• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
2
اموزشی:

مشخصات بالش کوهنوردی مناسب

  • کد خبر : 7272
  • 30 آبان 1399 - 23:54
مشخصات بالش کوهنوردی مناسب
گروه اموزشی بام نیوز:بطور کلی بالش های کمپینگ و کوهنوردی به دودسته بادی و ثابت تقسیم می شوند. انواع بادی برای کوهنوردی و انواع ثابت برای کمپینگ مناسب هستند.

 

گروه اموزشی بام نیوز ،مطلبی را در خصوص مشخصات بالش کوهنوردی مناسب منتشر نمود:

اگر در سفرهای کوهنوردی و کمپینگ خود قصد توقف شبانه را دارید، پس حتما به فکر تهیه بالش کوهنوردی باشد. استفاده از  بالش سفری و کوهنوردی همانند کیسه خواب باعث می شود تا خواب راحتی داشته باشید. شاید تصور کنید که به همراه داشتن بالش وسیله اضافی است و که فضای کوله شما را اشغال می کند. اما خبر خوب اینکه حجم این بالش ها از آنچه که تصور می کنید بسیار کمتر است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع بالش های مخصوص کوهنوردی آشنا کنیم.

داشتن خواب راحت و کافی باعث می شود تا شما انرژی لازم برای ادامه مسیر را در کوهپیمایی داشته باشید. برای این منظور بالش و کیسه خواب لوازمی ضروری محسوب می شوند.

 

 

بالش کوهنوردی شال گردنی

 

انعطاف بالایی دارد و دور گردن مانند شال پیچیده می شود. این بالش به خصوص برای افرادی که سر و گردن آنها آسیب دیده و یا جراحی کرده اند مناسب است. به این ترتیب از حرکت کردن گردن و تشدید درد آن جلوگیری می کند.

 

بالش کوهنوردی بادی

این بالش شبیه یک بادکنک است، یعنی برای استفاده کافیست تا از طریق سوپاپ پستانکی آن را باد کرده و پرحجم کنید. در حالت معمولی نیز آنقدر کم حجم است که می توانید آن را در جیب خود جای دهید.

 

بالش گردنی تهویه داره

بالش کوهنوردی

این بالش برای افرادی که در هنگام خواب گردنشان عرق می کند مناسب است. به این دلیل که در بین لایه های بالش منافذی وجود دارد که باعث می شود هوا از میان آنها رد و بدل شود. دارای حجم است و دور گردن قفل می شود. نسبت به مدل های دیگر بالش گران است اما بسیار راحت است. این نوع بالش بیشتر برای سفر و کمپینگ مناسب است چون دارای حجم و وزن است.

 

بالش فومی u شکل

بالش کوهنوردی

این بالش نیز از نوع تهویه دار است و برای جلوگیری از عرق کردن گردن مناسب است. با این تفاوت که بسیار کم حجم است و برای سفرهای کوهنوردی نیز مناسب است. جنس بالش فوم شکل پذیر است و روکش آن قابلیت تعویض و شستشو را دارد. این نوع بالش بادی نیست اما هنگامی که درون کیف مخصوص خود قرار می گیرد حجم آن بطور قابل توجهی کاهش می یابد. تهویه این بالش از طریق روزنه هایی که روی پارچه آن تعبیه شده است، انجام می گیرد.

 

بالش شنی

این نوع بالش از شن های پلاستیکی پر شده است که دارای انعطاف بالایی است و سر به راحتی روی آن قرار می گیرد. اما یک ایراد بزرگ دارد و آن اینکه به علت وجود این شن ها دارای وزن نسبتا بالایی دارد و برای کوهنوردی مناسب نیست.

 

بالش با سایز ثابت

مزیت این نوع بالش آن است که پارچه و موادی که داخل بالش را پر کرده راحتی بیشتری را نسبت به بالش بادی دارد و به دستگاه هواپرکن نیز نیازی نیست. اما ایراد این بالش جاگیر بودن آن است و برای کوهنوردی مناسب نیست.

 

خصوصیات بالش کوهنوردی مناسب

بالش کوهنوردی

جنس بالش

جنس پارچه بالش باید به گونه ای باشد که باعث تعریق و سوزش گردن نشود. از طرفی ضمن قرار گرفتن در اطراف گردن به راحتی سر نخورد. معمولا برای تهیه بالش هاش کوهنوردی از پارچه های نرم و مخملی استفاده می شود.

شکل بالش کوهنوردی

شکل بالش باید با ارگونومی گردن و سر مطابقت داشته باشد. از این بابت به دو مدل دور گردنی و مسطح تقسیم بندی می شود که انتخاب و استفاده آن سلیقه ای است و به میزان راحتی شما با هر کدام از این انواع بستگی دارد.

حجم و وزن بالش کوهنوردی

معمولا بالش های کوهنوردی به دلیل طراحی ویژه ای که دارند بسیار کم جا هستند و مشکلی از بابت وزن و حجم آنها نیست. اغلب این بالش ها با استفاده از هوا حجم می گیرند و در زمانی که به آنها نیاز نیست می توان هوای آن را تخلیه کرد. در حالت بدون باد همانند یک دستمال پارچه ای قابل تا کردن است.

یک بالش مناسب بایستی ارگونومی مطابق با فرم سر و گردن داشته باشد تا از وارد آمدن فشار به این نواحی جلوگیری کند. همچنین ترجیحا دارای روزنه هایی برای تهویه هوا و جلوگیری از عرق سوز شدن پوست باشد.

 

نتیجه گیری

بطور کلی بالش های کمپینگ و کوهنوردی به دودسته بادی و ثابت تقسیم می شوند. انواع بادی برای کوهنوردی و انواع ثابت برای کمپینگ مناسب هستند. مدل های ثابت راحتی بیشتری نسبت به انواع بادی دارند اما به دلیل  داشتن حجم و وزن برای کوهنوردی مناسب نیستند.

جنس پارچه بالش باید به گونه ای باشد که ضمن جلوگیری از تعریق گردن و عرق سوز شدن به راحتی از زیر سر و گردن سر نخورد. به لحاظ شکل نیز بالش ها به دو دسته مسطح و دور گردنی تقسیم بندی می شوند که نوع مناسب آن بستگی به میزان راحتی هر فرد با این نوع از بالش ها دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7272

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.