• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24573
0

مرغ مهاجر ناتوان پس از تحویل به محیط زیست گیلان، تیمار و رهاسازی شد

  • کد خبر : 82539
  • 25 دی 1401 - 22:05
مرغ مهاجر ناتوان پس از تحویل به محیط زیست گیلان، تیمار و رهاسازی شد
بام: یک قطعه پلیکان خاکستری نابالغ ناتوان که توسط همیاران و دوستداران طبیعت به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تحویل داده شده بود تیمار و در پارک ملی خشکی دریایی بوجاق رهاسازی شد.

به گزارش بام، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت و محیط زیست گیلان ضمن اعلام این خبر بیان کرد: پلیکان خاکستری نابالغ در هنگام مهاجرت و به علت ضعف جسمانی توان پرواز خود را از دست داده بود، توسط همیاران و دوستداران طبیعت به اداره کل محیط زیست استان گیلان تحویل داده شده بود.

علی اصغر روشنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مردم طبیعت دوست استان خواست : بدلیل زمان مهاجرت پرندگان مهاجر ضمن پرهیز از شکار در صورت مشاهده پرندگان آسیب دیده با شماره شبانه روزی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ۳۳۸۲۴۶۲۶ با پیش شماره ۰۱۳ تماس بگیرند.

وی یادآور شد: چندی پیش نیز یک پلیکان سفید زخمی به وسیله طبیعت دوستان تیمار و به اداره حفاظت محیط زیست تحویل شده بود که مأموران یگان حفاظت محیط زیست این پرنده حمایت شده را در تالاب کیاکلایه لنگرود رها کردند.

پلیکان‌ها پرندگان مهاجری هستند که به صورت جمعی زندگی و مهاجرت می‌کنند و در گروه گونه‌های حمایت شده قرار دارند. این پرندگان در فصول سرد سال به تالاب‌ها و آبگیرهای گیلان مهاجرت می‌کنند و پهنه‌های آبی لنگرود یکی از پناهگاه‌های این گونه ارزشمند محسوب می‌شود.

شکار و صید، ویژگی‌ بر طبیعت گیلان است که برای آن ماده و قانون وضع شده و شکارچیان بدون مجوز، شکارچی غیرمجاز تلقی می‌شوند و مطابق قانون مجازات می شوند؛ امسال نیز همچنان شکار در استان ممنوع است اما خبر کشف اسلحه غیرمجاز بسیار است و در این بین خبر تیمار پرندگان مهاجر خوش احوالی است.

محیط زیست گیلان همیشه منبع بدخبرهایی چون آتش‌سوزی اراضی تالابی و جنگلی، مرگ ماهیان رودخانه‌ای و فک خزری نیست بلکه گاه به گاه مامن کنش های نیک زیست محیطی از جمله آزادی فلامینگوها، نجات و رهاسازی خرس و پلنگ نیز می‌شود که در این میانه به کنش زیبای الیاس – مرد روستایی – که بدون آموزش و از سر انسان دوستی یک بُهله قوی مهاجر آسیب دیده را در روستای کِویشا خمام استان گیلان نجات داد دل خوش شدیم زیرا نشان داد به رغم افول و نامهربانی فرزندان بشر در حفاظت از محیط زیست هنوز می توان به قلب‌های مهربان و نجات بخش، دل خوش ساخت و بجای سخنان زیبا، سراسر کردار شد.

گیلان یکی از کوچکترین استان های ایران است اما همین استان کوچک سومین خطه پرتراکم بعد از تهران و البرز است؛ ۳۴ درصد استان جلگه و مابقی کوهپایه یا کوهستان است، بخش اعظم جمعیت در جلگه سکونت دارند.

گیلان دارای پتانسیل های ملی و جهانی است؛ پرندگان یکی از مهمترین شاخص‌های حیات وحش در دنیاست تعداد ۵۳۳ گونه پرنده در ایران داریم ۶۰ درصد از پرندگان کشور در گیلان مشاهده می شود؛ همچنین، ۶۰ گونه پستاندار چون پلنگ، شوکا (گوزن مینیاتوری)، خرس قهوه ای و فک بخشی از تنوع زیستی استان است. ۲۰ ایستگاه تالابی و سه تالاب مهم بین المللی تالاب انزلی، پارک ملی بوجاق و امیرکلایه هم در این استان وجود دارد.

اهمیت پرندگان مهاجر در جهان به قدریست که دو روز از نامگذاری گاهشمار جهانی در ماه‌های می و اکتبر را به خود اختصاص داده است و اینک شکوه پرواز این مرغان، گیلان رابعنوان یکی از سه استان دارای بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر درایران مطرح کرده و ظرفیت عظیم پرنده‌نگری را برای آن رقم زده‌است.

تالاب های غنی از مواد غذایی استان سال گذشته میزبان نزدیک به ۳۰۰ هزار پرنده مهاجر بود و امسال نیز پیش بینی شده است اقلیم گیلان میزبان همین تعداد پرنده مهاجر باشد. همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی، مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند. شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل؛ انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب ها و آبگیرهای گیلان است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=82539

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.