• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

مراغه، کانون رصد بارش شهابی برای طبیعت‌گردان

  • کد خبر : 78212
  • 28 مرداد 1401 - 13:32
مراغه، کانون رصد بارش شهابی برای طبیعت‌گردان
بام: مراغه با توجه به موقعیت ممتازش در دامنه جنوبی سهند و اهمیتی که در حوزه نجوم دارد، می‌تواند به کانون رصد بارش شهابی «برساوشی» در سطح کشور به ویژه برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و تورهای سافاری تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری بام، این بارش هرساله بین ۲۳ تیر تا ۱۰ شهریورماه رخ می‌دهد و سفر به این شهرستان در این بازه زمانی با توجه به قرار گرفتن در موعد برداشت میوه‌های درختی و همینطور آب و هوای ییلاقی آن، برای گردشگران بسیار دلچسب خواهد بود.

این شهرستانی در جوار سهند، عروس کوه‌های ایران قرار دارد و شب‌مانی تورهای کوهنوردی یا سافاری در دامنه‌های جنوبی این کوه می‌تواند فرصتی برای رصد بارش شهابی به دور از هر نور مصنوعی باشد.

شهرت رصدخانه مراغه فرصتی برای جذب گردشگران

رئیس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه نیز معتقد است که شهرت رصدخانه و جایگاه مراغه در حوزه نجوم باعث خواهد شد تا علاقه‌مندان بسیاری برای رصد بارش شهابی در مراغه داوطلب شوند.

ناصر صادق‌نژاد با تاکید بر اینکه تمیز بودن هوا و تاریکی مطلق زمینه را برای رصد این بارش‌ها فراهم می‌کند، اضافه کرد: چنین شرایطی را می‌توان به راحتی در دامنه‌های جنوبی سهند شناسایی و از علاقه‌مندان به طبیعت میزبانی کرد.

توسعه گردشگری و معرفی مراغه در سطح ملی 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز می‌گوید: امشب و برای نخستین‌بار با ابتکار کانون اتومبیلرانی آذربایجان‌شرقی، یک تور سافاری برای رصد این بارش در دامنه سهند اطراق می‌کند و بار دیگر فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان فراهم می‌شود.

«یعقوب طالبی» با تاکید بر اینکه از سالهای بعدی برای رصد گسترده این پدیده با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان باید برنامه‌ریزی شود، اظهار داشت: تورهای سافاری کانون اتومبیلرانی آذربایجان‌شرقی طی بیشتر موارد در شمال استان برگزار می‌شود اما در زمان بارش شهابی «برساوشی» می‌توان آنها را به دامنه جنوبی سهند دعوت کرد.

به گفته وی ثبت‌نام‌کنندگان در این تور سافاری امروز، پنج‌شنبه از تبریز به مقصد مراغه حرکت کرده و پس از بازدید از رصدخانه، سایت فسیلی و موزه فسیل از مسیر روستای «کرده ده» به سمت سهند حرکت می کنند تا در سرشاخه‌های رودخانه صافی اطراق، بارش شهابی را در تاریکی شب رصد کنند.

وی با بیان اینکه این تور سافاری فردا مراغه را به مقصد تبریز ترک خواهد کرد، بیان کرد: عده‌ای هم از مراغه در این تور حضور دارند و میزبانی از تورهای سافاری و کوهنوردان در این بازه زمانی می‌تواند در توسعه ورزش نیز موثر باشد.

بارش شهابی چیست؟

بارش شهابی برساوشی از توده ذرات به‌جامانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل پدید می‌آید و از زیباترین پدیده‌های علم نجوم است که طرفداران زیادی بین گردشگران دارد.

این بارش آخرین‌بار در سال ۱۹۹۲ از نزدیکی زمین عبور کرد و زمانی به اوج می‌رسد که زمین از متراکم‌ترین و غبارآلودترین منطقه دنباله‌دار عبور ‌کند و ستاره دنباله‌دار «سویفت تاتل» منشا شکل‌گیری این پدیده به شمار می‌رود.

کانون بارش در بارش‌های برساووشی، صور فلکی برساوش است و شهاب‌ها در آسمان دور این مدار مشترک می‌چرخند و در نهایت به این کانون می‌رسند؛ به همین دلیل از این بارش‌ها با نام بارش شهابی برساووشی یاد می‌شود.

بهترین زمان برای جست‌وجوی شهاب‌ها بین نیمه‌شب تا سحر است که ماه در زیر افق قرار دارد؛ برای دیدن آن باید یک منطقه دید دور از هر نور مصنوعی پیدا کنید و به چشمان خود زمان کافی ۲۰ دقیقه یا بیشتر بدهید تا خود را با تاریکی وفق دهد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=78212

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.