به سمت تصاویری از صحنه‌های شهری و طبیعتی که افراد با آن احساس راحتی نمی‌کردند، در مقایسه با زمان توجه به صحنه‌های دوست‌داشتنی و راحت نیز رخ داد و الگوهای گام‌برداشتن آنان کندتر و متنوع‌تر شد.

نتایج نشان داد که محیط‌هایی که با آن احساس راحتی و امنیت داریم، نه تنها تقاضای پردازش کمتری را برای مغز ایجاد می‌کند بلکه می‌تواند به‌عنوان ابزار قدرتمند جدید برای اطلاع از تاثیرات شناختی معماری و طراحی شهری مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر، محققان به دنبال درک این موضوع هستند که کدام عوامل روان‌شناختی در ناراحتی حسی نقش دارند.

یافته‌های این بررسی در نشریه PLOS ONE ارائه شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=53182

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.