• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24584
2

معرفی بزرگان کوهنوردی ایران/ قادر عظیمی

  • کد خبر : 44488
  • 20 خرداد 1400 - 13:22
معرفی بزرگان کوهنوردی ایران/ قادر عظیمی
بام نیوز: زنده ياد قادر عظيمي از بنيان گذاران و سازمان دهندگان اوليه ورزش کوهنوردي در ذوب آهن اصفهان بود

متولد سال ۱۳۲۶،بازنشسته ذوب آهن در سال ۱۳۷۸ وداری چهار فرزند
قادر عظيمي که بود؟
زادگاه او شهر زنوز آذربايجان بود. او پس از به پايان رساندن دبيرستان دوران سربازي خويش را به عنوان يک سپاهي دانش در روستاهاي طالقان گذراند. سپس به خانواده بزرگ ذوب آهن پيوست و از همان روزهايي که تازه ذوب آهن به توليد رسيده بود تا دوران بازنشستگي به خدمت در اين عرصه صنعتي ادامه داد. پس از بازنشسگي نيز مدتي را به کار در نسوز آذر پرداخت. او که خود زاده و پرورش يافته دامنه هاي کوهستان هاي سربلند آذربايجان بود کوهنوردی را از نوجوانی در شهر محل تولدش زنوز، شروع کرد و همچنین فعالیت کوهنوردی را از سال ۱۳۵۰ همزمان با استخدام در ذوب آهن اصفهان با گروه کوهنوردی ذوب آهن ادامه دادند.
اولین صعود به قله‌ی دماوند را در سال ۱۳۵۸ و حدود سی مرتبه صعود موفق از تمام جبهه‌ها داشتند.
صعود به سایر قلل ایران مانند علم کوه و تخت سلیمان ۵ مرتبه، قلل دنا و قاش مستان، گل وبلبل و گل شیدا، پازن پیر، سهند، سبلان، الوند، هزار مسجد خراسان، آزاد کوه، چهل چشمه، علی علمدار، قلل اشترانکوه، کرکس، شیرکوه و قلل زرد کوه و صعود های خارجی همچون آرارات ترکیه در مرداد ۱۳۸۰، چاپایف قزاقستان در مرداد ۱۳۷۵ را در کارنامه خود دارند و همزمان چندین کلاس کار آموزی و مربیگری کوهپیمایی و سنگنوردی و برف و یخ را پشت سرگذاشته‌اند.
علاقه مندي به کوه و کوهنوردي را با خود به ذوب آهن آورد و بدين گونه بود که اين ورزش به همت وي و تني چند از دوستان و همکارانش در کارخانه پايه گذاري شد. تلاش او همه اين بود که اين ورزش بر پايه‌اي علمي و فني گسترش يابد و در خدمت همه کارکنان قرار گيرد تا از جمله به بازآفريني توان نيروي کار مدد رساند. او که سالها به عنوان مربي کوهنوردي در خدمت کوهنوردان ذوب آهني بود در عين حال از مربيان خوش نام استان اصفهان نيز محسوب ميشد و شاگردان بسياري را در کلاسهاي خويش تربيت کرد که برخي از آنان خود به مربيان ديگري بدل شدند. دريغا که پرواز نابهنگام او رشته اين خدمت رساني را گسست و همنوردان و شاگردان و دوستدارانش را از نعمت وجودش محروم ساخت. او که از آذربايجان سربلند برخاسته بود در همان ديار پرکشيد.
زنده ياد قادر عظيمي از بنيان گذاران و سازمان دهندگان اوليه ورزش کوهنوردي در ذوب آهن اصفهان در يک حادثه رانندگي در فروردين ماه ۹۷ از عالم خاکي رخت بربست و پيکرش در قطعه نام آوران فولادشهر به خاک سپرده شد. همه کوهنوردان ذوب آهني و بسياري از کوهنوردان استان اصفهان خود را مديون تلاشهاي او ميدانند.
قادر
در دامن کوه سلطان زنجیر(زنوز)پای به عرصه وجود گذاشت. آمیخته باقلل پرتلاطم، مردانه و استوارزندگی کرد. درآغوش همان کوه درآمیخت وجاودانه شد.

يادش گرامي و خاطراتش ماندگار باد!
منابع: کتاب کوه من نوشته آقای رضا جعفری زاده از پیشکسوتان کوهنوردی استان اصفهان.
ارسالی اقای مسعود پورمیدانی و رضا ریاضی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=44488

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.