• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
5

معرفی بعضی از ارتفاعات و قله های استان سبز گلستان

  • کد خبر : 42529
  • 03 خرداد 1400 - 13:16
معرفی بعضی از ارتفاعات و قله های استان سبز گلستان
بام نیوز: گاوکشان :این کوه در ۳۷ کیلومترى جنوب گرگان و در فاصلهٔ ۶ کیلومترى جنوب شرقى روستاى شاه‌کوه پایین قرار گرفته است. ارتفاع این کوه حدود ۳۸۱۳ متر است. کوه گاوکشان سرچشمه رودهاى سرتنگه، چهارده و آب ترودبان مى‌باشد. دامنه‌هاى شمالى این کوه به شهرستان گرگان و دامنه‌هاى جنوبى آن به شهرستان‌هاى شاهرود و دامغان مشرف است.
رشته‌کوه‌هاى البرز:
 از شرق دره سفیدرود به موازات ساحل جنوبى دریاى خزر تا درهٔ‌ گرگان کشیده شده و چون قوسى بلند و عظیم بین جلگهٔ مازندران و فلات مرکزى ایران قرار گرفته است. ارتفاع این رشته کوه از ساحل دریاى خزر به طرف جنوب با شیب‌هاى تند افزایش مى‌یابد. تمامى ارتفاعات استان گلستان جزء کوهستان البرز شرقى به شمار مى‌روند.
پیرگرده :
کوه جنگلى پیر گرده در فاصلهٔ‌ ۲۵ کیلومترى جنوب شرقى گرگان و در ۸ کیلومترى روستاى چهارباغ قرار گرفته است. ارتفاع این کوه ۳۲۰۴ متر است و سرچشمه رودهاى چهارباغ، آب قزاق و باغشاه مى‌باشد.
تاور نرآب :
کوه جنگلى تاورنرآب در ۲۱ کیلومترى جنوب شرقى گرگان و در فاصلهٔ ۵ کیلومترى شمال روستاى چهارباغ واقع شده است. این کوه حدود ۲۹۵۰ متر ارتفاع دارد و سرچشمه رودهاى چهارباغ خاصه رود و آب قزاق مى‌باشد.
تکیانو :
کوه تکیانو در ۲۲ کیلومترى جنوب شرقى على‌آباد و در فاصلهٔ‌ ۷ کیلومترى جنوب روستاى افراتخته قرار گرفته است. ارتفاع این کوه ۲۹۰۱ متر است. کوه جنگلى تکیانو سرچشمهٔ رودهاى افراخته و کردروى مى‌باشد.
تل انبار :
کوه جنگلى تل انبار در فاصلهٔ ۲۳ کیلومترى جنوب گرگان و در ۶ کیلومترى شمال غربى روستاى چهارباغ قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دریا ۳۰۳۰ متر است و سرچشمه رودهاى چهارباغ، سوته‌رود و خاصه‌رود مى‌باشد.
چلبه :
کوه نیمه‌جنگلى چلبه در فاصلهٔ ۳۱ کیلومترى جنوب شرقى گرگان و در ۵ کیلومترى غرب روستاى سیاه‌ مرز کوه دهستان کتول قرار گرفته است. ارتفاع این کوه حدود ۲۸۴۰ متر و سرچشمه رود باغشاه رودبار و سیاه مرز کوه مى‌باشد.
زرشک کوه :
کوه نیمه‌جنگلى زرشک کوه در ۲۴ کیلومترى جنوب گرگان و در فاصله ۷ کیلومترى شرق روستاى حاج‌آباد واقع شده است. ارتفاع این کوه حدود ۲۷۷۰ متر و سرچشمه سوته‌رود و خاصه‌رود مى‌باشد.
زیلان :
کوه جنگلى زیلان در ۲۷ کیلومترى جنوب شرقى گرگان و در فاصله ۸ کیلومترى جنوب غربى روستاى خولین دره در دهستان کوهپایه قرار دارد. ارتفاع این کوه حدود ۲۸۱۰ متر و سرچشمه رودهاى چل‌چلى، امام‌زاده، ‌ قتور و خولین‌دره مى‌باشد.
سرچال :
این کوه در ۲۹ کیلومترى جنوب شرقى گرگان و در فاصله ۳ کیلومترى جنوب روستاى چهارباغ دهستان کوهپایه قرار گرفته و حدود ۲۷۳۰ متر ارتفاع دارد.
 سرلیسه :
این کوه نیمه‌جنگلى در ۲۶ کیلومترى جنوب گرگان و در فاصلهٔ ۵ کیلومترى شمال روستاى شاه‌کوه پایین دهستان کوهپایه واقع شده است. ارتفاع کوه سرلیسه ۲۹۱۰ متر است.
قرقلند (قره قلند( :
این کوه در ۲۷ کیلومترى جنوب على‌آباد و در ۸ کیلومترى جنوب شرقى روستاى الستان قرار گرفته است. ارتفاع این کوه حدود ۳۰۳۹ متر است. کوه نیمه‌جنگلى قرقلند سرچشمه رودهاى گل یورى، رودبار الستان و آقران مى‌باشد. همچنین چشمه‌هاى متعددى از این کوه سرچشمه مى‌‌گیرند و سرازیر مى‌شوند.
گاوکشان :
این کوه در ۳۷ کیلومترى جنوب گرگان و در فاصلهٔ ۶ کیلومترى جنوب شرقى روستاى شاه‌کوه پایین قرار گرفته است. ارتفاع این کوه حدود ۳۸۱۳ متر است. کوه گاوکشان سرچشمه رودهاى سرتنگه، چهارده و آب ترودبان مى‌باشد. دامنه‌هاى شمالى این کوه به شهرستان گرگان و دامنه‌هاى جنوبى آن به شهرستان‌هاى شاهرود و دامغان مشرف است.
گل:
این کوه نیمه‌جنگلى در ۲۶ کیلومترى جنوب على‌آباد و در فاصلهٔ ۶ کیلومترى جنوب شرقى روستاى الستان واقع شده و ارتفاع آن ۳۰۱۰ متر است. این کوه سرچشمه رودهاى الستان و آخران نیز مى‌باشد.
میلانه:
این کوه در ۲۴ کیلومترى جنوب غربى گرگان و در ۲ کیلومترى شمال روستاى حاجى‌آباد قرار گرفته است. ارتفاع این کوه جنگلى ۲۷۳۵ متر است و سرچشمه رودخانه پائیز بن رودبار نیز مى‌باشد.
نیله ته :
این کوه در ۲۵ کیلومترى جنوب على‌آباد و در ۸ کیلومترى جنوب شرقى روستاى الستان از توابع کتول واقع شده است. ارتفاع این کوه نیمه جنگلى ۲۸۰ متر است. رودهاى الستان و رودبار و همچنین چشمه‌هاى فراوانى از این کوه سرازیر مى‌شوند.
جهان نما :
این کوه در ارتفاعات جنوبى شهر گرگان و جنوب شرقى کردکوى واقع شده و جزو سلسله جبال البرز شرقى محسوب مى‌شود. این کوه ۳۰۸۶ متر ارتفاع دارد و نام خود را از روستایى که در دامنه آن واقع شده، گرفته است. کوه جهان‌نما یکى از مهم‌ترین زیستگاه‌هاى حیات‌وحش استان گلستان است.
هلالان :
این کوه در ۴۲ کیلومترى جنوب غربى گرگان و در فاصلهٔ ۸ کیلومترى روستاى زردوان قرار گرفته است. ارتفاع این کوه از سطح دریا حدود ۲۸۵۰ متر است. دامنه‌هاى شمالى این کوه به شهرستان گرگان و دامنه جنوبى آن به شهرستان دامغان مشرف است و در شمار قلل البرز شرقى محسوب مى‌شود.
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=42529
  • ارسال توسط :
  • منبع : کوهنوردان مربیان و اساتید کوهنوردی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.