• امروز : شنبه, ۱۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 9 March - 2024
کل اخبار 24609
1

مرد یخی از اوتزی تا مسنر

  • کد خبر : 54712
  • 29 شهریور 1400 - 16:06
مرد یخی از اوتزی تا مسنر
بام نیوز: عکس «پل هانی» از مسنر که به او لقب مرد یخی داده بودند، بالای سر مرد یخی اوتزی که پس از ۵۲۰۰ سال سر از یخهای آلپ درآورد، گواهی است بر لحظه‌ای که جسد به طور تصادفی در یخچال Similaun در ۱۹ سپتامبر ۱۹۹۱ یعنی ۳۰ سال پیش پیدا شد. بدین شکل افسانه مرد یخی اروپا Ötzi آغاز شد.

به گزارش بام نیوز، این کشف در ارتفاع ۳۲۱۰ متری توسط زوج آلمانی «اریکا و هلموت سیمون» صورت گرفت. دو روز بعد، با شنیدن این خبر «هانس کمرلندر» و «ریاینولد مسنر»، که در حال بازدید از مرزهای آلتو آدیگه بودند، با حضور در محل این کشف که تا آن لحظه ناشناخته بود، وارد لحظه‌ای تاریخی شدند.

گفته شده بود که پیکر متعلق به کوه‌نوردی مفقود شده یا سربازی از جنگ جهانی اول بوده است. همانطور که در تصویر پیداست، برای حفاری یخ و بیرون آوردن جسد، تلاش زیادی اما ناشیانه صورت گرفته بود (و قسمتی از یافته ها احتمالا به سرقت رفته یا گم شده است).

حتی بدن، که به لطف شرایط آب و هوایی خشک، در زمان مرگ به خوبی حفظ شده و سپس توسط یخ محافظت شده، در معرض آسیب جبران ناپذیری در مجاورت هوا و خورشید قرار داشته.

مسنر احساس کرد که این جسد مردی است که قرن‌ها پیش زندگی می‌کرده است. و او حتی زمان مناسبی را نیز یافته است: عصر مس. علاوه بر این، تشخیص داد که جسد در قلمرو ایتالیا قرار دارد، یعنی کمی بیش از ۹۰ متر از مرز با اتریش (در آن زمان تنشی چون جنگ میان دوکشور بر سرمالکیت جسد درگرفت!. بنابراین اوتزی، با اندازه ۱۵۳ سانتی متر و وزن ۱۳ کیلوگرم و بر اساس تاریخ رادیوکربن ۵۰۰۰ سال پیش، بین ۳۳۰۰ تا ۳۱۰۰ قبل از میلاد، بر اثر زخم ناشی از تیر کشته شده بود. درنهایت پیکر اوتزی ابتدا به بولزانو منتقل و سپس برای سنجش انتقال یافت.

درحال حاضر برخی اجرای پیکر در ۱۲ موزه در سراسر اروپا به نمایش نهاده شده.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=54712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.