• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
1

مربیان مسئله و آسیب‌های والیبال زنان را مطرح کردند

  • کد خبر : 22838
  • 15 بهمن 1399 - 0:26
مربیان مسئله و آسیب‌های والیبال زنان را مطرح کردند
بام نیوز: نخستین جلسه تخصصی مسئله‌شناسی و بررسی راهکارهای توسعه والیبال بانوان با حضور نخبگان و فرهیختگان این رشته برگزار شد.

به گزارشخبرنگاربام نیوز، نشست تخصصی مسئله‌شناسی و بررسی راهکارهای توسعه والیبال زنان امروز (سه‌شنبه) با حضور طاهره طاهریان نایب رئیس اول کمیته ملی المپیک آغاز شد.

این نشست تخصصی، در آکادمی ملی والیبال بانوان ایران (کمپ چمران) واقع در ضلع شمالی دریاچه مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد.

روسای انجمن‌های والیبال بانوان وزارت بهداشت، فدراسیون دانش‌آموزی، فدراسیون کارگری، دانشگاه آزاد، دانشجویان وزارت علوم، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علمی کاربردی، از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی بودند.

محور جلسه امروز درباره کسب سکوی آسیا بود و نفرات حاضر مسائل را بیان کردند.

درآمد ۴۵ هزار تومانی مربیان والیبال!

میترا شعبانیان سرمربی تیم ملی والیبال بانوان در مسابقات انتخابی المپیک توکیو گفت: مسئله مهم، حمایت از مربیانی است که سال‌ها در تیم ملی و باشگاهی فعالیت دارند. درآمد مربیان به ویژه در بخش ملی قابل توجه نیست و روزانه ۴۵ هزار تومان است. مربیان حتی بیمه ندارند، خواهش می‌کنم با توجه به مدیریت و درایت این مسئله را حل کنید.

شعبانیان افزود: مربیگری شغلی فرسودگی است و استرس و اضطراب دارد. مشکل عمده دیگر در بخش کادر فنی و بازیکنان است. در بخش سرپرستی مشکل داریم و همیشه سرپرست‌ها را در تیم ملی آماده می‌شوند.ضعف سرپرستی مشکل اصلی است. درخواست کرده‌ایم کلاس‌ها با حضور خوش خبر بگذارید. مشکل بعدی بدنساز است، بازیکنان در اوج آمادگی کم می‌آورند. مشاور تغذیه و فیزیوتراپ مشکلات دیگرمان است.

سرمربی تیم ملی والیبال بانوان در مسابقات انتخابی المپیک تصریح کرد: مربیان هم باید به روز شوند. اکثر مربیان حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کنند چرا که مسابقات برون مرزی و یا اردوهای برون مرزی نداریم. درباره استعدادیابی نیز مشکل عمده این است فوق العاده استعداد داریم که در ۱۴ سالگی به طور شانسی انتخاب می‌شوند. هیات و باشگاه‌ها بیشتر به فکر درآمدزایی هستند. استعدادهای زیادی داریم باید به خوبی استفاده شوند. مشکل دیگر صرف انرژی کادر فنی ملی برای آموزش بازیکن است. شش ماه اردو و هزینه می‌شود تا فدراسیون بازیکن را برای باشگاه بسازد در صورتی که باید باشگاه بازیکن رو به تیم ملی تحویل دهد.

بازیکن والیبال باید احساس خطر کند

منیژه منصور صادقی نیز با تاکید بر استعدادیابی تاکید کرد: شناسایی و استعدادیابی بازیکنان باید مانند بخش مردان و کاری که «ایوان بوگایف» روس کرد انجام شود. بوگایف در یک برهه زمانی تمام مسابقات لیگ را تماشا و بازیکنان را شناسایی کرد که امروز شاهد درخشش آنها هستیم. باید فضای رقابتی بین بازیکنان ایجاد و احساس خطر کنند در غیر این صورت شاهد حضور تعداد مشخصی بازیکن هستیم.

وی تاکید کرد: کادر فنی باید تخصصی شود، یک مربی نمی‌تواند تمام کارهای بدنسازی، تغذیه، مشاوره و… را انجام دهد. علاوه بر لیگ برتر باید در رده سنی نوجوانان، جوانان و امید هم مسابقات لیگ را راه اندازی کنیم و در تمام سال فعال باشیم.

به گزارش خبرنگاربام نیوز، لیلا موتابیان، نماینده آموزش و پرورش در این نشست اظهار داشت: کار آموزش و پرورش قهرمان پروری نیست بلکه شناسایی بازیکن است. در بخش مردان به سید عباسی و کمیته استعدادیابی فدراسیون لیست ارسال کردیم. قصد داریم در بخش دختران این کار را نیز انجام دهیم.

۱۰ پاسور در کل ایران نداریم

مریم هاشمی سرمربی تیم والیبال سایپا گفت: ارتباط با رسانه یکی از مهم‌ترین مسائل است. نه پخش مستقیم تلویزیونی و نه پخش رادیویی داریم. درباره استعدادیابی نیز متاسفانه تغییرات سریع نفرات در پست‌ها باعث می‌شود کسی به نخبه گری و حرفه‌ای گری نرسد. هرسال حضور مربیان مختلف در تیم‌های ملی باعث شده به اهداف بلند مدت نرسیم. حداقل باید زمان کوتاه مدت سه ساله به مربیان بدهیم و سپس نتایج و برنامه را مقایسه کنیم.

هاشمی ادامه داد: در بخش استعدادیابی نیز مدیریت دچار مشکل است. اطلاعی از سیستم استعدادیابی و خروجی آن نداریم. باید دید خروجی مربیان پایه چیست. تعداد کمی بازیکن داریم، شاید ۱۰ پاسور در کل ایران نداریم. با توجه به بازیکنان کسب مقام مشکل است. سیستم مدرن والیبال با قدیم متفاوت است. مربی که والیبال مدرن را بداند بسیار کم است. دانش به روز مربی آن باید ارتقا پیدا کند. باید همسان سازی جدی و با برنامه ریزی انجام دهیم.

سرمربی تیم والیبال سایپا تاکید کرد: سوال اسپانسرها برگزاری مسابقات نوجوان و جوانان است. اگر در رده‌های پایه برنامه ریزی کنیم آنها به تیم بزرگسالان تزریق می‌شوند و کمک بزرگی است. در بخش خودباوری و مسائل روانشناسی باید کار کنیم. یکی دیگر از مشکلات این است که مربیان با هم خوب نیستند و یکدیگر را قبول ندارند. تفرقه و چنددستگی بین مربیان وجود دارد و اگر تعامل ایجاد شود شاید بازیکنان نیز به هم نزدیک شوند.

فریبا سلیمانی با تاکید بر دل‌زدگی بازیکنان گفت: برخی بازیکنان به جرگه مربیگری پیوسته‌اند و الان دل‌زده هستند چرا که استفاده‌ای از آنها نمی‌شود. فرصت ندادن به جوانان یعنی سرمایه سوزی، باید از جوانان استفاده کرد.

وی درباره لیگ برتر نیز گفت: چندین سال است قرار است فدراسیون، باشگاه‌ها را مجاب کند در بخش زنان هم تیم داری کنند.

برنامه ریزی وزارت ورزش تصنعی است

شیوا آزاد فدا نماینده وزارت بهداشت نیز گفت: وزارت ورزش به دنبال برنامه ریزی استراتژیک از سوی فدراسیون‌ها است که متاسفانه بیشتر تصنعی است. آنچه کم است عشق و دوستی است. وقتی مربیان انسجام تیمی ندارند، پس چطور باید این انسجام را بین بازیکن ایجاد کنند؟ مشکل برنامه ریزی استراتژیک است. یک بار دیگر باید برنامه ریزی های استراتژیک را تغییر دهیم.

آزادفدا اضافه کرد: با تغییر مدیر، چرا باید برنامه تغییر کند؟ برنامه که با تغییر مدیر نباید تغییر کند. هرکسی حضور داشته باشد باید برنامه ادامه یابد. کعبی زاده طرح‌های خوبی را پیش برد اما با رفتن او طرح‌ها متوقف شد. باید یک قانون تصویب شود که با تغییرات نفرات برنامه‌ها ادامه پیدا کند. کانون مربیان تشکیل شود تا امکانات مربیان را تامین شود. باید نقشه راه را درست طراحی و سپس بر اساس آن برنامه ریزی کنیم. باید عشق را تزریق کنیم تا یکپارچگی به وجود آید. دیگر نباید یک فرد با نفرات خاص خودش کار کند باید از افراد مختلف استفاده شود. نکته مهم دیگر تناقض در پاسخگویی است.

آرزو داریم قبل از مرگ به سکوی آسیا برسیم

پدیده بلوری زاده نماینده کمیته ملی المپیک گفت: ما نسل تجربه کسب کنی نبودیم، از ما به عنوان نماینده کشور در مسابقات نتیجه می‌خواستند. از زمانی که دیدگاه کسبِ تجربه پرورانده شد مشکل پیش آمد. درباره کسب سکوی آسیا باید بگویم قبل از مرگ آرزو داریم به این هدف برسیم. کسب سکو آرزوی غیر دستیابی نیست و گاهی عدم خودباوری باعث شده است به هدف نرسیم. باید کف هرم را ببینیم که از موجودی موجود برای رسیدن به هدف استفاده کنیم.

بلوری زاده اظهار کرد: باید از بازیکنان انتظار داشته باشیم. با نیروی موجود می‌توانیم. نباید حتماً جوانگرایی کرد و چهار سال آینده نتیجه گرفت. در شرایط فعلی باید از نفراتمان استفاده کرد. زمانی بود می‌گفتن مغز انسان دیگر رشد نمی‌کند اما الان می‌گویند مغز انسان پلاستیک است. نسل الان خوب است و می‌توان به بازیکنان کمک کرد تا نتیجه کسب شود. مسئله دیگر تفکر حرفه‌ای گرایی است. بازیکنان باید رفتار حرفه‌ای را آموزش ببیند. روند موجود اشکال دارد و باید در نگاه آموزش تغییری اعمال کنیم.

نماینده کمیته ملی المپیک افزود: مشکل بزرگ دیگر نداشتن سَبک است. یکی از امتیازهای کشورهای آسیایی داشتن سبک است. متاسفانه بازیکنان ما هر دوره با یک سبک کار می‌کنند که بازیکن را دچار مشکل و سردرگمی می‌کنند. گاهی باید لیگ را سوزاند تا پرچم کشور را بالا ببریم. مشکل دیگر شیوه‌های تمرینی است. عدم توافق‌ها بین مربیان در والیبال مدرن و قدیمی باعث عقب ماندن والیبال زنان می‌شود. متاسفانه به جای کنار هم بودن، مقابل هم قرار می‌گیریم. مشکل دیگر محک مربی در تیم ملی است، باید ارزیابی از قبل صورت گیرد نه در تیم ملی.

استفاده از مدل مردان برای موفقیت زنان

بلوری زاده گفت: نباید مربیان مرتب و بدون آسیب شناسی تغییر پیدا کنند. اگر پروتکل‌های مشخص تمرینی ارائه و در اختیار مربیان قرار گیرد اتفاق خوبی است. برخی از مربیان آموزش طرح ریزی برنامه ندارند و نمی‌توانند یک برنامه تمرینی بنویسند. باید آموزش دهیم در این زمینه و از مربیان درخواست کنیم. مشکل دیگر تقلید مربی بدنساز است چرا که توانایی ارائه طرح برنامه ندارد. مربیان بدنساز به دنبال اثبات خود هستند! نکته دیگر اینکه باید در کنار استعدادیابی بتوانیم استعدادپروری کنیم. نباید هزینه را از بین برد. نکته دیگر برگزاری وبینار و سمینار است که توسط افراد آکادمی انجام می‌شود که کار میدانی انجام نداده‌اند.

فریبا محمدیان هم در این نشست گفت: بازی‌های اسلامی باعث پیشرفت ورزش بانوان شد. نیاز به رشد داریم. با توجه به اینکه ظرفیت وجود دارد درخواستمان این است در حوزه والیبال زنان رشد کنیم. اگر برنامه استراتژیک نداشته باشیم موفق نخواهیم شد. در حوزه بانوان مدل موفق مردان را استفاده می‌کنیم ولی برای دختران باید طرح‌ها بومی سازی کنیم. چند ورزشکار در اوج ناچار به جدایی شدند؟ به مدل‌های بومی نیز نیاز داریم. در کنار مسئولیت اختیار نیز بدهیم. در حوزه بانوان سعی داریم ساختاری طراحی و ساختارهای موجود را بازسازی کنیم. بدون برنامه استراتژیک موفق نخواهیم شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=22838

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.