• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
0

مشارکت مردم برای کاشت یک میلیارد درخت ضروری است

  • کد خبر : 83162
  • 03 بهمن 1401 - 23:31
مشارکت مردم برای کاشت یک میلیارد درخت ضروری است
بام: رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مشارکت مردمی و استفاده از امکانات فنی نوین را در اجراح موفق طرح کاشت یک میلیارد درخت ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری بام به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حمیدرضا سلیمانی، رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کاشت یک میلیارد اصله درخت در بازه زمانی چهار ساله در مناطق رویشی کشور در راستای کاهش کربن و گرمای زمین، محافظت از آب و خاک، مقابله با ریزگردها و حفاظت از زیست انسانی که جز دستور کار کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد قرار دارد، برنامه‌ریزی و طراحی شده است.

وی اظهار داشت: طی ۱۰۰ سال گذشته میزان انتشار کربن با روند صنعتی شدن و تأسیس صنایع آلاینده در دنیا بسیار رشد داشته است و یکی از بهترین و ارزان‌ترین راهکارها برای جذب دی اکسید کربن از جو و رسوب و ذخیره آن در خاک و گیاه، درختکاری و جنگل‌کاری به شمار می‌رود.

سلیمانی با بیان اینکه صنایع آلاینده مانند صنایع پتروشیمی، صنایع فولاد و معادن باید به مسؤلیت اجتماعی و محیط زیستی خود در قبال خسارتی که به طبیعت می‌زنند، عمل کنند، تصریح کرد: این صنایع آلاینده باید مکلف به درختکاری و کسب اعتبار کربن شوند.

وی ادامه داد: امروزه ذخیره کربن از طریق درختکاری به عنوان یک کالای اقتصادی در دنیا مطرح شده و ما نباید از آن غافل باشیم.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور رایزنی‌های فراوانی را با صنایع آلاینده برای مشارکت آنان در درختکاری در استان‌های مختلف آغاز کرده تا این صنایع را علاقه‌مند و هدایت کنیم که در راستای مسؤولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی عمل کنند.

وی اضافه کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز تاکنون طرح‌های مختلفی را در زمینه احیا و مدیریت جنگل‌های هیرکانی، زاگرسی و جنگل‌های دست‌کاشت داشته و اکنون سطح جنگل‌های دست‌کاشت بیابانی به یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار و سطح جنگل‌های دست‌کاشت غیربیابانی به یک میلیون و ۴۵۶ هزار هکتار رسیده است.

سلیمانی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور را طرحی بزرگ و ارزشمند توصیف و اظهار کرد: کاشت یک میلیارد درخت مستلزم داشتن سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت مردمی، بهره‌گیری از فناوری و روش‌های نوین و مدیریت جامع است و اگر هر یک از این مولفه‌ها حاضر نباشد، اجرای طرح با چالش مواجه می‌شود.

وی گفت: بخش‌های خصوصی، بانک‌ها، موسسه‌ها، NGO ها و رسانه‌ها ابزارهای قدرتمند و سرمایه اجتماعی برای دستیابی به اهداف این طرح محسوب می‌شوند.

سلیمانی آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت ظرف چهار سال را ضروری خواند و گفت: تولید نهال سالم، جمع‌آوری بذر و فرآوری آن و ساماندهی نهالستان‌های کشور از زیرساخت‌های مهم برای اجرای این طرح هستند ضمن آنکه موضوع کاشت، نگهداری و حفاظت از نهال‌ها و نظارت بر آن ضروری است.

وی درباره تأمین آب کاشت یک میلیارد اصله درخت ابراز داشت: برنامه‌ریزی شده برای کاشت یک میلیارد درخت از آب بازیافت و آب سبز یا باران استفاده شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83162

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.